علت درد در کشاله ران چپ در زنان چیست

پزشکی و سلامتپزشکی

- 99/04/12
علت درد در کشاله ران چپ در زنان چیستکشاله ران جایی است که شکم شما به پایین تنه و پاهای شما می رسد. این قسمت نزدیک باسن، بالای ران ها و زیر شکم قرار دارد. درد یا ناراحتی در ناحیه کشاله ران معمولاً در نتیجه کشیدگی یا پارگی یک یا گروهی از عضلات کشاله ران یا رباط ها اتفاق می افتد. این مسئله به ویژه در افرادی که ورزش می کنند یا روزانه کار بدنی زیادی انجام می دهند، متداول است. معمولاً این آسیب دیدگی ها علت احساس درد در یک یا هر دو طرف ناحیه کشاله ران هستند. در حالی که آسیب یا التهاب می توانند شایع ترین دلایل بروز درد در کشاله ران باشد، ما در مورد سایر علل احتمالی صحبت می کنیم.

شایع ترین علت درد در کشاله ران چپ، آسیب دیدگی ناشی از فشار یا استفاده بیش از حد از ماهیچه های این ناحیه است. صدمات کشاله ران می تواند منجر به التهاب در نزدیکی آسیب دیدگی شود که ممکن است حتی درد بیشتری هنگام حرکت ایجاد کند. این نوع از آسیب دیدگی ها بخصوص برای افرادی که فعالیت زیاد دارند یا ورزشکاران متداول است. صدمات در این ناحیه به طور معمول ناشی از وارد آمدن فشار، پیچ خوردگی، کشیدگی و پارگی بافت هایی است که پا را به کشاله ران وصل می کنند، از جمله:
- ماهیچه های نزدیک کننده قسمت داخلی ران
- رباط ها
- تاندون ها

سایر دلایل اصلی درد در کشاله ران سمت چپ شامل موارد زیر است:
- سنگ های کلیه، که از ساخته و سفت شدن کلسیم و دیگر مواد معدنی در کلیه ها و مثانه ایجاد می شود
- استخوان های شکسته در ناحیه کشاله، به خصوص در اطراف استخوان لگن یا جایی که استخوان را (استخوان فوقانی پا) به لگن می پیوندد.

دلایل اصلی درد کشاله ران سمت چپ


اگرچه کمتر شایع است، دلایل احتمالی دیگری برای درد کشاله ران چپ وجود دارد. این بیماری های معمولاً تنها در یک سمت کشاله ران اتفاق می افتد، بنابراین امکان تجربه آن در سمت راست نیز وجود دارد.

1. بزرگ شدن غدد لنفاوی


غدد لنفاوی، غده هایی هستند که مایع شفافی به نام لنف را در بدن شما به گردش درمی آورند. لنف گلبول های سفید را در خود ذخیره می کند که با مبارزه در مقابل باکتری های عفونی یا مواد خارجی از سیستم ایمنی شما حمایت می کند. غدد لنفاوی زیادی در هر دو طرف ناحیه کشاله ران شما وجود دارد که به آنها گره های اینگوینال (کشاله ران) گفته می شود. مانند همه غدد لنفاوی، آنها می توانند دچار التهاب شوند و بخاطر عفونت، التهاب یا تومورها موجود بزرگ شوند. اغلب، غده های لنفاوی فقط در یک طرف بدن متورم می شوند که می تواند سمت چپ باشد. گره های لنفاوی متورم، می تواند منجر به درد و ناراحتی در ناحیه کشاله ران شود.
علت درد در کشاله ران چپ در زنان چیست

2. فتق کشاله ران


فتق کشاله ران یکی دیگر از دلایل درد در یک سمت کشاله ران است. این مشکل زمانی رخ می دهد بافت ها در شکم شما مانند روده کوچک، از طریق پارگی و یا نواحی ضعیف در ماهیچه های اطراف کشاله ران به راحتی جابجا می شود. فتق باعث ناراحتی و درد در کشاله ران می شود و می تواند منجر به برآمدگی هایی در زیر پوست گردد.

