ظروف یکبار مصرف مساوی است با بیماری سرطان

پزشکی و سلامتپزشکی

- 97/09/27
ظروف یکبار مصرف مساوی است با بیماری سرطانمصرف ظروف یکبار مصرف با بروز سرطان های ریه، کبد و پروستات ارتباط مستقیم دارد.

مواد پلاستیکی موجود در ظروف یک بار مصرف حاوی ترکیبات فنول است که هنگام تماس با مواد داغ (چای، آب داغ و غذاهای گرم و چرب ) کمی نرم شده و گاز دیوکسین آزاد می کنند و زمینه ایجاد سرطان را در مصرف کنندگان تشدید می کنند.

استفاده از این ظروف سبب تاثیر مستقیم بر سیستم های عصبی، قلب و دستگاه گوارش و ایجاد عصبانیت و خستگی مفرط می شود.

اثرات سوء این ظروف همچنین در سقط جنین و تولد نوزادان ناقص در زنان باردار که مصرف کننده دائم مواد غذایی آغشته به دیوکسین هستند نیز به اثبات رسیده است.

طبق اذعان پزشکان استفاده از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی عامل ایجاد بیش از 118 نوع بیماری در مصرف کننده غذاهای گرم و مواد خوراکی چرب است.

متخصصان تغذیه به این علت نسبت به نگهداری مواد غذایی در کیسه های نایلونی هشدار می دهند و تاکید بر استفاده از کیسه های پارچه ای دارند.

نگهداری مواد غذایی بویژه نان در کیسه های نایلونی، سرطان زاست و درست مثل وقتی که غذاهای گرم در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی سرو می شود و خاصیت سرطانزایی پیدا می کند، کیسه های نایلونی نیز بر اثر حرارت با تغییر PH، مواد سرطانزا را به نان منتقل می کنند.

سازمان غذا و داروي آمريكا شركت‌هاي توليد كننده مواد غذايي را ملزم به استفاده از پلاستيك‌هايي مي‌كند كه درجه خلوص بالاتري نسبت به پلاستيك‌هاي ديگر دارند و اصطلاحاً پلاستيك مواد غذايي ناميده مي‌شود.

ظروفي كه خوردني‌ هستند ظروف يكبار مصرف گياهي كه اين روزها بسيار تبليغ مي‌شود، از نشاسته ذرت و گندم تهيه مي‌شوند، اگر چه كمي گران‌تر از ظروف يكبار مصرف پلاستيكي هستند، اما نه ‌تنها مواد سمي و شيميايي ندارند بلكه طي چندين ماه در خاك تجزيه شده و حتي قابل خوردن هستند.

به سبب آنكه در ساخت بعضي از ظروف موادي به كار مي‌رود كه اگر آب جوش يا غذاي داغ در آن ريخته شود، مواد شيميايي آزاد و در خوراكي حل مي‌شود كه منجر به بروز سرطان‌هاي خاص مي‌شود. در هنگام استفاده از ظروف رنگي بايد احتياط بيشتري شود زيرا جنس ظروف طوري است كه توانايي رنگ را ندارد و با تماس با آب و غذاي چاق رنگ موجود حل مي‌شود و يك لايه از آن وارد غذا مي‌شود.

زماني‌كه چاي و آب داغ، قهوه و غذاهاي گرم در ظروف يكبار مصرف ريخته مي‌شود از اين نوع ظروف مواد شيميايي سمي منتشر و در مايعات حل مي‌شود و سبب بروز بيماري‌هايي همچون سرطان‌هاي ريه، كبد و پروستات مي‌شود.

بايد براي مردم روشن شود كه ظروف يكبار مصرف براى يكبار استفاده ساخته شده‌اند زيرا در صورت تكرار، شيارهاى بسيار كوچكى كه قابل رويت هم نيستند در اين ظروف به وجود مى‌آيد كه علاوه بر مستعدكردن شخص به عفونت‌هاى دستگاه گوارش به علت آزاد كردن مولكول‌هاى آلى و صنعتى به داخل آب يا غذا، انسان را در معرض انواع سرطان قرار مى‌دهند.

در كل استفاده از ظروف يكبار مصرف خطر ابتلا به سرطان كبد را افزايش مي‌دهد و اين ظروف علاوه بر سمي‌بودن به سبب آزادكردن ماده "مونومر استايرن" باعث ايجاد سرطان كبد مي‌شوند.

در ظروف پلاستيكي يكبار مصرف ماده‌اي سمي بنام ديوكسين آزاد مي‌شود كه خطر بروز سرطان به خصوص سرطان سينه را در زنان افزايش مي‌دهد و استفاده دراز مدت از اين ظروف به طور قطع سبب مشكلات گوارشي، خستگي و ناراحتي اعصاب مي‌شود.
advertising