مواد غذایی و رژیم غذایی مفید برای پیشگیری از آلزایمر

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/09/02
مواد غذایی و رژیم غذایی مفید برای پیشگیری از آلزایمرآلزایمر یا بیماری زوال عقل یکی از خطرناک ترین و ناراحت کننده ترین شرایطی می باشد که هر فرد می تواند در طول زندگی خود با آن رو به رو شود. زوال عقل یک اختلال مزمن یا پایدار در فرآیندهای مغزی است که ناشی از بیماری یا آسیب به مغز بوده و علائم آن، اختلالات حافظه، تغییرات شخصیتی و استدلال معیوب است.

طبق گزارشات قبلی، حدود 47 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به زوال عقل هستند و هرساله بیش از 9.9 میلیون مورد جدید از این بیماری تشخیص داده می شود که بدین معناست در هر 3.2 ثانیه یک نفر مبتلا به زوال عقل می شود.ولی اصلا جای نگرانی نیست و رژیم غذایی سالم می تواند بیماری آلزایمر را تا سال ها به تعویق بیندازد چون می توانید با استفاده از رژیم غذایی مناسب از ابتلا به آلزایمر تا حدود زیادی جلوگیری کنید.

طبق آخرین تحقیقات محققان، رژیم غذایی شبه مدیترانه ای موسوم به MIND می تواند شروع بیماری آلزایمر را تا سال ها به تعویق اندازد و ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر را تا 53 درصد کاهش می دهد.رژیم غذایی MIND نه تنها برای سلامت بهتر جسم توصیه می شود بلکه سلامت بهتر مغز را در طول عمر تضمین می کند.تحقیقات محققان دانشگاه ادیت کووان استرالیا نشان می دهد رژیم غذایی مدیترانه ای به شکل قابل توجهی میزان تجمع پپتیدهای آمیلوئید بتا مرتبط با اسیدآمینه را در مغز کاهش می دهد.به گفته محققان، تشکیل این پپتیدها با ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است. مطالعات قبلی نشان داده اند ژیم غذایی مدیترانه ای که شامل مقادیر بیشتر سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، ماهی و روغن زیتون است، می تواند زوال شناختی را کُند نماید.

در ادامه این مطلب رژیم غذایی و مواد غذایی مفیدی که ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد را به شما معرفی میکنیم.

مصرف حبوبات برای پیشگیری از آلزایمر و زوال عقل


حبوبات میزان چربی کمی دارند و به راحتی در انواع غذاها قابل ترکیب هستند.حبوبات نه تنها غنی از پروتئین و فیبر هستند، بلکه سرشار از ویتامین های B هم که برای عملکرد و سلامت مغز ضروری اند، هستند. محققان مصرف 1/2 فنجان حبوبات پخته شده حداقل 4 بار در هفته را توصیه می کنند.

مصرف غذای دریایی و پیشگیری از آلزایمر و زوال عقل


غذاهای دریایی دارای امگا 3 هستند و کاهش ریسک بیماری آلزایمر را به دنبال دارند.

سبزیجات پر برگ سبز برای پیشگیری از آلزایمر و زوال عقل


محققان مصرف حداقل یک وعده در روز به میزان 2 فنجان خام از این نوع سبزیجات یا یک فنجان پخته آن را توصیه می کنند.اسفناج و کلم برگی جزء این سبزیجات هستند که سرشار از مواد مغذی سالم برای مغز نظیر فولات، ویتامین E و فلاوونوئیدها هستند.

استفاده میوه و سبزیجات برای پیشگیری از آلزایمر و زوال عقل


در این رژیم غذایی مصرف حداقل یک وعده در روز سبزیجات و میوه های نظیر سیب زمینی شیرین، بروکلی، یا سیب توصیه می شود.در مورد میوه، یک فنجان میوه تازه یا 1/2 فنجان میوه خشک یا یک عدد میوه متوسط مانند سیب و در مورد سبزیجات 2 فنجان سبزیجات خام یا یک فنجان سبزیجات پخته و توصیه می شود.

روغن زیتون و پیشگیری از آلزایمر و زوال عقل


روغن زیتون به از بین رفتن پروتئین های خطرناک از مغز کمک می کند و سرشار از بیش از 230 آنتی اکسیدان و ماده ضدالتهاب است که محققان مصرف یک قاشق غذاخوری از این روغن را در روز پیشنهاد می کنند.

انواع توت ها برای پیشگیری از آلزایمر و زوال عقل


میوه های جزء خانواده توت ها سرشار از فلاوونوئیدها هستند که موجب بهبود حافظه کوتاه مدت و بلندمدت می شوند. محققان مصرف یک فنجان از این میوه های تازه یا 1/2 فنجان از این میوه های خشک را حداقل دو بار در هفته توصیه می کنند.
advertising