آیا مصرف قهوه سبز باعث چربی سوزی و لاغری می شود

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/08/29
آیا مصرف قهوه سبز باعث چربی سوزی و لاغری می شودقهوه سبز نسبت به قهوه معمولی کافئین کمتری دارد و بخاطر طعم ملایم آن به یک دمنوش گیاهی شبیه می باشد.چربی‌سوزی قوی، کاهش اشتهای موثر، سریع‌الاثر بودن، کاهش وزن باور نکردنی، انرژی‌دهنده در طول روز و بدون اثرات منفی و… ازجمله خواصی است که برای این نوشیدنی عنوان می‌شود. خواصی که ممکن است وسوسه‌تان کند حداقل برای مدتی هم که شده آن را امتحان کنید. اما آیا این خواص واقعیت دارد و خوردن قهوه سبز لاغر می‌کند؟ برای اینکه بدانید این گفته‌ها صحت دارد یا نه با ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

فواید و خواص قهوه سبز


ویژگی دیگر قهوه سبز این است که حاوی نوعی آنتی‌اکسیدان قوی است. مطالعات نشان داده که این آنتی‌اکسیدان می‌تواند به تنظیم فشار‌خون کمک کند. به‌علاوه با خوردن این نوشیدنی،انرژی زیادی وارد بدن فرد نمی‌شود و لاغری اتفاق می‌افتد. تمام این خواص لاغری درباره قهوه سبز گفته می‌شود اما اینکه چقدر واقعیت دارد باید تحقیقات و مطالعات بیشتری انجام شود. اما باتوجه به همین خواص هم سوال این است که آیا می‌توانیم هر اندازه که خواستیم قهوه مصرف کنیم؟ باید بدانید که برای کسب خواص مفید قهوه سبز باید آن را در حد منطقی مصرف کنید وگرنه به جای فایده، ضرر می‌بینید.

به مقاومت نسبت به انسولین و کنترل قند خون کمک می‌کند. قهوه سبز حتی تا‌حدی برای دفع صفرا و به‌دنبال آن کاهش کلسترول در بدن هم مفید است. علاوه بر موارد ذکر شده، گفته می‌شود که قهوه سبز مانع جذب برخی قندها می‌شود.

در قهوه ترکیبی وجود دارد که مصرف بیش از اندازه آن کلسترول خون را افزایش می‌دهد. فشار به سلول‌های داخل چشم یکی دیگر از عوارض مصرف بیش از حد کافئین است. مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند باعث دفع کلسیم نیز شود که همین موضوع در دراز‌مدت پوکی استخوان را به‌وجود می‌آورد.اما لازم است بدانید که اگرچه قهوه می‌تواند نقش مثبتی در کاهش کلسترول خون داشته باشد؛

زیاده روی نکردن در مصرف قهوه سبز


دکتر جعفریان می گوید: اگر قهوه سبز بیش از اندازه مصرف شود نه تنها مفید نیست بلکه مشکلات زیادی را به‌دنبال خواهد داشت. مصرف افراطی این نوشیدنی باعث افزایش ماده در خون می‌شود که یکی از عوامل سفت شدن دیواره قلب و عروق است. یعنی قهوه‌ای که می‌تواند برای بدن مفید باشد، با مصرف افراطی به یک ماده ایجاد کننده بیماری‌های قلبی تبدیل می‌شود.

به‌علاوه حتما می‌دانید که اکثر افراد بر‌اثر مصرف قهوه مشکلات گوارشی پیدا می‌کنند، بنابراین کسی که مشکل گوارشی مثل ریفلاکس یا روده تحریک‌پذیر دارد با مصرف قهوه به وخیم‌تر شدن اوضاع خود دامن زده است. بسیاری از افراد هم هستند که با نوشیدن یک فنجان قهوه حتی ممکن است نتوانند یک شبانه‌روز به خواب بروند. اختلال در خواب هم یکی دیگر از مضرات مصرف زیاد قهوه است. مقدار زیاد قهوه به‌شدت اضطراب‌آور است؛ مشکلات بی‌قراری و… از مشکلات خلقی افرادی است که به‌طور افراطی قهوه می‌خورند به این امید که لاغر شوند.

عوارض جانبی مصرف قهوه سبز


ازجایی‌که عصاره‌ی قهوه سبز نیز مانند قهوه‌ی معمولی محتوی کافئین است، می‌تواند همان عوارض جانبی قهوه را داشته باشد. تعدادی از این عوارض عبارت‌اند از:
- افزایش ضربان قلب؛
- ناراحتی معده؛
- اختلالات خواب؛
- تکرر ادرار؛
- اضطراب
- بی‌قراری؛

آیا قهوه سبز واقعا باعث لاغری می شود؟


ما معتقد هستیم که هیچ غذایی لاغر‌کننده نیست؛ در حقیقت غذاهای مختلف فقط ممکن است روی لاغری تاثیر‌گذار باشند. مثلا تصور این است که آب کرفس باعث لاغری می‌شود اما این‌طور نیست. در حقیقت وقتی میزان زیادی کرفس می‌خورید حجم معده خود را با فیبر پر می‌کنید. فیبر دیر هضم می‌شود، بنابراین زمان بیشتری احساس سیری خواهید کرد. به‌همین ترتیب غذای کمتری می‌خورید و انرژی کمتری دریافت کرده و لاغر می‌شوید.

بنابراین همان‌طور که دیدید کرفس به خودی خود لاغر‌کننده نیست، بلکه به‌طور غیر‌مستقیم این کار را انجام می‌دهد. ثابت شده که کافئین می‌تواند باعث افزایش سوخت‌وساز شود اما در این مورد هم صحبت‌های زیادی وجود دارد. من درباره کافئین معتقدم که پس از مدتی نوشیدن قهوه، ممکن است بدن نسبت به آن عادت کند و دیگر اثر افزایشی در سوخت‌و‌ساز نداشته باشد.

طریقه مصرف قهوه سبز برای لاغری


برای تهیه قهوه سبز، یک بسته قهوه سبز را خریداری کنید. از آسیاب برای خرد کردن دانه های قهوه سبز استفاده کنید و شکر یا شیرین کننده مصنوعی استفاده نکنید. اگر از این نوشیدنی لذت می برید، می توانید سایر مواد دیگر برای کاهش وزن سریع را اضافه کنید.
advertising