تشخیص بیماری هپاتیت و درمان آن

پزشکی و سلامتپزشکی

- 97/09/19
تشخیص بیماری هپاتیت و درمان آنهپاتیت می تواند بدون ایجاد علامتی، به سرعت به کبد حمله کند. مواردی که بیماری تشخیص داده می شود، تحت کنترل درمی آید و درمان می شود.آزمایش خون می تواند معلوم کند که آیا شما آلوده به ویروس هپاتیت هستید و اگر دارای این ویروس هستید، از چه نوعی است.

درمان انواع هپاتیت



درمان هپاتیت A


همانطور که می دانید، هپاتیت A به خودی خود از بین می رود و نیاز به دارو درمانی ندارد.
اگر حالت تهوع داشتید، سعی کنید دفعات غذا خوردن را زیاد کنید و هر دفعه مقدار کمی غذا مصرف کنید.
برای حفظ آب بدن باید آب، آبمیوه و نوشیدنی بنوشید.
از انجام ورزش های شدید دوری کنید تا حالتان بهتر شود.
تزریق واکسن هپاتیت B برای همه نوزادان و همه افراد بالغ که در معرض خطر هستند، پیشنهاد می شود

درمان هپاتیت B


هدف از درمان این نوع هپاتیت، کنترل ویروس و جلوگیری از تخریب کبد می باشد.
داروهای ضد ویروس ممکن است مفید باشد، اما این داروها برای همه افراد تجویز نمی شوند.
لذا باید به نزد پزشک بروید تا از خطرات و فواید این داروهای ضد ویروسی آگاه شوید.
مصرف دارو

درمان هپاتیت C


افراد مبتلا به این نوع هپاتیت باید از ترکیب دو داروی ضد ویروسی استفاده کنند، این داروها به نام های اینترفرون و ریباویرین می باشند. اینترفرون، تزریقی است و ریباویرین، قرص است.
حدود نصف افراد مبتلا به هپاتیت C با استفاده از ترکیب این داروها، بهبود یافته اند. اما این داروها می تواند باعث عوارض جدی شوند. به علاوه، همه افراد نیاز به درمان ندارند.
پزشک تعیین می کند که شما نیاز به درمان دارویی دارید یا نه.

هپاتیت‌ های نوع D، E و G


انواع هپاتیت D، E و G هم وجود دارد. مهم‌ترین این‌ها در حال حاضر ویروس هپاتیت D است که با عنوان ویروس یا عامل دلتا هم شناخته می‌شود. این ویروس، ویروس کوچکی است که برای زنده‌ ماندن نیاز به عفونت همزمان HBV دارد. HDV به‌تنهایی قادر به زندگی نیست؛ زیرا به پروتئینی نیاز دارد که HBV آن را می‌سازد (پروتئین پاکت که آنتی‌ژن سطح نیز نامیده می‌شود). راه‌های انتشار ویروس HDV از طریق سوزن‌های اشتراکی، مصرف‌کنندگان مواد مخدر تزریقی، خون آلوده و تماس جنسی است؛ ضرورتا همان راه‌هایی که HBV نیز انتقال می‌یابد. افرادی که دارای هپاتیت مزمن ناشی از HBV و HDV هستند، به‌سرعت دچار سیروز کبدی می‌شوند. علاوه بر این درمان ترکیب عفونت ویروس‌های HDV و HBV بسیار دشوار است.

ویروس هپاتیت E از لحاظ بیماری بهHAV شبیه است و عمدتا در آسیا دیده می‌شود و از طریق آب آلوده انتقال پیدا می‌کند. ویروس هپاتیت جی (HGV یا GBV-C) اخیرا کشف شده‌ است و اگرچه شبیه HCV است؛ اما بیشتر شبیه فلاوی ویروس‌ها است. این ویروس و اثرات آن تحت بررسی بوده و نقش آن در ایجاد بیماری در انسان‌ها هنوز مشخص نیست.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر بیماری هپاتیت ویروسی قرار دارند؟


کارگران شاغل در حرفه‌های بهداشت و سلامت
آسیایی‌ها و ساکنان جزایر اقیانوس آرام
کارگران بخش فاضلاب و تصفیه فاضلاب
افراد دارای شرکای جنسی متعدد
مصرف‌کنندگان مواد مخدر تزریقی
بیماران مبتلا به عفونت HIV
افراد مبتلا به هموفیلی که فاکتورهای انعقاد خون دریافت می‌کنند
انتقال خون که زمانی ابزار معمولی در انتشار هپاتیت ویروسی بود، امروزه علت نادری از هپاتیت به شمار می‌رود. به‌طور کلی هپاتیت ویروسی، ۱۰ برابر بیشتر در میان افرادی که وضعیت تحصیلی و اجتماعی-اقتصادی پایینی دارند، دیده شود. حدود یک سوم موارد هپاتیت از منبعی ناشناخته یا غیر قابل‌شناسایی می‌آید. این بدان معنا است که یک فرد لازم نیست حتما در یک گروه با خطر بالا باشد تا به ویروس هپاتیت آلوده شود. در کشورهایی که شرایط بهداشتی ضعیفی دارند، آلودگی‌های آب و غذا با HAV موجب افزایش خطر ابتلا می‌شود.

