پنیر بز منبع کلسیم و عضله سازی

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/08/29
پنیر بز منبع کلسیم و عضله سازی

فواید پنیر بز


پروتئین موجود در محصولات شیر بز ارزش بیولوژیکی بیشتری دارند و به نسبت محصولات شیر گاو دارای مقدار مناسبی از اسیدهای آمینه ضروری برای بدن هستند. همچنین به علت وجود اسیدهای آمینه با زنجیره کوتاه و متوسط، هضم آن بسیار آسان است. بنابراین، این پنیر با ارزش غذایی بالا، به عنوان یک انتخاب خوب برای درمان افراد حساس به شیر گاو و افراد دارای اختلالات جذبی روده کوچک در نظر گرفته شده است.
علاوه بر این، به دلیل نسبت بالای اسیدهای چرب با زنجیره‌های کوتاه و متوسط و اندازه‌های کوچکتر اجزای تشکیل دهنده آن، چربی در محصولات شیر بز قابلیت هضم راحت‌تری دارند. محصولات شیر بز، از جمله پنیر بز، به دلیل این که حاوی لاکتوز (قند شیر) کمتری در مقایسه با شیر گاو است، برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز مناسب تر است.
کاملا معلوم است که محصولات شیر بز از جمله پنیر بز یک جایگزین سالم برای محصولات شیر گاو هستند. با این حال باید خاطر نشان کرد که پنیر بز اگر به شیوه‌ای غیر بهداشتی تولید شود و یا پاستوریزه نباشد، برای سلامتی مضر است و موجب ایجاد بیماری می شود.

پنیر بز تامین چربی سالم برای بدن


چرا پنیر بز یک منبع چربی سالم است؟ یک وعده از این پنیر حدود شش گرم چربی دارد که بیشتر آن چربی اشباع است. با وجود اینکه تصور می شود چربی اشباع شده، ناسالم بوده و برای قلب مفید نیست، شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد این فرضیه غلط است. به عنوان مثال، فرانسه یکی از مصرف کنندگان پیشرو پنیر و کرده در جهان است، در عین حال نرخ ابتلا به بیماری های قلبی در این کشور در مقایسه با کشورهای دیگر که کمتر از این محصولات مصرف می کنند، کمتر است.

پنیر بز منبع خوب پروتئین و کلسیم


پنیر تهیه شده از شیر بز مانند سایر محصولات لبنی، منبع خوبی از کلسیم است. مصرف یک یا دو وعده محصول لبنی با کیفیت بالا در روز، که می تواند شامل پنیر بز و دیگر پنیرهای خام باشد، می تواند حدود 10تا 30درصد از نیاز روزانه بدن به کلسیم را فراهم کند.
کلسیم ماده معدنی ضروری برای استخوان سازی، تقویت سیستم اسکلتی، حمایت از سلامت دندان و موارد دیگر است. تحقیقات در حال ظهور حتی نشان می دهند که مصرف کلسیم بیشتر از رژیم غذایی در ترکیب با ویتامین D (که مهمترین منبع آن نور خورشید است) ممکن است توانایی تنظیم متابولیسم گلوکز را در بدن بالا برده و به محافظت از بدن در برابر سرطان، دیابت و بیماری های قلبی کمک کند. کلسیم همچنین باعث تعادل سایر مواد معدنی، از جمله منیزیم، فسفر و پتاسیم در بدن می شود. این مواد معدنی برای حفظ تعادل مایعات در بدن و تنظیم ریتم قلب، عملکرد عصبی و عضلانی، فشار خون و میزان کلسترول مفیدند.

پنیر بز عضله‌سازی می‌کند


پنیر بز منبع فوق‌العاده پروتئین است. اسیدهای آمینه موجود در این پنیر به حفاظت از بافت‌های عضلانی کمک زیادی می‌کنند. پنیر بز به خصوص در افراد گیاهخوار می‌تواند جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز یا ماهی باشد. هر ۱۰۰ گرم از این پنیر حاوی حدود ۲۰ گرم پروتئین است.

پنیر بز منبع ویتامین‌های ضروری است


مصرف پنیر بز همچنین برای جذب هر چه بیشتر ویتامین‌های A و گروه B مفید است. ویتامین‌ A، حاوی آنتی اکسیدانهایی برای پیشگیری از عفونت‌ها و بیماری‌ها است. ویتامین B1 برای سیستم عصبی لازم و ضروری است. ویتامین B2 برای بافت‌های بدن و ویتامین B5 برای پوست، ناخن‌ و مو مفید است. همچنین این پنیر حاوی میزان بالایی زینک (روی) و سلنیوم است.
advertising