یکی از خواص گلپر تقویت حافظه است

پزشکی و سلامتطب سنتی

- 97/09/19
یکی از خواص گلپر تقویت حافظه استگلپر گیاهی است معطر که می‌ توان از تمام بخش های آن در صنعت غذا و دارو استفاده کرد. گلپر گیاهی چند ساله از تیره جعفری است که بیشتر در نقاط مرتفع کوهستان های ایران و نقاط دیگر می روید، با ریشه های ضخیم و برگ های کاملا بریده که پیشینیان برای آن خواص بسیاری شمرده اند، از جمله اینکه موجب نیروی بدن می شود ولی متاسفانه زیاد مورد توجه قرار نگرفته است.

در طب سنتی، گلپر، هضم کننده غذا و تقویت کننده معده است. برای بهره بردن از خواص ضد نفخ گلپر، بهتر است یک گرم از پودر دانه‌های این گیاه را همراه رازیانه بعد از غذا و با آخرین لقمه به اندازه نصف قاشق غذاخوری بخورید. از آنجا که گلپر طبیعت گرم و خشکی دارد، افراد گرم مزاج باید دانه‌های این گیاه را یک شب در سرکه بخوابانند و بعد از 24ساعت و خشک شدن دانه‌ها، آن را پودر و استفاده کنند.

خوردن گلپر ذهن را باز و حافظه را زیاد و نسیان را کم می کند و ابلهی و حماقت را از بین می برد.

برای فلج، لقوه و بی حسی اعضا مفید است.

غیر از خواص درمانی از دیگر کاربردهای گلپر در طب سنتی، “تلطیف گوشت‌ها” به خصوص گوشت آبزیان و ماهی است و توصیه می‌شود به عنوان ادویه در پخت ماهی از گلپر استفاده کنید.

طریقه مصرف گلپر


بهتر است دانه گلپر را تا هنگام مصرف پودر نکنیم البته این در مورد تمام دانه های گیاهان خانواده جعفری مثل زیره، رازیانه و گشنیز صدق می کند زیرا اسانس در دانه گیاهان محبوس است و اگر آنها را در شرایط درست نگهداری کنیم، تا 23سال قابل استفاده اند اما وقتی دانه ها پودر می شود، اسانس آنها به سرعت تبخیر می شود و خاصیتش را از دست می دهد و دوام آنها در شرایط مناسب نگهداری به 6 ماه می رسد. البته بهتر است دانه ها را هنگام مصرف یا حداکثر یکی دو هفته قبل از مصرف پودر کرد.
شیشه های رنگی تیره یا ظروف فلزی با در محکم، بهترین ظروف برای نگهداری دانه های اسانس دار هستند. دانه ها را باید در مکانی دور از رطوبت و نور نگهداری کرد. بدترین ظروف برای نگهداری دانه های اسانس دار، ظروف پلاستیکی است. اندازه ظرف نیز باید با حجم ادویه متناسب باشد زیرا هوای داخل ظرف می تواند باعث اکسیده شدن اسانس شود و بو و خاصیت آن را تغییر دهد

خواص: تقویت کننده عالی حافظه، قوه قلب و عروق؛ اشتها آور، کمک به هضم غذا، شفابخش بیماری یرقان، پاکسازس کبد و دفع صفرا، تداوم آن برای سوزاندن چربی های بدن مفید است؛ ضد: صرع قوی، فراموشی، اسهال، تنبلی معده، جوش و دمل طرز تهیه:یک قاشق مربا خوری رادر یک لیوان آب جوش
advertising