3. عفونت ادراری (UTI)


عفونت ادراری (UTI) هنگامی اتفاق می افتد که باکتری های عفونی، ویروس ها یا سایر مواد آلوده میکروسکوپی خارجی وارد مجاری ادراری شما می شوند. دستگاه ادراری شما از این بخش های تشکیل شده است:
- کلیه ها، که مواد شیمیایی و سایر مواد را از بدن شما فیلتر می کنند
- مجرای ادراری، که ادرار را از کلیه ها به مثانه منتقل می کند
- مثانه که ادرار را ذخیره می کند
- مجاری ادراری که ادرار را از بدن خارج می کند

اکثر عفونت های ادراری تنها دستگاه ادراری تحتانی را تحت تاثیر قرار می دهد. این شامل مجرای ادرار و مثانه است. درد کشاله ران سمت چپ می تواند ناشی از التهاب بافت در یکی از این نواحی باشد. عفونت های ادراری که دستگاه ادراری فوقانی از جمله مجاری ادراری و کلیه ها را تحت تاثیر قرار می دهد، شایع نیستند اما باعث درد شدیدتری می شوند. عفونت های ادراری در زنان شایع تر از مردان است، زیرا مجرای ادرار آنها کوتاهتر است. این بدان معناست که باکتری ها یا ماده عفونی می توانند سریعتر و آسانتر مجاری ادراری را به سمت مثانه طی کند، و در برخی موارد از مجرای ادرار که مثانه را به کلیه ها وصل می کنند نیز بالا رود.

4. کیست تخمدان


کیست های تخمدان کیسه هایی پر از مایعات است که می تواند روی یک یا هر دو تخمدان تشکیل شود. تخمدان ها بخشی از سیستم تولید مثلی زن هستند و در دور طرف رحم قرار دارند. این اندام ها جایی هستند که تخمک ها و هورمون های استروژن و پروژسترون ایجاد می شوند. کیست های تخمدان نسبتاً شایع هستند و همیشه علائمی به همراه ندارند.

یکی از علائم شایع کیست در تخمدان چپ، درد کشاله ران است که از سمت چپ کشاله ران شما به سمت باسن و زیر شکم کشیده می شود. سایر علائم احتمالی که همراه با درد کشاله ران سمت چپ ممکن است رخ دهد عبارتند از:
- احساس فشار در ناحیه کشاله ران سمت چپ
- تورم قابل مشاهده در پوست
- احساس ورم یا ظاهر شدن ورم
- درد ناگهانی شدید، درد شدید اگر کیست پاره شود (پارگی یک مشکل اورژانسی پزشکی است)

علل درد کشاله ران چپ در دوران بارداری


درد در ناحیه لگنی سمت چپ یا هر دو طرف یک علامت نسبتاً شایع است که ممکن است در دوران بارداری تجربه کنید، به خصوص در سه ماهه دوم و سوم که رحم به سرعت بزرگ می شود. این مسئله به خاطر وجود چند رباط است که رحم را در هنگام حاملگی منبسط می کند. یکی از رباط ها، رباط گرد نامیده می شود. این رباط در قسمت جلوی کشاله ران شما به طور معمول در هنگام حرکت منبسط و منقبض می شود. اما هر چه رحم شما با رشد جنین بزرگتر شود، این رباط راحت تر پیچ می خورد یا صدمه می بیند زیرا باید سخت تر از زمانی که باردار نیستید، کار کند. کشش این رباط می تواند باعث درد در یک یا هر دو طرف کشاله ران شود. فشار یا پارگی این رباط می تواند منجر به یک درد شدید و گاهی لحظه ای در هر دو طرف کشاله ران از جمله سمت چپ شود. درد معمولاً جدی در نظر گرفته نمی شود، مگر اینکه رباط پاره شود.

