با فواید و مزایای گلابی آشنا شویم

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/09/03
با فواید و مزایای گلابی آشنا شویم

خواص دارویی و فواید گلابی


1- بیماری های قلبی:
فیبر موجود در گلابی باعث کاهش کلسترول خون شده و از بروز بیماری های قلبی پیشگیری می کند. مصرف روزانه میوه های سرشار از فیبر مانند گلابی خطر سکته مغزی را تا 50 درصد کاهش می دهد.

2- سرطان:
فیبر فراوان گلابی از تولید و انتشار سلول های سرطانی مانند سرطان کولون جلوگیری می کند. مصرف روزانه گلابی می تواند ابتلا به سرطان سینه در دوران یائسگی را تا 34 درصد کاهش دهد.

3- کنترل قند خون:
گرچه گلابی میوه شیرینی است اما به دلیل شاخص گلیسمی پایین و فیبر فراوان، قند خون را کنترل کرده و از بروز دیابت پیشگیری می کند.
برخی فلاونوئیدهای موجود در گلابی حساسیت انسولین در بدن را افزایش داده و باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در مردان و زنان می شوند.

4- تقویت سیستم ایمنی:
مقادیر فراوان آنتی اکسیدان هایی همچون ویتامین C و مس در گلابی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و با انواع بیماری ها مبارزه می کند.

5- پوکی استخوان:
برای حفظ سلامت استخوان های بدن و جلوگیری از پوکی استخوان، حفظ PH و مصرف کلسیم کافی حیاتی است. مصرف روزانه میوه ها و سبزیجات می تواند PH بدن را حفظ کرده و گلابی به دلیل دارا بودن بور باعث جذب بهتر کلسیم در بدن می شود.

6- افزایش انرژی بدن:
مقادیر بالای گلوکز در گلابی به سرعت توسط بدن جذب شده و به انرژی تبدیل می گردد. به همین دلیل مصرف گلابی هنگام ضعف باعث انرژی زایی سریع در بدن می شود.

7-هضم و گوارش:
فیبر موجود در گلابی از نوع نامحلول است که به راحتی در روده ها حرکت کرده و از بروز پولیپ روده بزرگ پیشگیری می کند. فیبر همچنین عمل گوارش و هضم را بهبود بخشیده و از مشکلات معده و گوارش جلوگیری می کند.

8- یبوست:
گلابی درمان طبیعی برای یبوست می باشد و حرکات روده را بهبود می بخشد. برای درمان یبوست توصیه می شود بعد از صرف صبحانه یا شام 1 عدد گلابی میل کنید.

9- خواص گلابی در بارداری:
گلابی سرشار از اسید فولیک است که برای دوران بارداری حیاتی بوده وا ز نقص زایمان و مادرزادی پیشگیری می کند.
هشدار: هنگام مصرف گلابی با پوست، حتی الامکان از میوه های ارگانیک استفاده کنید یا قبل از مصرف، خوب بشویید. ارگانیک به محصولاتی گفته می شود که فاقد هرگونه کود و سموم شیمیایی هستند.

10- کیسه صفرا، آرتروز و نقرس:
مصرف منظم گلابی برای جلوگیری از مشکلات کیسه صفرا، روده بزرگ و تسکین آرتروز و نقرس مفید است.

11- فشار خون بالا:
گلوتاتیون و آنتی اکسیدان های موجود در گلابی به کنترل فشار خون کمک می کند و برای افراد مبتلا به فشار خون بالا مفید است.

12- تنگی نفس:
در هوای گرم و فصل تابستان تنگی نفس در کودکان و بزرگسالان بسیار رایج است. توصیه می شود برای رفع تنگی نفس از گلابی استفاده کنید.

13- گلو:
مصرف گلابی برای بیماری های گلو مفید است و توصیه می شود برای درمان آن هر روز یک عدد گلابی یا یک لیوان آب گلابی مصرف کنید.

14- اعصاب و روان:
مس از مواد معدنی حیاتی برای سیستم عصبی مرکزی است که روی یادگیری و حافظه تاثیر می گذارد. کورستین موجود در گلابی نیز از بروز بیماری آلزایمر در دوران سالمندی پیشگیری می کند.

دیگر فواید گلابی


گلابی برای غدد داخلی بدن بسیار مفید است . تانن و پتاسیم آن، اسید اوریک را به هر اندازه که باشد حل می کند. به همین جهت افراد مبتلا به نقرس، آرتروز و رماتیسم می توانند از آن بهره زیادی ببرند.

گلابی برای معالجه امراض سینه یک میوه عالی است و این خاصیت مربوط به تانن آن است و اگر گلابی کمی گس باشد برای سینه بهتر است.

گلابی به علت دارابودن ارسنیک رعشه را درمان می کند.

ماده مهم دیگری که در گلابی موجود است عنصر بور( BORON ) است که با افزایش جذب کلسیم ، از بروز پوکی استخوان به خصوص در زنان یائسه جلوگیری می کند.
موادی که برای استخوان ها مفیدند، برای مغز نیز نافع اند. گلابی هم از این قاعده مستثنی نیست و از میوه هایی است که برای حافظه و تمرکز حواس مفید است.

مواد موجود در گلابی برای تقویت بدن پس از بیماری هایی که نیرو و توان انسان را تحلیل می برد، بسیار مفید است. شاید به همین دلیل است که برای بیماران کمپوت گلابی می بریم. در دوران نقاهت بیماری هایی چون سل، کم خونی و ضعف شدید خوردن مخلوط آب گلابی و به بسیار مفید است.

گلابی یکی از میوه های ضدعفونی کننده یا ضد مسمومیت است و این خاصیت به دلیل ادرارآور و ملین بودنش است.

گلابی موجب شادابی و طراوت بدن و پوست می شود.

گلابی برای بیماران دیابتی میوه بسیار مناسبی است ، چون قسمت اعظم قند آن سلولز، سوربیتول و لوولوز است . شاید به همین دلیل حکیم عالیقدر ایرانی ابوعلی سینا، گلابی یا کمپوت آن را برای اکثر بیماران مجاز دانسته و آن را" شاه میوه" خوانده است.

گلابی ترشح بزاق را افزایش می دهد ،در نتیجه هضم غذا را آسان می کند . پس پوره آن برای سالمندان بسیار مفید است.

فیبر موجود در گلابی لینین(LININ) است که غیرقابل حل بوده و برای کاهش کلسترول خون بسیار مؤثر است.

عوارض جانبی و مضرات گلابی


مصرف گلابی معمولا به واکنش های آلرژیک منجر نمی شود اما در موارد نادر حساسیت به این میوه گزارش شده است.
مقادیر معمول گلابی برای بارداری مفید است اما از مصرف بیش از حد گلابی در بارداری و شیردهی اجتناب شود.
advertising