دلایل درد ناگهانی انگشتان پا

پزشکی و سلامتپزشکی

- 97/10/21
دلایل درد ناگهانی انگشتان پا

نقرس تنها عامل درد در انگشت های پا نیست


با این‌که نقرس یکی از دلایل ایجاد درد در انگشتان پا به شمار می‌رود، تنها دلیل آن نیست. پوشیدن کفش‌های نامناسب می‌تواند سبب ایجاد دردهای مزمن در انگشت‌های پا شود. بیماری به نام انگشت چکشی وجود دارد که در آن، انگشت‌ها از جمله شست پا به گونه‌ای آسیب می‌بیند که مانند چکش خمیده به نظر می‌آید. پوشیدن کفش‌های نامناسب می‌تواند احتمال ایجاد این بیماری را افزایش دهد. بنابراین، پوشیدن کفش‌های مناسب و استاندارد از اهمیت بالایی برخوردار است.
بیماری دیگری نیز وجود دارد که در آن انگشت‌های پا به شکل چنگال برخی پرندگان در می‌آید و بسیار دردناک می‌شود. این شرایط هنگامی رخ می‌دهد که نتوانید به درستی انگشتان پای‌تان را صاف کنید. در نتیجه، نوک انگشتان به سمت بالا یا پایین خواهد رفت. این بیماری ناشی از آسیب‌های عصبی است و غالبا در افراد مبتلا به دیابت مشاهده می‌شود. برای پیشگیری یا تسکین درد ناشی از آسیب‌های عصبی در انگشتان پا، پوشیدن برخی انواع کفش‌های مخصوص الزامی است؛ در غیر این صورت، ممکن است مشکلات بدتری در ناحیه‌ی پا گریبان‌گیرتان شود.

شکستگی انگشتان پا نیز به شدت دردناک است که می‌تواند برای هر یک از انگشتان پا اتفاق بیفتد. چنان‌چه این شکستگی آن‌چنان جدی نباشد، با مصرف برخی داروهای ساده و استراحت قابل درمان است. ولی در صورت وخامت آن، برای درمان به جراحی نیاز خواهد بود.

هم‌چنین فرو رفتن ناخن در انگشت پا نیز می‌تواند واقعا دردآور باشد. این شرایط هنگامی رخ می‌دهد که پوست اطراف ناخن، بخشی از ناخن را بپوشاند. چنان‌چه این مسئله درمان نشود، به عفونت و مشکلات جدی برای سلامتی‌تان منجر خواهد شد. هرگز نباید فرو رفتن ناخن را در انگشت پا بی‌اهمیت تلقی کنید، زیرا عفونت ناشی از آن به استخوان انگشتان‌تان سرایت می‌کند و مشکلات جدی برای‌تان به وجود می‌آورد.

علل درد انگشت پا


در بیشتر موارد، علت درد انگشت پا شامل آسیب انگشت یا فرسودگی پوست، عضلات، استخوان ها، مفاصل، تاندون ها و رباط های انگشتان پا در اثر افزایش سن است.
علل شایع درد انگشت پا شامل برآمدگی استخوانی، آرتروز یا پینه پا است.
اما بیماری های عفونی، بیماری های عصبی و سایر فرآیندهای غیرطبیعی نیز می توانند روی انگشت پا تأثیر بگذارند. به خصوص، زخم روی انگشتان پا که بهبود نمی یابد، ممکن است علامتی از جریان خون ضعیف در اثر بیماری سرخرگ محیطی باشد که یک عارضه مرگبار است.

آسیب ها، صدمات و جراحت های مختلفی باعث درد انگشت پا می شوند:


قطع شدن انگشت پا و یا ناخن آن
پارگی شدید انگشت پا و یا ناخن آن
شکستگی استخوان انگشت پا
سوختگی انگشت پا
دررفتگی مفصل انگشت پا
سرمازدگی انگشت پا
شکافتن و متلاشی شدن
پارگی و یا کوفتگی
کشیدگی و یا رگ به رگ شدن
علل تخریب کننده، التهابی و عصبی درد انگشت پا

علل تخریب کننده، التهابی و عصبی با تأثیر بر روی استخوان ها، مفاصل و اعصاب انگشت پا، باعث درد آن می شوند، مثل:


پینه پا
بورسیت (التهاب و ورم کیسه های مفصلی)
نقرس (یک نوع آرتریت التهابی حاد)
آرتروز مفصل شست پا
انگشت چکشی (بد شکلی انگشت پا که اغلب در اثر کفش نامناسب ایجاد می شود)
مورتون نوروم (باعث فشردگی اعصاب می شود)
وارد آمدن ضربه یا فشار به عصب انگشت پا
استئوآرتریت
نوروپاتی (بیماری اعصاب) محیطی مثل نوروپاتی دیابتی
آرتریت روماتوئید
التهاب تاندون های انگشت پا

عفونت های مختلفی باعث درد انگشت پا می شوند، مثل:


پای ورزشکار (عفونت قارچی انگشت پا)
سلولیت (عفونت پوست)
عفونت زخم انگشت پا
استئومیلیت (عفونت استخوان)
آرتریت عفونی (عفونت مفصل)

سایر علل درد انگشت پا


تومور استخوان (خوش خیم و یا بدخیم)
فرو رفتن ناخن انگشت پا در گوشت
بیماری عروق محیطی (تنگ شدن و یا گرفتگی سرخرگ ها در اثر تجمع چربی و کلسترول روی دیواره آنها که باعث کاهش جریان خون به قسمت های انتهایی بدن مثل انگشتان می شود).
advertising