روش تهیه قهوه فرانسه

آشپزی و خوراکینوشیدنی

- 97/08/20
روش تهیه قهوه فرانسهقهوه فرانسه یک قهوه ملایم و رقیق است که همه‌ی خواص قهوه را در خود جای داده است. این قهوه چون با آب و بصورت آهسته دم می‌کشد دارای خواص متفاوتی نسبت به اسپرسو و در برخی موارد بهتر از اسپرسو نیز می‌باشد قهوه فرانسه به‌طورکلی، مزه‌ای شبیه به قهوه کافِه‌تیِه‌رِه دارد ولی گرد قهوه را برای بهتر کردن عطر و طعمش از آن جدا می‌کنند. می‌توان آن را برای چند ساعتی در بیشتر دستگاه‌ها گرم نگه داشت. در فنجان استاندارد و به‌صورت تلخ (سیاه) یا با شیر سرو می‌شود.این روش قهوه‌ای دیرسازتر از روش اسپرسو به‌دست می‌دهد. قهوه فیلتری (فرانسه) را اصلاً مردی فرانسوی به نام ژان‌باپتیست ‌دوبِلوآ (Jean-Baptiste de Belloy) اختراع کرد و معروف‌ترین روش در غرب است.

مواد لازم جهت تهیه قهوه فرانسه:


پودر قهوه فرانسه 2 قاشق غذاخوری
آب داغ 93 درجه سانتیگراد 250 میلی لیتر

دستور تهیه قهوه فرانسه:


1.به ازای ۲۵۰ میلی لیتر آب، حدودا به ۲ قاشق غذاخوری پودر قهوه نیاز دارید. البته بسته به ذائقه خود اگر دوست دارید نوشیدنی شما غلیظ‌تر یا رقیق‌تر باشد، می‌توانید میزان قهوه را کم و زیاد کنید.
2.ابتدا آب را در یک کتری جوش آورده و از روی حرارت بردارید. ۳۰ ثانیه فرصت دهید تا آب کمی از داغی بیفتد (در واقع آب مصرفی برای تهیه قهوه فرانسه نباید آب جوش باشد و درجه حرارت آن باید حدود ۹۳ درجه سانتیگراد باشد).
3.پودر قهوه را در یک فنجان تمیز بریزید و سپس آب داغ را به حالت دورانی روی قهوه بریزید در حدی که قهوه خیس شود یا به اصطلاح شکوفه کند. این کار را طوری انجام دهید که آب به همه جای پودر قهوه برسد.
4.ریختن آب داغ روی قهوه در حدی که قهوه خیس بخورد
5. ۳۰ ثانیه صبر کنید و بقیه آب را به حالت دورانی روی قهوه بریزید.
6. روی فنجان را با یک نعلبکی بپوشانید و ۵-۴ دقیقه صبر کنید تا قهوه دم بکشد.
7.پس از اینکه قهوه دم کشید، فنجان دیگری که قصد دارید قهوه را در آن بنوشید برداشته، سپس به آرامی و به دقت قهوه را در آن بریزید طوری که پودر قهوه، ته فنجان اولی باقی بماند. از آنجا که پودر قهوه پس از دم کشیدن، ته نشین می‌شود به راحتی می‌توان آن را جدا کرد، فقط در این حالت حدود ۳۰ میلی لیتر از قهوه ته فنجان اولی باقی می‌ماند.
8.اگر جدا کردن پودر قهوه برای شما مشکل است با استفاده از یک چای صاف کن خیلی راحت‌تر می‌توانید این کار را انجام دهید.
درست کردن قهوه فرانسه در قوری توری دار نیز طبق مراحل فوق انجام می‌شود، با این تفاوت که پودر قهوه را در توری قوری می‌ریزند و سپس در دو مرحله روی آن آب داغ ریخته می‌شود. درب قوری را می‌بندند و ۵-۴ دقیقه فرصت می‌دهند تا قهوه دم بکشد.
9.توری قوری باید بلند باشد طوری که آب روی پودر قهوه را بپوشاند.
advertising