نیشکر چیست و چه فوایدی دارد

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/10/14
نیشکر چیست و چه فوایدی دارد

نیشکر چیست؟


خصوصیات گیاهی: نیشکر با نام علمی Saccharum Officinarum گیاه غول پیکری از تیره غلات (Gramineae) است که به صورت چند ساله برای برداشت ساقه حاوی قند آن تولید میشود . ساقه نیشکر دارای مغز است که قند در آن ذخیره می گردد ذخیره ساکارز بیشتر در قسمتهای مرکزی و پایین انجام می شود .

آب نیشکر خواص تغذیه ای آبمیوه را دارد؟


برخی خانواده‌ها آب نیشکر را همچون آبمیوه یک نوشیدنی مغذی می‌دانند و آن را در حجم زیاد خریداری کرده و به صورت روزانه میل می‌کنند و حتی بیماران دیابتی هم از آن استفاده می‌کنند. متخصص تغذیه در این خصوص می‌گوید آب نیشکر حاوی مقادیری ترکیبات مغذی و مفید است، اما خواصی همپایه آب میوه ها و سبزیجات ندارد و افراد مبتلا به دیابت نباید در مصرف آن زیاده روی کنند و محدودیت در مصرف آن مانند مصرف شکر و قند چغندر الزامی است و مصرف روزانه این نوشیدنی برای افراد سالم و حتی کودکان به دلیل میزان قند بالایی که دارد به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

در کتب طب سنتی آمده است نیشکر و آب آن به صورت داروی مفرد یا در ترکیب با سایر گیاهان دارویی برای درمان برخی بیماری‌ها استفاده می‌شود. حتی در طب سنتی بعضی کشورها آمده است آب نیشکر ادرار آور است و بر این عقیده هستند که این نوشیدنی سبب عملکرد بهتر کلیه و جریان ادرار می‌شود و علاوه بر نیشکر ریشه، برگ و ساقه آن هم کاربرد دارویی دارد و در بسیاری کشورها از نیشکر به عنوان داروی تقویت‌کننده میل جنسی، ملین، تسکین‌دهنده، ضدعفونی‌کننده و نیروبخش استفاده می‌شود، اما چه میزان گفته های طب سنتی قابل اعتماد است؟
پزشک و متخصص طب سنتی در این گفتگو می‌گوید: مزاج آب نیشکر گرم و تر است و این نوشیدنی از دیدگاه طب سنتی برای تقویت سیستم ایمنی، معده، قلب، قدرت جنسی و اعصاب مفید است و برای رفع سرفه های خشک و نرمی سینه موثر بوده و رفع کننده خلط سوداست.
به گفته این متخصص جذب قند آب نیشکر همچون چغندر قند آسان و سریع است و پس از انجام فعالیت‌های جسمی و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرما، مصرف آن باعث می‌شود تا آب و انرژی بدن به سرعت تامین شود، اما مصرف این نوشیدنی به دلیل قند بالایی که دارد برای مبتلایان به دیابت و افراد چاق توصیه نمی‌شود.
پژوهشگر طب سنتی نیز درخصوص خواص درمانی نیشکر از دیدگاه طب سنتی می‌گوید: نیشکر به دلیل داشتن پتاسیم ادرارآور بوده و پاک کننده کلیه و مثانه است و سوزش ادرار را رفع می‌کند، اما نفاخ است و برای مبتلایان به سل، اسهال، دل پیچه و صفراوی مزاج‌ها بخصوص اگر در حین گرسنگی شدید مصرف شود مضر است.
به گفته پزشک و متخصص طب سنتی اگر آب نیشکر را به صورت سنتی در دیگ های بزرگ مسی قلع اندود شده در معرض حرارت ملایم بجوشانند تا آب آن تبخیر و تغلیظ شود، خمیر شکر سرخی به دست می آید که خواص تغذیه ای و درمانی خوبی دارد.
متخصص تغذیه درخصوص شکر قهوه ای که در برخی عطاری ها و مغازه ها بدون داشتن مجوز برای مصارف درمانی به فروش می‌رسد می‌گوید: فرم غیرتصفیه شده شکر قهوه‌ ای نیشکر حاوی ترکیبات پلی فنولی مختلفی است که همین ترکیبات علت بخشی از رنگ آن بوده و خواص درمانی آن را سبب می‌شود، اما چون این شکر تصفیه شده نیست با وجود خواص درمانی، بار شیمیایی و سمیت بالایی دارد و نباید مورد استفاده خوراکی قرار گیرد.
البته به روش دیگری هم شکر قهوه‌ ای را تولید می‌کنند و آن استفاده از ملاس است. ملاس پساب سوم حاصل از تصفیه شکر است که بسیار چسبناک و قهوه‌ ای رنگ بوده و ذرات کریستالی شکر سفید را با آن سرخ می‌کنند. این شکر خواص درمانی ندارد و اگر به صورت دارو مصرف شود سبب افزایش شدید قند خون و تضعیف حافظه می‌شود. برخی انواع شکرهای قهوه‌ ای کارخانه‌ ای به این روش تولید می‌شود و مصارف آن مشابه شکر سفید است.

