خواص بی نظیر موسیر برای سلامتی

پزشکی و سلامتطب سنتی

- 97/08/23
خواص بی نظیر موسیر برای سلامتی

1- موسیر برای جنین و زنان باردار:


موسیر حاوی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای رشد طبیعی جنین و سلامت زنان باردار می باشد.
مقادیر بالای فولات موجود در موسیر برای زنان باردار و جلوگیری از نقایص سیستم عصبی جنین مفید می باشد.

2- موسیر برای نوزادان و کودکان:


موسیر سرشار از ویتامین های C و A و همچنین فسفر و منیزیم است برای سلامت استخوان و بهبود رشد نوزادان و کودکان مفید می باشد.

3- موسیر برای لاغری و کاهش وزن:


مصرف موسیر می تواند ذخیره ی چربی در بدن را کاهش دهد و باعث لاغری و کاهش وزن افراد شود.

4-موسیر برای سرماخوردگی و آلرژی:


موسیر دارای مقادیر بالایی ترکیبات گوگردی است که دارای خواص ضد باکتری می باشند و به این ترتیب به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی برای درمان سرماخوردگی، آنفلونزا، تب و برونشیت استفاده می شود.

5- موسیر برای معده و دستگاه گوارش:


موسیر باعث تحریک آنزیم های گوارشی، بهبود هضم غذا، درمان زخم معده و سلامت دستگاه گوارش می شود.
مقادیر بالای فیبر موجود در موسیر باعث بهبود حرکات روده شده و برای درمان یبوست مفید می باشد.

6- موسیر برای دیابت و قند خون:


مطالعات نشان داده که موسیر مانند دیگر اعضای خانواده یعنی سیر و پیاز دارای خواص ضد دیابت می باشد. موسیر باعث افزایش تولید انسولین در بدن شده و به این ترتیب باعث کاهش قند خون در افراد دیابتی می شود.
مقادیر بالای فیبر موجود در موسیر برای تنظیم قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو مفید می باشد.

7- موسیر برای کلسترول و فشار خون:


ترکیبات فلاونوئیدی موجود در موسیر برای کاهش چربی و کلسترول خون مفید هستند.
آلیسین و کورستین از آنتی اکسیدان های موجود در موسیر هستند که باعث کاهش فشار خون بالا می شوند، همچنین موسیر سرشار از پتاسیم می باشد که برای کاهش فشار خون بالا مفید می باشد.

8- موسیر برای سرطان:


نتایج تحقیقات نشان داده که ترکیبات گوگردی و اتیل استات موجود در موسیر باعث کاهش رشد سلول های سرطانی و تومور می شود، موسیر برای پیشگیری از انواع سرطان های سینه، معده و کولون مفید می باشد.

9-موسیر برای کبد:


موسیر حاوی مقادیر بالای ترکیبات گوگردی است که جریان خون را بهبود می بخشد و نقش مهمی در سم زدایی و پاکسازی بدن و به ویژه کبد دارد.


استفاده از موسیر در افراد دیابتی برای کاهش قند خون آن‌ها مفید است. رفع تنگی نفس، رفع فراموشی، قاعده آور، پایین آورنده فشارخون، ادرارآور، ترمیم کننده زخم‌ها، تسکین دهنده التهاب کبد، رفع سیاتیک، تنظیم فشار خون، رفع نقرس از خواص موسیر است.

افراد سرد مزاج برای تقویت قوای جنسی می‌‌توانند از موسیر کمک بگیرند. قابل ذکر است که تاثیر مثبت موسیر را بر دستگاه اعصاب کاهش سردردهای میگرنی نمی‌توان ندیده گرفت. موسیر نقش قابل توجهی در کاهش چربی خون و جلو گیری از تصلب شرایین دارد.

عوارض و مضرات موسیر


زیاده روی در مصرف موسیر ممکن است باعث ریفلاکس معده و سوزش سر دل شود. موسیر ممکن است علائم سندروم روده تخریک پذیر را تشدید کند.

برخی افراد ممکن است به موسیر واکنش های آلرژیک نشان دهند، حساسیت در این افراد به صورت آسم، بثورات پوستی و قرمزی و خارش چشم ها بروز می کند.

طبع موسیر


طبع موسیر گرم و خشک می باشد.

موسیر حاوی مقادیر بالایی آنتی اکسیدان، فلاونوئید هایی مانند کورستین، ویتامین A، ویتامین C و مواد معدنی مهم از جمله گوگرد، پتاسیم و منگنز می باشد.

موسیر تازه و موسیر خشک شده را می توان برای تهیه انواع ترشیجات، ماست موسیر، سالاد و سس سالاد استفاده کرد.

از پودر موسیر هم می توان به جای سیر برای تهیه انواع غذا ها استفاده کرد.

فرق موسیر و سیر چیست؟


از نظر برخی پزشکان طب سنتی، موسیر نوع کوهی سیر بوده و در خواص دارویی نیز به سیر شباهت دارد و میتوان تمامی خواص سیر را برای موسیر هم تعمیم داد.

با این وجود براساس منابع علمی، موسیر و سیر برخلاف آنچه که تصور میشود دو گیاه متفاوت از هم هستند ولی خواص مشابهی دارند، خود گیاه موسیر دارای 40 گونه مختلف میباشد که طعمی شبیه سیر دارد و تلخی آن کمتر از سیر هست.

خاصیت ضد سرطانی موسیر با سیر یکی هست و هر دو دارای خواص ضد سرطانی به دلیل گوگرد موجود در خود هستند، اغلب موسیر به شکل پیازی تقریبا درشت از ریشه این گیاه که در زیر خاک بزرگ شده است در می آید و همراه محصولات و فرآورده های مختلفی به کار میرود.

تفاوت ظاهری این دو گیاه به این شکل است که سیر به صورت چند حبه سیر کوچک که داخل یک کیسه هستند تشکیل شده است، اما موسیر به شکل یک پیاز میباشد.
advertising