درد کشاله ران چپ در هنگام پیاده روی


پیاده روی عضلات، رباط ها و بافت های اطراف ناحیه کشاله ران را درگیر می کند، همینطور وقتی که شما پای خود را برای برداشتن یک قدم بلند می کند و زمانی که پا زمین را لمس می کند. حتی در حرکات زیر نیاز به درگیر شدن عضلات بیشتری است:
- وقتی راه می روید
- به عقب قدم برمی دارید
- چمباتمه می زنید
- خم می شوید
- چهار دست و پا راه رفتن
همچنین ممکن است متوجه نباشید که چرخیدن بالا تنه، ماهیچه ها و رباط های کشاله ران را بیشتر از چیزی که فکرش را کنید، درگیر می کند. اگر عضلات کشاله ران یا رباط ها در این ناحیه آسیب دیده باشند، پیاده روی می تواند موجب درد و ناراحتی شود زیرا بافت های آسیب دیده با به کار گرفته شدند دچار کشیدگی می شوند.

درمان خانگی درد کشاله ران چپ ناشی از فشار و کشیدگی


اگر درد کشاله ران به دلیل ایجاد فشار یا کشیدگی خفیف عضله یا بافت رباط باشد، ممکن است بتوانید آن را در خانه درمان کنید. درمان درد شدید یا طولانی مدت درد کشاله ران باید علت درد را رفع کند و ممکن است لازم باشد این علت توسط پزشک تشخیص داده شود. در اینجا به شما می گوییم چطور می توانید درد خفیف کشاله ران سمت چپ را در خانه درمان کنید، به خصوص اگر درد ناشی از فشار و کشیدگی باشد.

1. بستن کشاله ران پا


استراحت، یخ، بستن تحت فشار، بالاتر قرار دادن عضو

در اینجا نحوه اجرای موارد بالا ارائه شده است:
- با استراحت از فعالیت، عضلات کشاله ران خود را استراحت دهید.
- ناحیه ای که درد دارد را با یک بسته یخ ببندید تا درد و التهاب کاهش یابد. این کار را چند بار در روز و به مدت 20 دقیقه انجام دهید.
- ناحیه دچار درد را با باندکشی فشرده کنید تا جریان خود محدود شود.
- ناحیه کشاله ران خود را بالاتر از بقیه بدن قرار دهید تا از جریان خون به آن ناحیه جلوگیری کنید.

2. داروهای مسکن


برای کاهش درد و التهاب از داروهای مسکن مانند استامینوفن یا یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده کنید.

3. درمان پزشکی


برای ترمیم استخوان شکسته یا رفع فتق کشاله ران ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد. این مشکلات را نمی توان در خانه درمان کرد و در صورتی که به حال خود رها شوند منجر به عوارضی می شوند. اگر داروهای خانگی باعث کاهش درد یا تورم شما نشوند، ممکن است پزشک داروهای ضد التهابی تجویز کند. فیزیوتراپی همچنین می تواند به شما در یادگیری نحوه به کارگیری عضلات، رباط ها یا بافت های مفصلی کمک کند که ممکن است به صورت مزمن ملتهب شده باشد یا به طور دائمی تحت تاثیر آسیب یا بیماری باشد.

چه زمانی باید برای درد کشاله ران سمت چپ به پزشک مراجعه کرد:


- درمان خانگی به رفع علائم شما کمک نمی کند
- درد با گذشت زمان بدتر می شود
- درد به صورت ناگهانی و بدون هیچ دلیل واضحی اتفاق می افتد
- بدون درد شدید نیز نمی توانید راه بروید یا پایین تنه را حرکت دهید
- تغییرات در چرخه قاعدگی اتفاق می افتد یا یک دوره شما عقب می افتد
- ترشحات غیر معمول در واژن خود مشاهده می کنید

اگر همراه درد کشاله ران این مشکلات را تجربه کردید:


- وجود خون در ادرار
- درد در قفسه سینه، شکم یا کمر شما پخش می شود
- تب
- حالت تهوع یا استفراغ

پزشک ممکن است یک یا چند مورد از آزمایش ها را برای تشخیص علت مشکل به کار برد:


- معاینه جسمی، از جمله لمس اطراف ناحیه دردناک
- اشعه ایکس برای تصاویر واضح از بافت در کشاله ران
- سونوگرافی برای دیدن تصاویر لحظه ای از بافت های کشاله ران
- تجویز MRI برای دیدن تصاویر سه بعدی از ناحیه کشاله ران
advertising