مواد غذایی مفید برای افراد مبتلا به دیابت

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/09/05
مواد غذایی مفید برای افراد مبتلا به دیابتاگر مبتلا به دیابت هستید جالب است بدانید آنچه در دهان می‌گذارید، می‌ تواند سبب بالا رفتن یا پایین آمدن قند خونتان شود. دیابت یک بیماری جدی است که سالانه زندگی میلیون‌ ها انسان را در سرتاسر دنیا به خطر می‌اندازد. با این حال باید بدانید که با رعایت اصولی ساده می‌شود قند خون را کنترل کرد و از خطر این بیماری تلخ در امان ماند.اگر به طور ژنتیکی دچار این بیماری نیستید و یا این‌که هنوز مبتلا نشده‌اید می‌توانید با انتخاب مواد غذایی سالم و متنوع خودتان و خانواده‌ تان را از این بیماری دور کنید. در ادامه مواد غذایی مفید برای بیماری دیابت و کاهش قند خون و ضد دیابت را به شما معرفی میکنیم.

مصرف سیر و کاهش قند خون


حتما به همه‌ی غذاهایتان سیر بزنید. این ماده‌ی غذایی مفید و پرخاصیت به کبد کمک می‌کند تا میزان قند خون را تنظیم کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را نیز از شما دور می‌کند. اگر از سیر کوبیده شده استفاده می‌کنید حتما بیست دقیقه قبل از مصرف آن‌ را بکوبید تا ترکیبات گوگردی و موثر آن به خوبی آزاد شود.

نان سبوس‌ دار مفید برای افراد دیابتی


مصرف زیاد نان سفید می‌تواند حساسیت بدن به انسولین را كاهش داده و سبب افزایش قندخون شود در صورتی كه نان سبوس‌دار دقیقا برعكس عمل می‌كند.

مصرف لیمو ترش و مرکبات دیگر برای بیماری دیابت


لیموترش و مرکبات دیگر حاوی میزان زیادی فیبر و انواع ویتامین‌ها هستند که می‌توانند شما را از گزند دیابت دور کنند. البته به شرطی که مرکبات را به صورت میوه‌ی درسته میل کنید نه آب میوه.

سبزیجات سبز برگ دار ضد دیابت


کاهو،کلم برگ،اسفناج و غیره. تمام این سبزیجات حاوی میزان قابل توجهی آهن و آنتی‌ اکسیدان‌های قوی است که سرعت هضم غذا را آهسته کرده و اجازه نمی‌دهند که قند خون با سرعت زیاد بالا برود.

دانه كتان و کاهش قند خون


دانه‌های كتان غنی از فیبر، پروتئین، چربی‌های خوب از نوعی كه در ماهی موجود است و منیزیم است. این مواد قندخون را تنظیم كرده و به سلول‌ها در جذب انسولین كمك می‌كنند.

مصرف سیب و کاهش قند خون


اكثر متخصصان تغذیه توصیه می‌كنند حتما در رژیم غذایی خود سیب را بگنجانید زیرا سیب كالری بسیار پایینی دارد و فیبر آن بسیار بالاست و جلوی گرسنگی را می‌گیرد. سیب همچنین دشمن كلسترول بد است و میزان قندخون را كاهش می‌دهد.

جو دوسر، جو و غلات دیگر برای افراد مبتلا به دیابت


به طور کلی غلات سرشار از فیبر هستند که روند هضم غذا و سرعت جذب قند را نیز کند می‌کند. از مصرف غلات کامل و جو غافل نشوید تا قند خون تان بالا نزند.

میوه‌ های گوشتی مفید برای افراد دیابتی


دانه‌دار انواع میوه‌های گوشتی حاوی یك یا چند دانه كه به رنگ‌های قرمز یا بنفش موجود است مانند انواع انگور حاوی تركیبی طبیعی به نام آنتوسیانین هستند. محققان می‌گویند این دانه‌های رنگی می‌تواند سبب كاهش قندخون شده و در عین حال محرك تولید انسولین در بدن باشند.

