فواید و اهمیت سرد کردن بدن بعد از ورزش

پزشکی و سلامتتناسب اندام

- 97/10/09
فواید و اهمیت سرد کردن بدن بعد از ورزشوقتی نوبت به سرد کردن بدن بعد از ورزش می‌رسد، شما با صرف نظر کردن از آن به بدن‌تان آسیب وارد می‌کنید.یکی از بزرگترین بهانه‌هایی که برای گذشتن از سرد کردن بدن بعد از ورزش می‌توان داشت، کمبود وقت است! بر اساس نتایج تحقیقی که در مجله ورزشی فیزیولوژی به صورت آنلاین منتشر شده‌ است، در پایان دویدن و یا یک ست ورزش تاباتا، با کند کردن حرکات و پایین آوردن ضربان قلب، باعث می‌شود که بدن شما راحت‌تر ریکاوری شود و سلامتی قلب را طولانی‌تر می‌کند. در ادامه مطلب چند دلیل برای سرد کردن بدن بعد از ورزش مطرح می‌ شود.

سرد کردن بدن بعد ورزش برای کاهش درد عضلات


سرد کردن بدن بعد از ورزش به کاهش درد عضلات پس از تمرین هم کمک می‌کند. اگر پس از ورزشی شدید، بطور ناگهانی توقف کنید، شانس این که اسید لاکتیک و سموم در عضلات شما لانه کند، زیاد خواهد شد. بخش سرد کردن بدن در یک جلسه‌ی تمرینی، کمک خواهد کرد تا به تدریج اسید لاکتیک و مواد ناخوشایند دیگر، از عضلاتتان دور شوند.

سرد کردن بدن بعد ورزش انعصاف پذیری‌ بدن را بالا می برد


بهترین زمان برای کار بر روی انعطاف‌پذیری زمانی است که بدن‌تان کاملاً گرم است و عرق کرده‌اید. اگر قصد دارید محدوده حرکت و انعطاف‌پذیری خود را افزایش دهید، دوره سرد کردن بهترین زمان برای انجام این نوع از تمرینات است، پس بهتر است کشش‌های پویا انجام دهید. این کار می‌تواند خطر آسیب دیدگی را کاهش، درد را تسکین دهد و عملکرد ورزشی را بهبود بخشد. زمان گذاشتن برای این نوع از سرد کردن می‌تواند انعطاف‌پذیری و تحرک شما را در طول زمان افزایش دهد، که از پارگی‌های عضلات، کمردرد و مشکلات مفصلی جلوگیری می کند.

سرد کردن بدن جریان خون را پس از ورزش کنترل می کند


ورزش کردن باعث افزایش گردش خون می‌شود، بنابراین توقف ناگهانی فعالیت ورزشی می‌تواند باعث کاهش سریع فشار خون شود. هنگامی که فشار خون خیلی زود افت کند، منجر به احساس بی‌حالی می‌شود، به همین دلیل است که حدود شش دقیقه سرد کردن را توصیه کرده‌اند.

با توجه به تحقیقات انجام‌شده، داشتن احساس ضعف یا بی حالی نیز یک خطر است، چون این تاثیر بر جریان خون می‌تواند باعث توقف خون در در اندام‌های تحتانی بدن شود و بازگشت آن به قلب و مغز را به تاخیر می‌اندازد. گذشته از این سرد کردن بدن تجمع اسید لاکتیک را کاهش می‌دهد.

با استفاده از ریکاوری فعال می‌توان به آرامی فعالیتتان را کاهش داده، قدرت و استقامت‌تان را در طول دور بعدی نیز افزایش دهید . دقیقا ً به همین دلیل است که شما نباید بین ست‌ها در طول ورزش خود استراحت داشته باشید.

سرد کردن از بروز آسیب دیدگی در ورزش جلوگیری می کند


سرد کردن بعد از ورزش می‌تواند به جلوگیری از آسیب کمک کند. کشیدگی‌ها، پارگی‌ها و آسیب در عضلات پایینی کمر، عضلات خم کننده مفصل ران، زانوها، عضلات همسترینگ و چهارسر برخی از شایع‌ترین آسیب‌های ورزشی هستند. بنابراین، به کشش فیبرهای عضلات که در طی تمرینات ورزشی تحت فشار هستند، تمرکز کنید و دامنه کشش کامل را انجام دهید.

سرد کردن ضربان قلبتان را به طور ایمن کاهش می دهد


دمای بدن شما در طول ورزش افزایش می‌یابد، به این معنی که رگ‌های خونی گشاد شده‌ و قلب شما سریع‌تر از حالت عادی می‌تپد. بسیار مهم است که به تدریج پس از ورزش، ضربان قلب خود را کاهش دهید. با توجه به تحقیقی که در ژورنال پیشگامان علوم پزشکی و بیولوژی منتشر شده‌ است، صرف‌نظر کردن از سرد کردن بدن پس از ورزش و پایین آوردن ناگهانی ضربان قلب، فشار زیادی را به قلب وارد می کند. بنابراین سعی کنید سرعت حرکات خود را با فعالیت‌هایی مثل رقص آرام، راه رفتن، حرکات کششی و امثال آن کم کنید
advertising