کنترل هپاتیت


نظارت دقیق باعث کنترل کردن هپاتیت B و C می شود.
پزشک، آزمایش خون را به طور مرتب تجویز می کند تا ببیند که کبد شما خوب کار می کند یا نه.
اولتراسوند و سی تی اسکن نیز می تواند علائم آسیب کبدی را نشان دهد.
اگر ویروس باعث هیچ مشکلی در کبد شما نگردد، شما ممکن است نیاز به درمان نداشته باشید.

عوارض هپاتیت



سیروز کبدی:


یکی از شایع ترین شکایات مبتلایان به هپاتیت، سیروز است. سیروز یک زخم در کبد است که با بیوپسی (نمونه برداری) می توان آن را دید. سیروز باعث مشکلاتی در کارکرد کبد می شود و می تواند موجب نارسایی کبد گردد.
علائم سیروز شامل: خستگی، تهوع، کاهش وزن و ورم شکم و پاها می باشد. در موارد شدید، بیماران یرقان و گیجی را تجربه می کنند.

سرطان کبد:


یکی از علل اصلی سرطان کبد، هپاتیت ویروسی می باشد. با استفاده از آزمایش خون، پروتئین موجود در سرطان کبد را می توان مشاهده کرد. اولتراسوند، سی تی اسکن و ام آر آی می تواند آسیب کبد را نشان دهد.
بیوپسی نیز برای بررسی اینکه مناطقی سرطانی شده اند و یا نه، لازم است. اگر سرطان زود تشخیص داده شود، می توان با جراحی آن را از بین برد. اما بیشتر سرطان های کبد، سخت به درمان پاسخ می دهند.
اگر قسمت بزرگی از کبد تخریب شود، کبد نمی تواند کار خود را انجام دهد. در این موارد، پیوند کبد سالم به فرد، یکی از بهترین گزینه ها می باشد.

وضعیت هپاتیت در ایران


ابتلا به هپاتیت ب در ایران رو به کاهش است و دلیل این مسئله واکسیناسیون محسوب می شود. تمام متولدین سال 1367 به بعد واکسیناسیون شده اند. یک برنامه کشوری از گذشته تا به امروز برای کنترل هپاتیت ب وجود داشته است و خانم های باردار یا خانم هایی که قصد بارداری دارند، باید تست غربالگری انجام بدهند و در صورت مثبت بودن بیماری، تمهیداتی برای این دسته از افراد در نظر گرفته می شود.

هپاتیت ب در طول بارداری به جنین منتقل نمی شود و نوزاد در زمان زایمان می تواند به آن مبتلا شود، به همین دلیل، شش ساعت بعد از زمانی که نوزاد به دنیا می آید، زمان طلایی برای تزریق واکسن برای عدم ابتلای نوزاد به هپاتیت محسوب می شود.
درباره انواع هپاتیت چه می دانید؟

هپاتیت سی (C) از خون منتقل می شود و پیشگیری و درمان آن بسیار گران است و محققان تازه روی آن در حال پژوهش هستند. هپاتیت دی (D) یکی از انواع هپاتیت است که همیشه در شرایطی ایجاد می شود که فرد حتما به هپاتیت ب (B) مبتلا باشد. هپاتیت های یی (E) و جی (G)، انواع دیگری از هپاتیت هستند که از طریق روابط جنسی و خون منتقل می شوند.
این نوع هپاتیت ها جهش ژنتیکی دارند و با بقیه هپاتیت ها فرق دارند. این نوع هپاتیت ها قابل تشخیص و بررسی نیستند. یکی از انواع هپاتیت، هپاتیت برق آسا نام دارد و یک تا دو درصد هپاتیت های حاد می توانند به این مسئله منجر شوند. این نوع هپاتیت با کمای کبدی همراه است و علائمی چون خواب آلودگی، خونریزی معده، حالت گیجی، اختلال در انعقاد خون، افت قند خون و نارسایی کلیوی همراه است و بین 30 تا 50 درصد احتمال مرگ وجود دارد. اگر فردی به این نوع هپاتیت مبتلا شود باید سریعا در بیمارستان بستری و درمان شود.
advertising