مصرف کلم بروكلی و کاهش قند خون


بروكلی غنی از كروم بوده كه در درازمدت نقشی اساسی و مهم برای تنظیم قندخون دارد.

مصرف هویج و کاهش قند خون


هویج یكی از منابع طبیعی غنی از بتاكاروتن است كه می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را كاهش داده و قندخون را تنظیم كند.

سیب‌ زمینی شیرین برای افراد دارای قند خون


یك سیب‌زمینی شیرین كه در اجاق كبابی شده 30 درصد كمتر از سیب‌زمینی معمولی قندخون را افزایش می‌دهد زیرا حاوی فیبر بالا و ریزمغذی‌هایی است كه 40 درصد آنها از نوع حلال بوده و سبب كاهش كلسترول و كندی هضم غذا می‌شوند. در ضمن سیب‌زمینی شیرین غنی از كاروتنویید و رنگ‌دانه‌های زرد و نارنجی است كه به ارگانیسم‌ها اجازه عكس‌العمل در برابر انسولین را می‌دهد. سیب‌زمینی شیرین همچنین غنی از اسید كوروژنیك است. این تركیب گیاهی طبیعی می‌تواند به كاهش مقاومت در برابر انسولین كمك كند.

گوشت سینه مرغ برای افراد دیابتی


گوشت سینه مرغ در مقایسه با ران یا سایر قسمت‌ها چربی كمتری دارد. توصیه ما به شما این است كه در هر شرایطی به هیچ عنوان پوست مرغ را به خاطر چربی بالایی كه دارد نخورید.

مصرف ماهی مفید برای دیابت


یكی از دلایل فوت مبتلایان به دیابت ابتلا به ناراحتی‌های قلبی – عروقی است. مصرف یك یا دو بار ماهی در هفته می‌تواند این احتمال را حداقل 40 درصد كاهش دهد. از سوی دیگر اسیدهای چرب موجود در ماهی احتمال ابتلا به دیابت، مقاومت در برابر انسولین و التهاب را كه از جمله فاكتورهای اصلی ابتلا به ناراحتی‌های قلبی – عروقی است كاهش می‌دهد.

گردو و کاهش قند خون


گردو حاوی مقادیر بالایی فیبر و پروتئین بوده و سوخت كندی دارد كه به تدریج به قند تبدیل می‌شود. از سوی دیگر غنی از چربی‌های مونوی غیراشباع است كه برای سلامت مفیدند.

مصرف شیر و ماست برای افراد دیابتی


اینها مواد غذایی غنی از پروتئین و كلسیم هستند و می‌توانند به كاهش وزن كمك كنند. از سوی دیگر این مواد مقاومت در برابر انسولین را از بین می‌برند.

مصرف روغن زیتون برای افراد مبتلا به دیابت


روغن زیتون طلای مایع نامیده می‌شود زیرا حاوی تركیبات ضدالتهابی و قوی است كه محققان آن را با آسپیرین مقایسه می‌كنند. افرادی كه رژیم مدیترانه‌ای دارند و روغن زیتون، میوه و سبزیجات، غلات و گوشت كم‌چرب می‌خورند كمتر به دیابت و ناراحتی‌های قلبی و عروقی دچار می‌شوند. هر دوی این بیماری‌ها در پی التهاب در بدن به وجود می‌آیند. برخلاف كره، چربی خوب روغن زیتون سبب افزایش مقاومت بدن در برابر انسولین نشده و حتی این مقاومت را كاهش می‌دهد. روغن زیتون همچنین كندكننده هضم غذا و واردشدن تدریجی قند به خون است.

كره بادام زمینی برای افراد دیابتی


تحقیقات اخیر نشان داده است مصرف كره بادام زمینی می‌تواند اشتها را كور كرده و سبب سیری بیشتر فرد در مقایسه با زمانی شود كه مواد قندی كم فیبر مصرف می‌كند. در ضمن كره بادام زمینی غنی از چربی‌های مونوی غیراشباع است كه می‌تواند قندخون را تنظیم كند.
advertising