کپسایسین یا طعم تند فلفل قرمز دارای چه فوایدی است

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/09/25
کپسایسین یا طعم تند فلفل قرمز دارای چه فوایدی است

کپسایسین چیست؟


کپسایسین در فلفل های تند (سبز و قرمز) یافت می‌شود. علت اصلی تند بودن فلفل‌ها همین ماده است. با اینکه فلفل طبیعت گرمی دارد، اما خوردن آن باعث خنکی و کاهش دما در بدن می‌شود. به همین دلیل مردم مناطق حاره و گرم، بیشتر فلفل مصرف می‌کنند.

فواید کپسایسین



کپسایسین کمک به درمان سرطان


این ماده می تواند رشد سلول های سرطانی پروستات را متوقف کند. از دیگر نقش های این ماده در درمان سرطان می توان به توانایی کاهش التهاب ناشی از باکتری H. pylori اشاره کرد که می تواند از سرطان گاستریت معده جلوگیری کند.

کپسایسین کمک به کاهش سر درد


طبق آزمایشات انجام شده، افرادی که کپسایسین را از طریق سوراخ بینی استفاده کرده اند، میزان سردردشان به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافت.

کپسایسین رفع درد


تحقیقات نشان داده است که کپسایسین با فعال کردن یک گیرنده در مغز که باعث آزاد شدن نوعی ماده شیمیایی می شود، می تواند باعث تسکین درد شود. فواید کرم کپسایسین عبارتند از درمان درد ناشی از استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید وفیبرومیالژیا.

کپسایسین کنترل دیابت


مطالعات نشان داده است که این ماده می تواند در کنترل دیابت نقش داشته باشد. اثبات شده است که مصرف غذاهای حاوی کپسایسین سطح انسولین و قند خون را تنظیم می نماید. همچنین می تواند به افرادی که به نوروپاتی دیابتی مبتلا هستند، کمک کند.

کپسایسین کمک به کاهش وزن


غذاهای تندی که حاوی کپسایسین هستند، با افزایش‌ سرعت متابولیسم و ​​افزایش سوخت چربی در کاهش وزن بدن نقش دارند. همچنین می تواند در بهبود کم اشتهایی نیز کمک کننده باشد.

احتیاط در مصرف کپسایسین:


اگر این ماده بیش از حد مجاز مصرف شود، ممکن ‌است باعث تهوع، درد معده، اسهال و سایر مشکلات گوارشی شود. در برخی افراد غذاهای حاوی این ماده ممکن است باعث ریفلاکس اسید معده شوند. اگر شما پس از خوردن غذاهای تند، اغلب دچار سوء هاضمه می شوید، بهتر است از مواد غذایی حاوی کپسایسین اجتناب کنید. فلفل همچنین می تواند مشکلات هضم را در افرادی که به سبزیجات حساس هستند، ایجاد کند. غذاهایی که دارای سبزیجات آلرژی زا هستند (مانند گوجه و بادمجان) ممکن است اثرات منفی از جمله حساسیت غذایی، آلرژی، التهاب روده، بیماری های خود ایمنی یا سندرم روده را برای افراد در پی داشته باشند.
advertising