مضرات پخت غذا در ظروف مسی

آشپزی و خوراکیدانستنی

- 97/08/22
مضرات پخت غذا در ظروف مسیدر این مطلب قصد داریم بیشتر از ظروف مسی برای شما بگوییم و همچنین فواید و مضرات پخت و پز در ظروف مسی و شرایط استفاده از آن را برای شما بیان کنیم. برای پاسخ به سوال اینکه «آیا پختن غذا در ظروف مسی خطرناک است یا خیر؟ در ابتدا باید اهمیت و ضرورت مس برای سلامتی بدن را بررسی کنیم.

نقش مهم و حیاتی مس در بدن


مس (Copper) در واقع یک نوع از انواع مواد معدنی مورد نیاز برای سلامتی بدن است. بدن ما از مس مورد نیاز خود برای امور مختلفی بهره می برد؛ یکی از مهمترین موارد استفاده مس در بدن، کمک به جذب کلسیم مورد نیاز استخوان ها و مفاصل است. اما فقط همین نیست. این فلز آچار فرانسه ژانگولر بازی های زیادی در بدنمان انجام می دهد. سلول های بدن از مس برای کمک به تولید انرژی مورد نیاز بدن نیز استفاده می کنند. همچنین ترکیب شدن مس با فلز روی (Zinc) در بدن باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری ها و حملات واگیردار می شود. البته این وضعیت تا زمانی خوب است که مقدار محدود و مشخصی از این فلز در بدن وجود داشته باشد. بنابراین نیازی نیست که مشغول رنده کردن مس در غذا و سالاد شویم تا مبادا استخوان هایمان ترکی بردارند یا سرما بخوریم. البته خوردن آب در ظروف مسی توصیه می شود.

سمی شدن بدن در اثر دریافت بیش از حد مس


خوب این یک اصل اساسی در بدن انسان است، که زیاده روی در مصرف هر چیزی برای بدن ایجاد خطر می کند. احتمالا شنیده اید که مصرف زیاد ویتامین ها نیز ممکن است باعث ایجاد بیماری هایی در بدن شود. این قضیه در مورد مس نیز صادق است. اگر مس به میزان زیادی در بدن مجتمع شود می تواند سمی و برای بدن خطرناک باشد.پختن غذا در ظروف مسیبدن ما از راه های مختلفی مواد معدنی مورد نیاز خود را به دست می آورد. یکی از این راه ها نیز می تواند از طریق پخت و پز در ظروفی باشد که درون آن با لایه های محافظ مانند استیل یا آلومینیوم پوشانده نشده است. راه های دیگر جذب مس در بدن می تواند از طریق مصرف مواد غذایی باشد که حاوی فلز مس هستند. همچنین مناطقی وجود دارند که آب مصرفی آن ها نیز پر از مواد معدنی شامل سولفات، مس و دیگر مواد معدنی مورد نیاز بدن می باشد. بنابراین بدن ممکن است از راه های متفاوتی مس مورد نیاز خود را تامین کند و ممکن است گاهی دریافت بیش از حد مس در بدن باعث مسمومیت شود.

آیا پختن غذا در ظروف مسی خطرناک است؟


اگر بخواهیم صاف برویم سر اصل مطلب باید بگوییم که قسمت داخلی اکثر ظروف مسی که برای پخت و پز تهیه می شوند با لایه های محافظ مانند لایه های استیل، قلع و یا دیگر فلزات مشابه پوشانده می شود و اگر به این شکل باشد دیگر لازم نیست در هنگام پخت و پز نگران حل شدن مقدار زیادی مس در غذا باشید.من هم مثل خیلی از کسانی که این مطلب را می خوانند گول خوردم. تاحالا فکر می کردم به این دلیل می گویند خوردن غذای پخته شده در ظروف مسی مفید است که هر چه مس بیشتری بخوریم سالم تر می مانیم اما ظاهرا این تمام ماجرا نیست. استفاده کردن از ظروف مسی برای پخت و پز هنوز هم گزینه بسیاری مناسبی است. علت آن هم این است که فلز مس یک هادی انرژی فوق العاده است و گرما را به خوبی انتقال داده و این قضیه موجب پخت بهتر غذا می شود. ضمنا زیبایی ظروف مسی را هم نباید نادیده گرفت.البته هر از چند گاهی استفاده از ظروف مسی که لایه محافظ در درون آن ها وجود ندارد نیز می تواند گزینه خوبی باشد. این ظروف حتی ممکن است گاهی برای استفاده های درمانی نیز مورد استفاده قرار بگیرند. اما پیشنهاد می کنیم که برای پخت غذای روزانه خود از این ظروف استفاده نکنید. مخصوصا اگر غذایی که قصد پخت آن را دارید از مواد اسیدی تشکیل شده باشد می تواند باعث آزاد شدن مقدار زیادی مس شود. اگر قصد دارید وعده های غذایی مصرفی روزانه خود را در ظروف مسی بپزید مطمئن شوید که ظروف مسی شما در قسمت داخلی با لایه های محافظ پوشانده شده باشد. استفاده از ظروفی که تنها در قسمت بیرونی آن ها مس بکار رفته است نیز هیچ مشکلی برای سلامتی به وجود نمی آورند.

advertising