خواص بی نظیر برگ های بیرونی کاهو

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/09/14
خواص بی نظیر برگ های بیرونی کاهواين ماده غذايي به ويژه حاوي ويتامين «ث» - ضد اسکوربوت - است. کاهو ارزش غذايي چنداني ندارد، اما از لحاظ درماني فوق العاده و سرشار از نمک هاي معدني با خاصيت قليايي است؛ به همين سبب خون را تصفيه مي کند و به حفظ هوشياري مغز و سلامت بدن کمک مي نمايد.

برگ هاي بيروني کاهو ارزش خوراکي بسيار دارد: زيرا اين برگ ها بيشتر در معرض نور آفتاب قرار دارد و نسبت به برگ هاي داخلي حاوي ويتامين بيشتر است. هر چه کاهو سبزتر باشد، ويتامين بيشتري دارد. کاهوي پخته براي ازدياد شير مادر مناسب است. اين سبزي محتوي چند ماده مهم و شفابخش است. آب کاهو، خنک و شادابي بخش است و ميزان فراواني منيزيم در آب آن سبب تقويت بافت عضلاني، اعصاب و مغز مي شود. آب کاهو جنبه درماني دارد.

سلولز موجود در کاهو حجم مواد داخل روده و حرکات روده را افزايش مي دهد که اين امر درمان يبوست را آسان مي سازد. کاهو براي رفع بي خوابي نيز مؤثر است؛ زيرا داراي ماده اي خواب آور به نام لکتوکاريوم است که حاوي کربوهيدرات است. اين ماده غذايي براي درمان ديابت ماده غذايي مناسب است و افراد ديابتي مي توانند به راحتي از آن استفاده کنند. استفاده از کاهو به علت داشتن املاح فراوان - به خصوص منگنز و روي - براي جلوگيري از ريزش و سفيد شدن مو مفيد است.

کاهو درمان اختلالات عروقی و خونی


كاهو، درمان كننده و تنظیم كننده فشار خون است و تشنجات عروق را بر طرف می سازد. كاهو طحال را در انجام اعمال حیاتی یاری می دهد. عصاره كاهو نیز، در درمان بیماری سل بسیار مفید است.

کاهو برطرف کننده اختلالات دستگاه گوارش است


كاهو، گیاهی اشتها آور و هضم كننده غذا و برطرف كننده اختلالات معده و روده است. كاهو، درمان كننده یبوست می باشد و دستگاه گوارش را در هضم و جذب غذا یاری می دهد.

کاهو تقویت اعصاب


كاهو اعصاب را تقویت نموده، بی خوابی، تشنج، خستگی روحی و جسمی، سردرد و دیگر اختلالات عصبی را درمان می كند. جوشانده ی تخم كاهو نیز، خواب آور و آرام بخش است.

خواص دیگر کاهو


1.کاهو تمیزکننده‌ی خون است. کاهو به علت داشتن آهن خون ساز است. ضد تورم است.

2.در قدیم برای درمان جذام از کاهو استفاده می‌کردند و کاهو اثر ضد تشنج دارد.

3.کاهو کبد را تمیز می‌کند و برای درمان یرقان به کار می‌رود و خوردن تخم کاهو زکام را برطرف می‌کند.

4. اگر زنان شیرده می‌خواهند شیرشان زیاد شود، باید کاهوی پخته بخورندو برای برطرف کردن درد سینه کاهو را بپزید و بخورید.

5.درد معده را تسکین می‌دهد و ورم غدد لنفاوی را برطرف می‌کند.

6. کاهو زخم‌های مجاری ادرار و مثانه را درمان می‌کند و قوای جنسی را تقویت می‌کند.

7.کاهو ملین و ادرارآور است. اشخاصی که یبوست دارند، بهتر است هر روز کاهو بخورند.

8.خوردن کاهو برای مالیخولیا مفید است و خوردن کاهو با سرکه یا سکنجبین، اشتهاآور است.

9.خوردن تخم کاهو برای دستگاه ادراری سودمند است و آن‌هایی که قطره قطره ادرار می‌کنند، باید تخم کاهو بخورند (در حدود ده گرم روزانه) تا این مرض برطرف شود.

10. نفخ شکم می‌شود و برای برطرف کردن این عوارض می‌توان کاهو را با نعناع، کرفس و زیره میل کرد.
advertising