چگونگی درمان واریکوسل

پزشکی و سلامتپزشکی

- 97/11/25
چگونگی درمان واریکوسل

واریکوسل


واریکوسل یا واریسی شدن عروق بیضه شایعترین بیماری مردان پس از بلوغ است و 10 درصد مردان بالغ به آن مبتلا هستند به‌گونه‌ای که شایعترین عامل ناباروری مردان است، سن شروع بیماری معمولاً در زمان بلوغ یا بلافاصله پس از بلوغ است اما بهتر است بدانیدکه در سن کمتر یا سن بالا نیز ممکن است ایجاد شود.

انواع واریکوسل


به طور کلی بیماری واریکوسل از نظر شدت به 3 درجه تقسیم‌بندی می‌شود:
1.در نوع درجه 1 اتّساع عروق فقط حین فشار شکمی در لمس توسط پزشک قابل تشخیص است.
2.در نوع درجه 2 با فشار شکمی، اتساع عروق، قابل مشاهده می‌شود.
3.در نوع درجه 3 حتی بدون فشار شکمی، اتساع عروق، در حالت ایستاده قابل مشاهده است.
واریکوسل یک‌طرفه اختلال در عروق خون‌رسانی یک بیضه (راست یا چپ) است و درمان آن با دوطرفه تفاوتی ندارد.

درمان واریکوسل


خوب است بدانید که ممکن است واریکوسل اصلا نیاز به درمان نداشته باشد. بسیاری از مردان مبتلا به واریکوسل می توانند بدون هیچ درمانی صاحب فرزند شوند. با این حال اگر واریکوسل موجب درد، خشکی پوست بیضه و ناباروری شود و یا فرد به دنبال روش های کمکی باروری باشد، باید جراحی شود.
جراحی واریکوسل عبارت است از بستن رگ مشکل دار و به جریان انداختن خون در رگ های سالم دیگر. در صورتی که فرد نابارور باشد، جراحی می تواند باعث بهبود کیفیت اسپرم ها یا درمان ناباروری فرد شود.

نشانه های واریکوسل جدی در نوجوانان شامل خشکی پوست بیضه، درد یا نتایج غیر طبیعی آزمایش منی می باشد. به طور کلی درمان واریکوسل باعث بهبود ویژگی های اسپرم می شود اما هنوز مشخص نیست که عدم درمان واریکوسل می تواند منجر به بدتر شدن کیفیت اسپرم شود یا خیر.

جراحی می تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد مانند:
1.تولید مایعات در اطراف بیضه
2.بازگشت دوباره ی واریکوسل
3.عفونت
4.آسیب به سرخرگ

جراحی


برای درمان واریکوسل به سه روش می توان جراحی را انجام داد

واریکوسلکتومی


عمل باز واریکوسلکتومی تحت بیهوشی یا بیحسی موضعی صورت می گیرد. جراح از طریق کشاله ران و یا در برخی موارد نادر، از شکم به محل واریکوسل دسترسی پیدا می کند. با استفاده از فراصوت (اولتراساوند) و میکروسکوپ های جراحی، رگ مشکل دار بسته می شود و جریان خون از طریق بقیه رگ های سالم به جریان در می آید. پس از جراحی، بیمار درد بسیار کمی حس می کند و می تواند به زودی فعالیت های روزمره خود را از سر گیرد.

لاپاراسکوپی


در این روش جراح برش کوچکی در شکم ایجاد می کند و از طریق آن سوراخ، ابزار کوچکی به درون بدن وارد می کند که به بستن رگ می پردازد.

آمبولی پرکوتانئوس


متخصص رادیولوژی یک لوله یا سوند را از گردن یا کشاله ی ران به درون بدن وارد می کند. وسایل جراحی از لوله عبور می کنند و جراح از فنر ها و مواد شیمیایی به منظور زخم کردن و در نهایت بستن رگ مورد نظر استفاده می کند. این نوع جراحی حداقل تهاجمی بوده و می تواند سرپایی انجام شود. دوره ی بهبود این نوع جراحی نیز بسیار کوتاه است.

مراقبت های پس از جراحی


پس از جراحی بیمار ممکن است به مدت ۳ تا ۶ هفته در کشاله ران احساس درد کند. همچنین کیسه ی بیضه و کشاله ران فرد ممکن است متورم و کبود شود که این حالت با گذشت ۳ تا ۴ هفته از بین خواهد رفت. احتمالا بیمار می تواند پس از ۲ تا ۳ روز پس از جراحی لاپاراسکوپی سرکار خود برگردد که البته این نیز بستگی به شغل وی دارد. اگر شغل بیمار شامل فعالیت های شدید یا بلند کردن وسایل سنگین باشد، باید حداقل یک هفته از انجام آن خودداری کند. اگر جراحی باز انجام داده اید بازگشت به برنامه روزانه و کارتان ممکن است زمان بیشتری ببرد. بهتر است تا ۲ هفته پس از جراحی از شورت های محافظ که در داروخانه ها موجود است، استفاده کنید.
advertising