خواص درمانی آب نیشکر چه میزان است؟


طب نوین درخصوص خواص درمانی آب نیشکر می‌گوید: در آب نیشکر ترکیبات فلاونوئیدی و فنولی زیادی شناسایی شده است. این ترکیبات خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی دارند و می‌توانند سلول های بدن را از آسیب ناشی از رادیکال های آزاد محافظت کرده و از بسیاری بیماری‌های مزمن پیشگیری کنند، اما چون مطالعات بالینی انجام یافته درخصوص ترکیبات و اثرات نیشکر بر بیماری‌های مختلف از جمله کم‌خونی، دیابت، بیماری‌های کبدی و … بسیار محدود است، تائید علمی اثرات مفید نیشکر به عنوان درمان کمکی، به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

خواص نیشکر:


از آن جا که شاخص گلیسمی آن پایین است در سالم نگه داشتن بدن مفید است.
آب این گیاه در جلوگیری از سرماخوردگی، آنفلوآنزا و گلو درد موثر است.
از آن جا که این گیاه حاوی قند طبیعی است برای بیماران دیابت به جز بیماران دیابت ۲ که باید مصرف خودشان را محدود کنند، مانعی ندارد.
طبیعت قلیایی آن باعث می شود، آب آن به بدن کمک کند تا در برابر سرطان پروستات و سینه مقابله کند.
نیشکر گلوکز بدن را تامین می کند و به عنوان Glycogen ذخیره شده در صورت نیاز، به انرژی تبدیل می شود. بنابراین یکی از بهترین منابع انرژی به حساب می آید.
پس از انجام دادن فعالیت های جسمی و قرار گرفتن در معرض حرارت به مدت طولانی مصرف آب این میوه باعث می شود تا آب بدن به سرعت تامین شود.
این گیاه معده، کلیه، قلب، چشم و مغز را تقویت می کند.
نیشکر، به عملکرد راحت کلیه ها کمک می کند.
برای سرعت یافتن بهبود پس از یرقان آب نیشکر مصرف کنید.
کربوهیدرات موجود در آن برای انرژی بخشیدن به بدن کمک می کند.
پتاسیم بالا در نیشکر برای سیستم گوارش و هضم غذا موثر است.
جویدن نیشکر، نوعی ورزش دندان به حساب می آید و باعث تقویت، طول عمر و تمیزی آن ها می شود.
نیشکر برای افرادی که قصد افزایش وزن دارند می تواند مفید باشد.

