از خواص آجیل سویا چه می دانید

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/10/16
از خواص آجیل سویا چه می دانیدایزوفلاوون های آجیل سویا به ویژه «ژنیستین» به عنوان یک ضد «استروژن» سبب به تعویق افتادن رشد سرطانی یاخته ها از جمله سرطان های سینه، پروستات، روده بزرگ و ریه می گردد.
آجیل سویا نه تنها منبع غنی کلسیم است، بلکه جذب آن را نیز آسان می کند. افزون بر این، وجود «ایزوفلاوون»های آجیل سویا، تحلیل کلسیم استخوان ها را کاسته و موجب تقویت توده استخوانی می شود.
آجیل سویا حاوی آمیزه های «بیواکتیوی» است که موجب کاهش و کوچک شدن یاخته های چربی و افزایش توده عضلانی در بدن می شود.
ایزوفلاوون های موجود در آجیل سویا برای درمان و جلوگیری از پیر شدن پوست و رفع چروک و همچنین آجیل سویا در داشتن پوست شاداب، جوان و بدون چروک بسیار اثر دارد. الیاف گیاهی موجود در آجیل سویا تأثیر مثبتی بر تنظیم سطح گلوکز خون دارد. ضمنا مقادیر فراوان اسیدهای آمینه گلایسین و آرژنین موجود در آجیل سویا سبب تقلیل انسولین خون می شود.
هیپوتیروئیدیسم در خانم های مسن بسیار رایج است. لذا با اصلاح برنامه غذایی روزانه و مصرف آجیل مذکور، میزان عملکرد غده تیروئید بهبود می یابد.
در دوران یائسگی، سنتز استروژن در زنان کاسته می گردد. با توجه به ساختار شیمیایی ایزوفلاوون های آجیل سویا با هورمون استروژن، مصرف منظم و پیاپی آجیل سویا می تواند باعث جلوگیری از عوارض دوران یائسگی مخصوصا گُرگرفتگی شود.
وجود درصدهای بالای املاح معدنی در آجیل سویا مانند کلسیم، پتاسیم، فسفر، گوگرد و ... سبب حفظ تعادل عصبی و دفاع بدن در برابر عفونت می گردد.

دانه سویا مفید برای بارداری و زنان باردار


دانه سویا حاوی مقادیر بالای ویتامین B و اسید فولیک است که برای زنان باردار مفید بوده و از نقص لوله عصبی در جنین پیشگیری می کند.
دانه سویا منبع غنی از ویتامین های C و E و K و همچنین مواد معدنی مانند کلسیم، منگنز، فسفر، منیزیم، آهن و مس است که برای رشد جنین در دوران بارداری ضروری می باشند.

دانه سویا مفید برای یائسگی


لوبیا سویا منبع خوبی از ایزوفلاون هاست که از اجزای اساسی سیستم تولید مثل هستند، در طول دوره یائسگی که میزان استروژن به طور قابل توجهی کاهش می یابد ایزوفلاون ها قادر به اتصال به سلول های گیرنده استروژن هستند و می توانند علائم یائسگی مانند نوسانات خلقی، گرگرفتگی و گرسنگی را کاهش دهند.

دانه سویا مفید برای مردان


سویا یک منبع غنی از فیتواستروژن است که مانع از تولید تستوسترون در مردان شده و خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد.

دانه سویا مفید برای بدنسازی و عضله سازی


شیر سویا و توفو که از لوبیا سویا به دست می آیند حاوی اسید آمینه هایی هستند که باعث افزایش انرژی و استقامت در هنگام ورزش می شود.
دانه سویا حاوی مقادیر زیادی انواع ویتامین های B نی باشد که در بهبود متابولیسم موثر است و باعث تبدیل کربوهیدرات ها و چربی ها به انرژی شده و در نتیجه باعث بهبود استقامت در تمرینات بدنسازی می شوند.
لوبیا سویا پس از تمرینات بدنسازی از اکسیداسیون آنتی اکسیدان های بدن جلوگیری می کند.
پودر سویا حاوی مقادیر بالای آرژنین و پروتئین است و می تواند قبل و بعد از تمرینات بدنسازی استفاده شود تا باعث افزایش عضله سازی و تقویت عضلات شود.

