خواص بی نظیر آب انار

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/09/20
خواص بی نظیر آب انار

مزایا و خواص انار


این میوه سرشار از آنتی اکسیدان است (تقریبا به اندازه چای سبز) ، این میوه دارای مقادیر زیادی ویتامین C و پتاسیم می‌باشد و هرچند تحقیقات علمی کامل تر و بیشتری لازم است. فواید خواص و مزایای انار به شرح زیر میباشند.
کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی
کمک به حفظ وزن مناسب و کاهش وزن
مفید برای زنان در دوران قاعدگی
کمک بدرمان عفونت‌ها
کمک بدرمان اسهال
کمک به درمان هموروئید
جلوگیری از آسیب دیدن سلول‌ها
مصرف روزانه آب انار به کاهش فشارخون می‌تواند کمک کند.
مصرف این میوه و یا آب آن می‌تواند، جریان خون به قلب را در افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب ایسکمیک که در آن خون بخوبی به ماهیچه‌های قلبی نمی‌رسد، بهبود بخشد.
آنتی اکسیدان های درون این میوه یا آب آن ممکن است بتواند از ایجاد لخته در خون جلوگیری کند.
این میوه یکی از معدود میوه‌هایی است که آب میوه آن به اندازه خود آن خاصیت دارد.

فواید انار بعنوان کاهنده کلسترول


نتایج تحقیقات بر روی افرادی که در هفته حداقل دو بار آب انار نوشیده اند نشان داده که ۳۰ درصد کلسترول بد خون آنها کاهش پیدا کرده است. مصرف این میوه عامل کاهش التهاب دیواره عروق خونی و کاهش احتمال تصلب شرایین است.

خواص انار جهت کاهش وزن


نتایج یک مطالعه نشان می دهد که این میوه به عنوان سلاحی برای مبارزه با چاقی بسیار خوب عمل می کند. در یک مطالعه که بر روی هزار نفر توسط چند دانشگاه آمریکایی در واشنگتن انجام شد محققان متوجه شدند که مصرف انار حتی در کوتاه مدت می تواند رشد سلول های چربی اطراف معده را متوقف و این چربی ها را به سرعت آب می کند. محققان در این مطالعه به افراد مورد مطالعه گفتند که مدت یک ماه روزی یک عدد انار مصرف کنند. نتیجه این مطالعه نشان داد که مصرف انار در سوزاندن چربی بدن کاربرد فوق العاده ای دارد و اسید چرب اطراف شکم را نیز کاهش می دهد.

فواید انار برای آلزایمر


التهاب یکی از مهم ترین دلایل بیماری آلزایمر، پارکینسون، آرتریت روماتوئید و سرطان است. مصرف منظم این میوه برای جلوگیری از آلزایمر توصیه شده است. برای درمان آلزایمر معمولاً از داروهای ضدالتهابی مانند ایندومتاسین استفاده می شود که همین ترکیب نیز در این میوه وجود دارد. انار حاوی ویتامین های K، C و B5 و مواد معدنی کلسیم، آهن، روی، منیزیم و فسفر است که به کاهش استرس، بیماری های قلبی و محافظت در برابر سرطان جلوگیری می کند. بیماری پیش رونده آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است که باعث اختلال در حافظه، تفکر و رفتار فرد می شود. دلیل این بیماری همیشه کهولت سن نیست و عوامل ژنتیکی، سکته مغزی و شوک عاطفی نیز می تواند منجر به این بیماری شود. افزایش سن هنوز هم بزرگ ترین عامل خطر آلزایمر است که از آن گریزی نیست ولی با رعایت اصول بهداشتی و روانی می توان از این اختلال جلوگیری کرد و تمام افراد مسن محکوم به ابتلا به آلزایمر نیستند. پیشگیری از آلزایمر چند راهکار ساده دارد که اکثر افراد از آن بی خبرند. تحقیقات اخیر پژوهشگران کمبریج نشان می دهد که آلزایمر هفت علت عمده دارد که عبارت اند از: دیابت، آغاز فشار خون بالا از دوران جوانی، چاقی، عدم تحرک و افسردگی.

خواص انار بعنوان پیشگیری کننده از بیماری آرتروز


مطالعات نشان داده است که این میوه، آب انار، روغن انار، و همچنین رب انار حاوی خواص ضدالتهابی و مسکن طبیعی برای مفاصل است. مصرف انار و سایر محصولات حاصل از آن، موجب پیشیگیری از تخریب مفاصل ناشی از آرتروز می شود. آب انار طبیعی ورم مفاصل و التهاب استخوان را تسکین داده باعث کاهش زوال غضروف است.

فواید انار جهت محافظت از پوست


انار به علت دارابودن آنتی اکسیدان بالا، باعث کاهش آسیب های پوستی ناشی از اشعه ماورابنفش و دفاع در برابر رادیکال های آزاد در پوست می شود. همچنین تولید کلاژن در پوست، سفت شدن پوست، جلوگیری از ایجاد لکه های پوستی و کمک به بهبود زخم های پوستی از سایر فواید مصرف این میوه است. آنتی اکسیدان ها منجر به تحریک گلبول های سفید خون برای خنثی کردن مواد سمی در بدن و در نتیجه ارتقاء سیستم ایمنی بدن می شوند. مصرف این میوه همچنین عامل کاهش سرعت فرایند پیری است و چین و چروک ها و خطوط ریز ناشی از افزایش سن و نور خورشید را کاهش می دهد. همچنین بسیاری از منابع از تاثیر مثبت این میوه به رفع جوشهای ناشی از پوست های چرب اشاره کرده اند. ضمن اینکه مصرف منظم آب این میوه طبیعی می تواند به تقویت فولیکول های مو و کاهش ریزش مو نیز کمک کند.

فواید انار بعنوان ماده ضد سرطانی


به گفته دکتر جنیفر فرانکلین از مرکز تغذیه پزشکی در نشویل، مصرف یک چهارم این میوه میزان فیبر مورد نیاز روزانه یک انسان را تامین می کند که این امر باعث جلوگیری از بروز مشکلات گوارشی می شود. همچنیناین میوه تقویت کننده کبد و صفرا، تقویت کننده توان جنسی، عامل متعادل سازی مزاج و برطرف کننده زردی است. بعلاوه مصرف آب انار موجب حذف رادیکال های آزاد در بدن شده و مانع رشد و توسعه سرطان های پستان، پروستات، پوست می شود.
advertising