شکر دانه ریز یا شکر معمولی خانگی


رایج‌ ترین نوع شکر است که معمولاً خیلی راحت در مغازه‌ ها و فروشگاه‌ ها پیدا می‌شود. آن را روی شیرینی‌ ها و انواع دسر ها می‌ پاشند و بیشتر جنبه تزئینی دارد.
شکر دانه‌ ریز فقط برای تزئین شیرینی‌ ها مصرف نمی‌ شود؛ بلکه از آن برای شیرین کردن چای و قهوه نیز استفاده می‌ کنند. این شکر از تصفیه شکر سفیدی که از چغندر قند و نیشکر به دست آمده، حاصل می‌شود.

پودر شکر


این شکر نیز در میان مردم بسیار شناخته شده است. دانه‌ های آن بسیار ریز و به حالت پودری هستند. یعنی شکر معمولی را پس از آسیاب کردن به صورت پودر در می‌ آورند. شکر پودری در بیسکویت‌ ها، شیرینی‌ ها، کیک‌ ها و … مورد مصرف قرار می‌گیرد و هنگام مصرف دانه‌ های بسیار ریز شکر زیر دندان نمی‌ آید.

شکر خرما


این نوع شکر که کمتر از شکرهای معمولی مورد پردازش قرار می‌گیرد، در مایعات به راحتی حل نمی‌شود و کمی گران قیمت است؛ اما برای سلامتی خطرات کمتری دارد. شکر خرما را از خشک کردن و گرفتن آب خرما به دست می‌‌آورند؛ بنابراین بیشتر از آنکه شکر محسوب شود، نوعی غذا به حساب می‌آورند؛ زیرا سرشار از فیبر است. از آنجا که این شکر در مایعات حل نمی‌شود، استفاده کمتری از آن می‌شود.

شکر تصفیه نشده


این شکر هنوز قابل مصرف نیست و ملاس و رطوبت دانه‌ها سطح آن را پوشانده است.
وقتی محصولی را می‌خرید، به برچسب آن توجه کنید تا از میزان ساکاروز، فروکتوز، لاکتوز و سایر فرآورده‌های قندی آن آگاه شوید.

شکر قهوه ای فشرده؟


در گذشته‌ ها مردم بر این باور بودند که شکر قهوه‌ ای خاصیت دارویی دارد و برای سلامتی مفید است؛ اما بعد از تجزیه و تحلیل آن، دانشمندان دریافتند که نه تنها اثر دارویی ندارد، بلکه حاوی میکروارگانیزم‌ های مضر نیز هست. شکر قهوه ای از ترکیب ساکاروز با مقداری ملاس به دست می‌آید به صورت لایه‌ای نازک روی ذرات آن می‌نشیند. انواع مختلفی دارد که رنگ‌ های هر یک با هم فرق می‌کنند. شکر قهوه‌ ای حاوی املاح مفیدی، مثل کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم است و کالری کمتری نسبت به ساکاروز دارد؛ بنابراین مصرف آن عاقلانه‌تر است. در پخت انواع شیرینی‌ها و کیک‌ها از آن استفاده می‌کنند؛ زیرا با وجود طعم شیرین و مطبوع، کالری کمتری دارد.

