عدس ضامن سلامتی بدن

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/09/14
عدس ضامن سلامتی بدنعدس بهترین منبع پروتئین است که کلسترول مضر مانند گوشت قرمز ندارد، و به همین دلیل باعث مرگ ناشی از سرطان و بیماری قلبی نمی‌شود.

فیبر موجود در عدس هضم غذا را آسان می کند، و جلوی یبوست را می گیرد و خطر سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

عدس بخاطر مقادیر زیاد فولیک اسید و منیزیوم قلب را تقویت می کند، کار رگها را آسان کرده و جلوی بیماریهای قلبی را می گیرد و جریان خون را بهبود می بخشد.

خوردن روزانه یک فنجان عدس آهن بدن را تامین می کند، خطر کم خونی را کاهش می دهد، و باعث تقویت تمرکز می‌شود.

یک دوم لیوان عدس پخته، 90 درصد از مقدار توصیه شده را تأمین می کند. در ضمن عدس منبع خوبی از آهن و برای خانم هایی که کم خونی ناشی از فقر آهن دارند مناسب می باشد.
مصرف عدس همراه با غذاهای غنی از ویتامین «ث» مانند گوجه فرنگی، فلفل سبز، کلم بروکلی، مرکبات و عصاره آنها موجب افزایش جذب آهن موجود در عدس می شود. عدس از لحاظ پروتئین غنی است و فقط یک اسیدآمینه کم دارد و نام آن «میتونین» است. اضافه کردن مقداری جو یا تخم مرغ، آجیل، دانه ها، گوشت و یا پنیر سبب کامل شدن پروتئین عدس می شود و می توان گفت کیفیت پروتئین غذایی را بالا می برد.

همچنین عدس دارای الیاف گیاهی محلول است که همانند یک برس برای دستگاه گوارش عمل می کند و باعث تمیز شدن دستگاه گوارش می شود. این نوع الیاف گیاهی موجب کاهش قند و کلسترول خون شده و به کاهش انسولین مصرفی در بیماران مبتلا به مرض قند می انجامد.

آبی را که عدس در آن پخته می شود اگر تناول کنید، لینت مزاج می دهد.

عدس موجب کاهش کلسترول خون


پایین آوردن کلسترول یکی از خواص عدس است. عدس‌ حاوی فیبر محلول است که می‌تواند کلسترول خون را کاهش دهد. LDL (لیپو پروتئین کم‌چگال) یا همان کلسترول بد عامل اصلی سفت شدن دیواره‌ی رگ‌ها یا تصلب شرایین است. برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن، به جای استفاده از گوشت که می‌تواند باعث افزایش سطح کلسترول خون شود، بهتر است عدس مصرف کنید.

عدس حفظ میزان طبیعی قند خون


مصرف خوراکی‌هایی با شاخص گلوکز (GI) [شاخص عددی برای ارزیابی قابلیت یک ماده‌ی غذایی در افزایش قند خون] پایین می‌تواند به حفظ قند خون به میزان طبیعی و سالم کمک کند. شاخص گلوکز عدس پایین است (کم‌تر از ۵۵) و می‌تواند سطح قند خون را پایین بیاورد.

عدس پیشگیری از دیابت


همان‌طور که پیش‌تر گفته شد،‌ شاخص گلوکز در عدس‌ پایین است؛ و این خبر می‌تواند برای آدم‌هایی که از دیابت رنج می‌برند، خوشحال کننده باشد. دیابت بیماری شایعی است که به دلیل ایجاد مقاومت در برابر انسولین و افزایش سطح قند خون به وجود می‌آید. هم‌چنین این بیماری ششمین عامل اصلی مرگ‌ومیر در دنیا لقب گرفته است. برای آدم‌هایی که از بیماری دیابت به ویژه دیابت نوع ۲ رنج می‌برند، توصیه می‌شود مواد غذایی با شاخص گلوکز پایین نظیر عدس‌ مصرف کنند. عدس هم‌چنین حاوی فیبر است که می‌تواند سرعت جذب قند را در خون کاهش دهد. از این رو،‌ می‌توان عدس را یک اَبَر خوراکی لقب داد که می‌تواند از هایپرگلیسمی و ایجاد دیابت پیشگیری کند.

عدس باعث بهبود وضعیت سلامت دستگاه گوارش


عدس‌ سرشار از فیبر غذایی است که برای حفظ سلامت دستگاه گوارش و دفع مواد زائد از آن بسیار مهم است. فیبر موجود در عدس که شامل فیبر غیر محلول نیز می‌شود، می‌تواند حرکت غذاها را در مجاری گوارشی بهبود ببخشد و عمل جذب مواد مغذی را نیز آسان‌تر کند.

عدس پیشگیری از سرطان


عدس‌ منبعی عالی برای فیتواستروژن‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هایی به شمار می‌رود که می‌توانند به پیشگیری از برخی انواع سرطان‌ها کمک می‌کنند؛ به ویژه سرطان‌ّهایی که با هورمون‌های بدن در ارتباط هستند نظیر سرطان پستان و سرطان پروستات. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عدس می‌توانند از تاثیرات رادیکال‌های آزاد که باعث ایجاد استرس اکسیداتیو و بالطبع ایجاد سرطان می‌شوند، جلوگیری کنند. ‌

عدس کمک به کاهش وزن


یک دیگر از خواص عدس این است که به تناسب اندام شما کمک می کند. عدس منبعی غنی از کربوهیدرات به شمار می‌رود؛ به علاوه میزان چربی و هم‌چنین شاخص گلوکز آن نیز پایین است. با این که عدس سرشار از کربوهیدرات است، ولی خوشبختانه کربوهیدرات موجود در آن به کندی در بدن هضم می‌شود. این ویژگی، عدس را به خوراکی ایده‌آل برای آدم‌هایی تبدیل کرده است که به دنبال کاهش وزن‌شان هستند.
advertising