خواص و مضرات گیاه رازک

پزشکی و سلامتطب سنتی

- 97/08/25
خواص و مضرات گیاه رازکرازک دارای خاصیت آرام بخش بوده، کمک به رفع بدخوابی، برطرف نمودن استرس و خاصیت مسکن از مهمترین خواص رازک است. این گیاه دارای موادی است که فعالیت‌های بدن و دمای بدن را کاهش می‌دهد و ماده کتامین را در بدن افزایش داده، که تمام این عوامل باعث خواب‌آلودگی می‌شود و اثرات آرام‌بخش دارد. در نتیجه گیاه رازک، گیاهی بی‌نظیر برای تسکین اضطراب است و باعث ایجاد آرامش و خواب می‌شود.

رازک دارای موادی است که مشابه هورمونهای زنانه بوده، از این رو گیاهی مفید برای زنان در دوران یائسگی که میزان هورمونهای زنانه کاهش پیدا کرده است، میباشد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد مصرف روزانه عصاره رازک، به دلیل دارا بودن استروژن‌های گیاهی بر کاهش علائم ناشی از یائسگی مانند گرگرفتگی موثر است.

رازک دارای مواد انتی اکسیدان فراوان بوده، دارای خاصیت ضد سرطان است. به ویزه مصرف این گیاه در کنترل و درمان سرطان سینه بسیار مفید میباشد.

امروزه از عصاره گیاه رازک در ساخت داروهای ضد ایدز استفاده میشود.

از دیگر خواص رازک، کمک به جوانسازی سلولهای پوست بوده، آنزیم کلاژناز موجود در این گیاه، باعث به تعویق افتادن چین و چروک پوست شده، قابلیت ارتجاعی پوست را افزایش میدهد.

کمک به درمان انقباضات روده ای، بیماری سل و التهاب مثانه از خواص رازک در طب سنتی است.


مضرات رازک: موارد احتیاطی منع مصرف


متخصصان طب سنتی - اسلامی معتقدند استفاده از گیاه رازک چه به‌طور مستقیم و چه غیرمستقیم که امروزه در انواع ماء‌الشعیرها و نوشیدنی‌های میوه‌ای وجود دارد، برای مصرف زنان باردار، زنان شیرده و کودکان زیر 2 سال خطرناک است و باید این قبیل افراد از مصرف آن خودداری کنند.

از مضرات زیاده‌روی در مصرف رازک و فراورده‌های تهیه شده از آن، عارضه بلوغ زودرس در دختران، تأخیر بلوغ جنسی در پسران، ناتوانی‌های جنسی برای مردان، افزایش توهمات جنسی در زنان و عارضه چاقی در هر دو گروه زن و مرد است.

گیاه رازک دارای دو هورمون به نام‌های هومولون و لوپولون است، از همین رو زیاده‌روی در مصرف آن میتواند اثرات مداخله گرانه هورمونی در زنان ایجاد می‌کند.

لازم است بدانید، رازک با برخی داروهای آرام بخش تداخل داشته، به حدی که می‌تواند اثرات این داروها را در افراد افزایش دهد.
advertising