شکر نی


خوردن مقداری شکر نی با روغن بادام شیرین سبب بهبودی قولنج ریحی (درمان خانگی قولنج) و دفع نفخ دستگاه گوارش می گردد.
ضمنا ضرر شکر نی برای بیماران مبتلا به مرض قند (دیابت) از شکر چغندر کمتر است. شکر نی بر خلاف شکر چغندر مانع از پیری زودرس شده و همچنین موجب جلوگیری از سفید شدن موها می شود. نباتی که از شکر نی می سازند ضد سرفه می باشد و برای تسکین سرفه های رطوبی بسیار نافع است.
اگر مقداری شکر نی را با مقداری قطران و سندروس (درختی است از عربستان و هندوستان) و نوشادر به طوری که مقدار شکر دو برابر و بقیه از هر کدام یک برابر گرفته بسایند و با کره حیوانی مخلوط نموده و بر بعضی بیماری های جلدی مانند قوبا و برص و بعضی زخم های دیر علاج پوستی بمالند اثر نیکویی در بهبودی مرض دارد.
(قوبا نوعی بیماری شبیه به جزام است و برص لکه های سفیدی است با پوست ضخیم که بر سطح بدن ظاهر می شود و چنانچه سوزن به آن زده شود از آن خون بیرون نیامده بلکه مایع زرد رنگ خارج می شود).
شربت شکر نی با زعفران و گلاب برای تقویت قلب و اعصاب و کم خونی و ضعف عمومی بدن در افراد کم خون و سرد مزاج و شربت آن با بیدمشک جهت تقویت قلب و اعصاب افراد گرم مزاج به کار برده می شود. از این شکر می توان به جای عسل در ساختن گل قند استفاده نمود.
طبع شکر نی گرم و تر است. شکر نی دارای خواص صاف کننده صدا، ملین، دافع سودا، بیرون کشیدن چرک (قند را جویده و با آرد گندم خمیر کنید یک شب ببندید)، جلوگیری کننده از عفونت زخم یا پوست که در اثر حرارت و آب جوش سوخته می باشد.
همچنین مضراتی همچون چاقی، مرض قند، جوش صورت، از بین برنده اکسیژن خون، استفراغ، خارش پوست، تومور، تصلب شراین، ضعف دید، هپاتیت روده، برونشیت (در صورت زیاده روی کردن در مصرف)، صرع، چین و چروک صورت، سرطان ها (خصوصا کبد و روده بزرگ چون اکسیژن خون را از بین می برد)، سکته مغزی، دلپیچه، میگرن، چرب شدن زیاد مو و پوست و واریس می شود.

شکر سرخ:


شکر سرخ نیز نوع دیگری از انواع شکر است که تحت عنوان نام های شکر مازندران، شکر قرمز، سکر سرخ، شناخته می شود. طبع آن گرم و تر هست و دارای املاح معدنی، ملین، دافع بلغم و سودا، سوهاضمه، سخت ادراری، سفیدی چشم (در صورت مالش آن)، قولنج، کهیر، نفخ، کم خونی، سیاتیک و استخوان، باز کننده صدا (با آب گرم و روغن بادام) می باشد.

انواع شکر قهوه ای


شکر قهوه‌ای: (روشن و تیره) این شکر طعم و رنگ طبیعی دارد و رنگ قهوه‌ای آن به خاطر وجود ملاس است.

شکر دِمِرارا: این شکر در اروپا طرفداران بیشتری دارد. رنگ آن قهوه‌ای روشن است؛ با کریستال‌های طلایی بزرگ که حالت چسبنده دارند.

شکر مسکووادو (muscovado): شکر مخصوص انگلیسی‌هاست که رنگ قهوه‌ای بسیار تیره و طعم ملاس قوی دارد. بافت آن نیز فشرده و چسبناک است.

مضرات مصرف زیاد شکر


شکر در صورتی که بیش از حد نیاز مصرف شود، خطرات زیادی برای سلامتی خواهد داشت و به صورت یک ماده سمی برای بدن در می‌آید و عوارض آن در طولانی مدت بروز می‌کنند.

ایجاد بیماری‌های قلبی، تصلب شرائین و بیماری‌های روحی، افسردگی، پیری زودرس، فشار خون بالا، سرطان و …
پوسیدگی دندان‌ها
ایجاد دیابت
احساس خستگی مزمن
افزایش خطر بیماری‌های التهابی روده
کاهش مس در بدن
افزایش چسبندگی پلاکت‌های خون به یکدیگر
افزایش ترشح اسیدمعده
ایجاد پوکی استخوان (استئوپروز)
افزایش کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب
ایجاد آلرژی غذایی
افزایش میزان چربی کبد

