برنج سفید پر خاصیت است یا برنج قهوه ای

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/10/24
برنج سفید پر خاصیت است یا برنج قهوه ایهر دو برنج سفید و قهوه ای از محتوای کربوهیدارت بالا برخوردار هستند. برنج قهوه ای یک دانه کامل است که از مواد مغذی کلی بیشتر نسبت به همتای سفید خود برخوردار است. مواد غذایی دانه کامل ممکن است به کاهش کلسترول و خطر سکته مغزی، بیماری قلبی و دیابت نوع دو کمک کنند.

مقایسه میزان فیبر برنج سفید و قهوه ای


برنج قهوه ای به طور کلی از محتوای فیبر بالاتری در مقایسه با برنج سفید سود می برد. به طور معمول، برنج قهوه ای دو تا سه گرم فیبر بیشتر نسبت به برنج سفید ارائه می کند.

اگرچه نقش فیبر در تسکین یبوست شناخته شده است، اما فواید سلامت دیگر را نیز ارائه می کند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
احساس سیری سریع‌تر که می تواند به مدیریت وزن کمک کند
کاهش سطوح کلسترول
کنترل سطوح قند خون، کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت
کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی
تغذیه باکتری های روده
مقدار مصرف توصیه شده روزانه فیبر برای انسان بر اساس چندین عامل شکل می گیرد که از آن جمله می توان به سن و کالری مصرفی اشاره کرد. برای حصول اطمینان از میزان دقیق مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

چرا برنج قهوه‌ ای بخوریم؟


بسیاری از ما به این حقیقت که برنج قهوه‌ ای بهتر از برنج سفید است، آگاهیم؛ دلیل آن هم این است که برنج قهوه‌ ای کیفیت فوق‌العاده و مواد مغذی زیادی دارد. برنج قهوه‌ ای برخلاف برنج سفید، مراحل آماده‌سازی مرسوم را طی نمی‌کند به همین دلیل اجزای سالم و مغذی خود را حفظ کرده است؛ زیرا روند آماده‌سازی که برنج قهوه‌ ای را تبدیل به برنج سفید می‌کند، ارزش غذایی برنج را از بین می‌برد. انواع مختلفی از برنج‌های قهوه‌ ای با طعم‌های منحصر به فرد، ترکیبات معطر و غلظت‌های متفاوت اسیدهای چرب در بازار وجود دارد.

ارزش غذایی برنج قهوه‌ ای


برنج قهوه‌ ای یک ماده‌ی خوراکی سالم، سرشار از مواد معدنی ضروری مانند: منگنز، آهن، روی، فسفر، کلسیم، سلنیم، منیزیم و پتاسیم است و منبع غنی ویتامین B1 (تیامین)، ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، ویتامین B3 (نیاسین)، ویتامین B6، فولیک اسید، ویتامین E (آلفا توکوفرول) و ویتامین K است.
برنج قهوه‌ ای منبع پروتئین است و مقدار مفیدی فیبر به رژیم غذایی شما اضافه می‌کند. این برنج اسیدهای چربی را که برای سلامتی حیاتی هستند نیز مهیا می‌کند.

برنج قهوه ای درمان اختلالات عصبی


خواص برنج قهوه ای به همین‌جا ختم نمی‌شود. جوانه‌ی برنج قهوه ای به دلیل داشتن منابع فراوان اسید گاما آمینوبوتیریک که پیش از این هم به آن پرداختیم، در پیشگیری از عوارض مربوط به اعصاب مثل بیماری آلزایمر مؤثر است. برنج قهوه ای جوانه‌زده حاوی ترکیبات سالمی است که به مهار آنزیم‌های مضر مرتبط با بیماری آلزایمر کمک می‌کند و از طرفی برای سایر اختلالات مغزی مانند زوال عقل و فراموشی نیز مفید است.

سلامت روان زنان شیرده با برنج قهوه ای


جوانه‌ی برنج قهوه ای برای سلامت روان مادران شیرده مفید است. یک مطالعه‌ی تحقیقاتی نتایج مثبتی را از مصرف جوانه‌ی برنج قهوه ای در زنان پرستار و کاهش اختلالات خلقی، افسردگی و خستگی در آنها نشان داده است. این مطالعه پیشنهاد کرده است که زنان شیرده در طول دوران شیردهی مصرف برنج قهوه ای را افزایش دهند. با این کار توانایی بدن در برابر استرس بهبود می‌یابد و ایمنی آن بالاتر می‌رود.

سلامت دستگاه گوارش با برنج قهوه ای


برنج قهوه ای ماده‌ی خوراکی سالمی است که می‌توانید به منظور داشتن یک سیستم گوارشی سالم آن را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. فیبر موجود در برنج قهوه ای عملکرد روده‌ها را تنظیم می‌کند و به شما حس سیری می‌دهد و مانع از یبوست و کولیت روده می‌شود. مطالعه‌ی مقایسه‌ای که بین برنج سفید و قهوه ای درباره‌ی فرآیند هضم در معده انجام شد، نشان می‌دهد پوسته‌ی سبوس برنج قهوه ای از جذب اسید معده و رطوبتی که باعث ورم می‌شود جلوگیری می‌کند.

برنج قهوه ای در برابر برنج سفید


منگنز:
منگنز یک ماده معدنی ضروری برای تولید انرژی و عملکرد آنتی اکسیدانی است. برنج قهوه ای منبعی عالی برای این ماده مغذی است در شرایطی که برنج سفید این گونه نیست.

سلنیم:
برنج قهوه ای منبع خوبی برای سلنیم است. این ماده معدنی در تولید هورمون تیروئید، محافظت آنتی اکسیدانی، و عملکرد درست سیستم ایمنی بدن انسان نقش دارد. همچنین، سلنیم به همراه ویتامین E از سلول ها در برابر سرطان محافظت می کند.

منیزیم:
بر خلاف برنج سفید، برنج قهوه ای به طور معمول منبع خوبی برای منیزیم است. یک وعده عادی برنج قهوه ای پخته می تواند حدود 11 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه منیزیم را تامین کند.منیزیم برای بسیاری از وظایف کلیدی نیاز است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
انعقاد خون
انقباض عضله
تولید سلولی
رشد استخوان
مقدار مصرف توصیه شده روزانه منیزیم با توجه به سن و جنسیت تعیین می شود. زنان باردار یا مادرانی که به فرزند خود شیر می دهند به طور معمول نیازمند مصرف هر چه بیشتر از این ماده معدنی مهم در روز هستند. میانگین میزان مورد نیاز بزرگسالان بین 270 و 400 میلی گرم در روز است.

در صورت ابتلا به دیابت می توان برنج مصرف کرد؟


هر دو برنج سفید و قهوه ای می توانند دارای امتیازی بالا در شاخص قند خون باشند. امتیاز شاخص قند خون یک ماده غذایی نشان دهنده اثری است که می تواند بر سطوح قند خون داشته باشد. این شاخص بر پایه این که ماده غذایی مصرفی تا چه اندازه سریع یا کند سطوح قند خون را افزایش می دهد، استوار است.

برنج سفید دارای شاخص قند خون 72 است و از این رو، می تواند به سرعت در جریان خون جذب شود. شاخص قند خون برنج قهوه ای 50 است. اگرچه آهنگ تاثیرگذاری برنج قهوه ای بر قند خون کندتر است، اما همچنان می تواند اثر قابل توجهی به همراه داشته باشد.
advertising