دانه سویا مفید برای نوزادان و کودکان


شیر سویا که از لوبیا سویا خام به دست می آید بهترین جایگزین شیر گاو در نوزادان و کودکان می باشد.

دانه سویا مفید برای دیابت و قند خون


لوبیا سویا توانایی افزایش گیرنده های انسولین در بدن را دارد و در نتیجه به طور موثری باعث کاهش قند خون دیابتی ها و پیشگیری و درمان دیابت نوع دو می شود.

دانه سویا مفید برای معده و دستگاه گوارش


لوبیا سویا حاوی مقادیر بالای فیبر است که برای ببهبود هضم غذا، درمان معده درد و سلامت دستگاه گوارش مفید است.

دانه سویا مفید برای یبوست


مقادیر بالای فیبر موجود در دانه سویا باعث افزایش حرکات روده شده و برای پیشگیری و درمان یبوست مفید می باشد.

دانه سویا مفید برای تیروئید


مطالعات نشان داده که ایزوفلاون های موجود در سویا عملکرد آنزیم تیروئید پراکسیداز را که برای تولید هورمون های تیروئید ضروری است، مهار می کند و می تواند باعث کم کاری تیروئید و بزرگ شدن تیروئید شود.

دانه سویا مفید برای کلسترول خون، فشار خون و سلامت قلب


سویا منبع چربی های سالم و غیر اشباع از جمله اسید لینولئیک و اسید لینولنیک می باشد که باعث کاهش چربی و کلسترول بالای خون و همچنین فشار خون بالا شده و از ابتلا به بیماری های قلبی و آترواسکلروز جلوگیری می کند.

دانه سویا درمان سرطان


سویا حاوی مقادیر بالای فیبر و آنتی اکسیدان است که اثر رادیکال های آزاد در بدن را کاهش داده و به پیشگیری و درمان انواع سرطان های کولورکتال و کولون و سرطان پستان در زنان کمک می کند.

دانه سویا درمان پوکی استخوان


لوبیا سویا میزان قابل توجهی کلسیم، منیزیم، مس، سلنیوم و روی بوده که برای سلامتی استخوان ها مفید بوده و از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری می کند.

دانه سویا درمان کم خونی


دانه سویا حاوی مقادیر زیادی مس و آهن می باشد که برای تولید گلبول های قرمز، بهبود جریان خون و اکسیژن رسانی به اندام ها مفید می باشد و کم خونی را درمان می کند.

دانه سویا درمان آلزایمر


لوبیا سویا حاوی لسیتین و فیتواسترول هایی است که عملکرد سلول های عصبی در مغز را افزایش می دهند و برای پیشگیری از آلزایمر مفید هستند.

دانه سویا درمان میگرن


منیزیم موجود در دانه سویا می تواند خطر سردرد میگرنی را کاهش دهد.

دانه سویا درمان آرتروز


دانه سویا غنی از اسید های چرب امگا 3 و فولات است که از آلزایمر پیشگیری کرده و علائم آن را کاهش می دهد.

عوارض و مضرات دانه یا لوبیا سویا


سویا حاوی مقادیر بالای استروژن است که باعث عدم تعادل هورمونی در مردان می شود و می تواند منجر به ناباروری، اختلال عملکرد جنسی، کاهش تعداد اسپرم و حتی افزایش احتمال ابتلا به برخی سرطان ها در مردان شود.
کودکانی که به شیر گاو حساسیت دارند نباید لوبیا سویا و شیر سویا مصرف کنند.
لوبیا سویا حاوی مقادیر بالای اگزالات ایت و می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد.
بیماران مبتلا به آسم نباید لوبیا سویا مصرف کنند چون ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شود.
advertising