خواص شکر


1. شکر سیستم ایمنی بدن را از کار می اندازد. پس از هر بار مصرف محصولات شکردار، گلبولهای سفید بدن (نوتروفیلها) از کار می افتند و تا ۲ الی ۵ ساعت بدن کاملا آماده آلوده شدن به هر نوع ویروس یا باکتری خواهد بود. طبق تحقیقات پس از هر بار خوردن چیزی شیرین سیستم ایمنی بدن تا ۷۵٪ کارایی خود را از دست می دهد و این دقیقا بهترین زمان برای فعال شدن میکروبها و ویروسها است.
2. شکر تعادل مواد معدنی بدن را بر هم می ریزد. چرا ؟ شکر ماده ای است فاقد ویتامین- فاقد مواد معدنی و فاقد فیبر. شکر ماده ای زائد است که بدن انسان قادر به هضم و جذب آن نیست از این رو برای اینکه ساختار ملکولی شکر شکسته شود بدن مجبور است از مواد معدنی محلول در بدن مصرف کند تا بتواند شکر را هضم کند . در نتیجه تعادل عناصر معدنی مثل کلسیم- منیزیوم – پتاسیم – سدیم و… را بر هم می ریزد.
3. شکر سبب ترشح بیش از اندازه هورمون آدرنالین در بدن می شود. احساس اضطراب بیش از اندازه – آشفتگی و بد خلقی از نتایج آن هستند.
4. شکر سبب بی حوصلگی است و کسانی که شکر مصرف می کند به هیچ عنوان میلی به ورزش کردن و فعالیت های بدنی ندارند.
5. شکر در کودکان سبب کاهش هوش و پایین آمدن نمره های درسی است.
6. برخلاف آنچه پزشکان به شما می گویند خوردن چیزهای چرب تری گلیسیرید را بالا نمی برد بلکه این خوردن شکر است که تری گلیسیرید را بالا می برد !
7. شکر باعث ضعف سیستم دفاعی بدن در برابر کلیه بیماریها میگردد.
8. شکر به کلیه ها آسیب می زند. عامل اصلی ایجاد سنگ کلیه مصرف شکر است.
9. عامل اصلی سنگ مثانه مصرف شکر است.
10. بر خلاف تصور همگان این شکر است که کلسترول بد خون LDL را به شدت بالا می برد و کلسترول خوب را پایین می آورد و در کل سبب بالا رفتن کلسترول می شود. این روغن حیوانی نیست که کلسترول را بالا می برد.
11. شکر مقدار عناصر کروم و مس بدن را کاهش می دهد.
12. شکر در جذب شدن کلسیم و منیزیوم اختلال ایجاد می کند. یعنی اگر لیوان شیر خود را با کیک یا شکلات میل می کنید هیچ کلسیمی در استخوانهای شما ذخیره نخواهد شد!
13. شکر عامل اصلی سرطان از جمله سرطانهای سینه و پروستات و کلون و رکتوم است.
14. شکر مقدار گلوکز خون را بی جهت افزایش می دهد.
15. شکر باعث ضعیف شدن بینایی است.
16. شکر باعث باریک شدن رگهای خونی و در نهایت سکته می شود.
17. شکر باعث ترش کردن معده است. برخلاف تصور عامه که وقتی ترش می کنند چیزی شیرین می خورند تا آن را رفع کند!
18. شکر ریسک مبتلا شدن به بیماریهای قلبی را زیاد می کند.
19. پیر شدن زود هنگام بدن – سفید شدن موها و چین و چروک پوست به دلیل مصرف خوراکیهای شیرین است نه مصرف گوشت و پروتئین!
20. شکر سرعت اعتیاد به الکل و میل به اعتیاد به مواد مخدر را زیاد می کند.
21. شکر تنها عامل پوسیده شدن دندانهاست یعنی اگر شکر مصرف نشود کسی به دندانپزشک نیاز نخواهد داشت.
22. شکر عامل اصلی چاق شدن است. شکر عامل آرتروز مفاصل است.
