در هفته چقدر تخم مرغ بخوریم

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/10/26
در هفته چقدر تخم مرغ بخوریمخوردن بالغ بر 12 تخم مرغ در هفته فاکتورهای پرخطر بیماری قلبی عروقی را در افراد مبتلا به دیابت نوع2 یا پیش دیابت افزایش نمی دهد.
درحالیکه تخم مرغ منبع خوب پروتئین و آنتی اکسیدان ها تلقی می شود، دارای میزان بالای کلسترول رژیمی بوده که بین 141تا 234میلی‌گرم در هر تخم مرغ است. از آنجائیکه افراد مبتلا به دیابت نوع2 دارای میزان بالای کلسترول بد LDL (فاکتور پرخطر بیماری قلبی) هستند، برخی متخصصان توصیه می کنند که این افراد از گنجاندن تخم مرغ در رژیم غذایی‌شان اجتناب نمایند.
اما محققان مطالعه جدید از دانشگاه سیدنی استرالیا این نظریه را رد می کنند و مصرف بالغ بر 12تخم مرغ را برای این افراد بی خطر عنوان می کنند.

نتایج نشان می دهد که مصرف تخم مرغ دارای حداقل تاثیر بر میزان کلسترول در خون شرکت کنندگان بود.
تخم مرغ یک ماده غذایی ارزشمند است که حتی یک تخم مرغ آب پز حاوی مقادیر سالم کلسیم، زینک، پروتئین و ویتامین های A، B۵، B۱۲، D، K، E و غیره است. از آنجائیکه خوردن تخم‌مرغ باعث ایجاد سیری می شود برای کاهش وزن توصیه می شود.
تخم‌مرغ سرشار از پروتئین و ریزمغذی های است که می تواند به تنظیم مصرف چربی و کربوهیدرات ها، سلامت چشم و قلب، عروق سالم خون و بارداری سالم کمک کند.

یک تخم مرغ درشت حاوی حدود 186میلی گرم کلسترول است. که این مقدار تقریباً معادل حداکثر مقدار کل مصرف مجاز روزانه برای فردی با بیماری قلبی است.بنابراین در روزهایی که تخم مرغ می خورید سعی کنید سایر منابع حاوی کلسترول نظیر گوشت قرمز، پنیر، کره را محدودکنید. همچنین روش طبح غذاها نیز درمقدار کلسترول موجود در آنها موثر است از روشهای طبخ بدون روغن، بخار پز، آبپز یا پخت با اسپری روغن استفاده کنید. به یاد داشته باشید که تمام کلسترول در بخش زرده تخم مرغ است بنابراین شما می توانید هر تعداد سفیده تخم مرغ را که می خواهید بخورید.

باورهای غلط مردم در مورد تخم مرغ


امروزه مطالعات متعددی توسط محققین در مراکز معتبر و در طول سالهای متمادی بر روی افراد زیادی در کشورهای مختلف صورت گرفته و ثابت کرده‌اند خوردن تخم‌مرغ حتی بیش از یک عدد در روز در بسیاری از مردم بدون ارتباط جنس،سن و نژاد آنها باعث افزایش کلسترول خون نشده و حتی برای قلب می‌تواند مناسب و مفید هم باشد .
خوردن تخم‌مرغ در گروه‌های جمعیتی مختلف دنیا و یا در داخل یک گروه جمعیتی خاص ارتباطی با کلسترول ندارد. شواهد اپیدمیولوژیکی حاکی از آن است که سرانه مصرف تخم‌مرغ در فرهنگ‌های مختلف ارتباطی با میزان بروز بیماری‌های قلبی نداشته و حتی در بروز بیماری‌های قلبی-عروقی در افرادی که یک تخم‌مرغ در هفته و کسانی که یک تخم‌مرغ در روز می‌خورند ارتباطی مشاهده نشده است
آنچه که در تولید کلسترول خون در بدن نقش دارد اسیدهای چرب اشباع بویژه نوع ترانس است و نه کلسترول‌های غذایی و در تخم‌مرغ تنها یک سوم اسیدهای چرب آن از نوع اشباع بوده و کلسترولی هم که در اثر خوردن تخم‌مرغ در بدن تولیدمی‌شود، از نوع HDL (کلسترول خوب)و LDL کم آتروژنیک است.
وجود فرآورده‌های دامی خاص در رژیم غذایی بطور آشکار باعث کاهش احتمال بروز حمله‌ی قلبی می‌شود.تخم‌مرغ، محصولات لبنی و ماهی بطور غیر مستقیم باعث کاهش مرگ و میر ناشی از حمله‌ی قلبی می‌شوند. مصرف مقادیر زیادی از این غداها 20درصد خطر فوت در اثر حمله‌ی قلبی را کم می‌کند.

به چه افرادی بیشتر توصیه به مصرف تخم‌ مرغ می کنیم؟


مصرف تخم‌مرغ در زنان باردار و شیرده ،کودکان و نوجوانان در حال رشد، ورزشکاران و کلیه بزرگسالان سالم و همچنین در دوران پس از بیماری بدلیل ارزش غذایی بالا توصیه می‌شود در این افراد مصرف یک تخم‌مرغ در روز بلامانع است و در برخی موارد توصیه می‌شود بیشتر هم ممکن است انجام شود. تخم‌مرغ از 8ماهگی در کودکان قابل مصرف بوده و توصیه می‌شود تا یک سالگی 1زرده کامل،یک روز در میان و از 2سالگی به بالا یک تخم‌مرغ در روز در برنامه ی غذایی کودکان وارد شود.

چه افرادی باید در مصرف تخم‌ مرغ احتیاط کنند؟


گرچه در برخی شرایط باید در مصرف تخم‌مرغ کامل ملاحظاتی صورت پذیرد ولی به دلیل خواص ویژه و منحصر بفردی که در تخم‌مرغ وجود داشته است و عدم مصرف آن می‌تواند کمبود ترکیبات ضروری مثل کولین ،لوتئین و گزانتین را بهمراه داشته باشد لذا نباید مصرف تخم‌مرغ در هیچ گروه سنی حذف شود بلکه باید در موارد محدودیت مصرف ،مقدار مصرف آن با پزشک معالج کاهش یابد که حتی در بیماران مبتلا به دیابت ،فشار خون بالا و بیماری قلبی-عروقی تا حدود 3عدد در هفته نیز پیشنهاد می‌شود.

البته در این صورت باید از خوردن غذاهای چرب و پرنمک نیز همراه تخم‌مرغ خودداری شود و روش پخت تخم‌مرغ نیز بدون روغن صورت پذیرد که در اینصورت نه تنها خطری نخواهد داشت بلکه در این گرو ه‌های خاص مفید هم خواهد بود.
advertising