با خواص تربچه آشنا شوید

پزشکی و سلامتتغذیه

- 98/04/04
با خواص تربچه آشنا شوید

تربچه


تربچه؛ با ظاهر دل فریبش ارزش غذایی بالا دارد و این خواص را به برگ‌های خود هم القا کرده است. همانطور که در پرونده های تاریخی چینی ذکر شده در 2700 سال قبل از میلاد مردم مصر حتی قبل از ساخت اهرام تربچه کشت می کردند. یونانیان و رومی ها آن را خیلی دوست داشتند و با استفاده از عسل و سرکه سرو می کردند. کشاورزي تربچه تا دهه 1500 به انگلستان، آلمان، مکزيک و پورتوريکو رسيد. تربچه هنوز هم یک محصول کشاورزی محبوب است.
با توجه به پایگاه داده های ملی تغذیه USDA، تربچه غنی از مواد مغذی مختلف است که شامل پتاسیم، کلسیم، سدیم و ویتامین C است. حاوی ویتامین هایی مانند ویتامین B (تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین، فولات و ویتامین B6)، ویتامین A و ویتامین K است و همچنین مواد معدنی مانند آهن منیزیم، فسفر و روی را فراهم می کند.

خواص تربچه



رفع بیماری زردی:


خواص تربچه برای کبد و معده بسیار مفید است و همچنین به عنوان یک سم زدای قوی نیز عمل می کند. برای صدها سال پیش، این یکی از خواص تربچه مورد توجه قرار می گرفت و با حذف سموم و زباله، خون را پاک می کرد. در قرن هفدهم، تصور می شد که تربچه ها در درمان زردی بسیار مفید هستند زیرا بیلی روبین را حذف می کنند و تولید آنها را در سطح پایدار نگه می دارد. تربچه ها باعث کاهش تخریب سلول های قرمز خون می شوند که در افراد مبتلا به زردی رخ می دهد که باعث افزایش اکسیژن تازه به خون می شوند. تربچه های سیاه تر در درمان زردی ترجیح داده می شوند و برگ های تربچه نیز برای آن بسیار مفید هستند.

درمان اختلالات ادراری:


از خواص تربچه این است که تولید ادرار را افزایش می دهد. آب تربچه همچنین به کاهش التهاب کمک می کند و ممکن است احساس سوزش در هنگام ادرار را تسکین دهد. همچنین ممکن است عفونت ها را در کلیه ها و سیستم ادرار مهار کند، بنابراین به درمان شرایط مختلف ادراری کمک می کند که توسط سموم اضافی در سیستم افزایش می یابد.
یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که تربچه دارای خواص ضد قارچی است. این می تواند باعث مرگ سلول در یک قارچ معمولی شناخته شده به عنوان Candida albicans شود که می تواند باعث عفونت های دهان و عفونت واژینال باشد.

کمک به کاهش وزن :


به دلیل فیبر بالایی که دارد، به سرعت معده را پر می‌کند و احساس سیری ایجاد می‌کند بدون اینکه کالری زیاد به بدن برساند و انتخاب خوبی برای افرادی است که می‌خواهند وزن کم کنند.

کمک به تقویت سیستم ایمنی:


دلایل بی شماری وجود دارد که اثبات می کنند اضافه کردن تربچه به رژیم غذایی شما خوب است اما بهبود سیستم ایمنی یکی از مهمترین خواص تربچه است. خوردن نیم فنجان تربچه به طور روزانه در یک سالاد و یا فقط به عنوان یک میان وعده تقریبا 15 درصد از مصرف روزانه ویتامین C شما را فراهم می کند. مصرف روزانه ویتامین C به طور مداوم، می تواند سیستم ایمنی شما را در مبارزه با هر گونه بیماری از سرماخوردگی گرفته تا سرطان تقویت کنند!

درمان هموروئید یا بواسیر:


سرشار از فیبر است که به هضم غذا و جذب آب را آسان می‌کند و به رفع یبوست کمک می‌کند (یبوست یکی از دلایل اصلی ابتلا به بواسیر است) و در نتیجه از ایجاد یا گسترش بواسیر پیشگیری می‌کند.

درمان اختلالات پوستی :


تربچه دارای ویتامین‌C ، فسفر، روی و بعضی از ویتامین‌های گروه B است که برای پوست بسیار مفید هستند. آب موجود در تربچه به مرطوب سازی پوست کمک می‌کند. مقداری تربچه‌ی له شده را در یک کیسه کتانی قراردهید و بر روی پوست صورت قراردهید.

درمان برونشیت و آسم و اختلالات تنفسی :


خاصیت ضدخلط دارد و باعث کاهش خلط سیستم تنفسی از جمله بینی، گلو، نای و شش‌ها حاصل از سرماخوردگی، عفونت و آلرژی می‌شود.

درمان گزش حشرات :


دارای خاصیت ضدخارش است و درمان مؤثری برای تسکین خارش ناشی از گزش پشه و زنبور است. آب تربچه درد و تورم محل گزش را کاهش می‌دهد و باعث تسکین آن می‌شود.
advertising