23. کسانی که آرتروز دارند و مواد شیرین زیاد می خورند روز به روز بدتر می شوند.
24. یکی از عوامل اصلی بیماری آسم مصرف شکر است.
25. شکر باعث آپاندیسیت می شود.
26. شکر عامل اصلی پوکی استخوان است. چگونه؟ شکر ماده ای زائد است که فاقد هر گونه ویتامین یا مواد معدنی است و بدن قادر به هضم و جذب آن نیست. از این رو سلولها مجبور هستند برای شکستن ملکولهای شکر از املاح کلسیم و منیزیوم ذخیره در استخوانها استفاده کنند.
هر چه بیشتر چیزهای شیرین مصرف شود کلسیم بیشتری از استخوانها خارج شده و در فرایند هضم شکر مصرف می شود.
27. در نهایت استخوانها بعد از چند سال پوک می شوند. دلیل اصلی خرابی دندانها نیز همین است. کلسیم از دندانها استخراج شده و دندان به مرور پوسیده و خراب می شود. مصرف شیر در این هنگام سودی ندارد مخصوصا اگر همراه کیک و شیرینی باشد. شکر آب بذاق دهان را اسیدی می کند که برای دندانها ضرر دارد.
28. شکر میزان ترشح هورمون رشد را کم می کند.
29. جوانان کوتاه قد نتیجه مصرف شکر هستند. شکر عامل اصلی بالا رفتن فشار خون است.
30. شکر ساختار پروتئین ها را به هم می ریزد در نتیجه بدن قادر به جذب آنها نخواهد بود.
31. آلرژی به غذاهای گوناگون نتیجه مصرف شکر است.
32. ایجاد اگزما در کودکان از عواقب مصرف شکر است.
33. آب مروارید بر اثر مصرف شکر به وجود می آید.
34. بزرگترین خطر شکر این است که ساختمان DNA را می شکند و آن را تغییر می دهد که در نتیجه سلولها سرطانی می شوند.
35. شکر سبب تولید رادیکالهای آزاد در خون و افزایش ریسک سرطان است.
36. شکر فعالیت هورمونها را بر هم میزند.
37. مصرف شکر انعطاف پذیری ماهیچه ها و اندام بدن را کم می کند به طوریکه با کوچکترین حرکت ورزشی عضلات منقبض می شوند و درد می گیرند.
38. شکر سبب افزایش تقسیم سلولهای کبد و سرطان کبد می شود.
39. شکر مقدار چربی کبد را زیاد می کند.
40. شکر اندازه کلیه ها را بزرگ می کند.
41. اختلال در کار پانکراس از اثرات شکر است.
42. عامل یبوست و خشکی روده شکر است.
43. سردردهای بی موقع و بی دلیل و میگرن بر اثر مصرف چیزهای شیرین است.
44. شکر امواج مغزی دلتا- آلفا و تتا را زیاد می کند که در نتیجه این افزایش قدرت تمرکز و تصمیم گیری در انسان از بین می رود.
45. عامل اصلی افسردگی شکر است.
46. مردم عامی تصور می کنند با خوردن چیزی شیرین روحیه شان شاد خواهد شد در حالیکه کاملا بر عکس است. شادی حاصل از خوردن شیرینی به خاطر اعتیادی است که به آن دارید و با خوردن آن آرامش می یابید اما در روحیه و امواج مغزی شما اثر متضاد دارد. شکر ریسک بسته شدن رگهای خونی را زیاد می کند.
47. وحشتناکترین بیماری قرن یعنی آلزایمر که با حواس پرتی های کوچک شروع می شود بر اثر مصرف شکر به وجود می آید. این به آن معناست که تا 25 سال دیگر نیمی از جمعیت میانسال کره زمین آلزایمر خواهند داشت و مرگ زجرآوری در انتظارشان است.
advertising