نارسایی کبد قاتل خاموش انسان

پزشکی و سلامتپزشکی

- 97/09/14
نارسایی کبد قاتل خاموش انسان

دلایل نارسایی کبد


نارسایی حاد کبد، نارسایی گسترده‌ی کبد نیز خوانده می‌شود که حتی ممکن است بدون هیچ‌گونه عارضه‌ یا علائم کبدی رخ ‌دهد. طبق اعلان کلینیک مایو، مصرف بیش از حد استامینوفن شایع‌ترین دلیل نارسایی حاد کبد در ایالات متحده شاخته شده است. استامینوفن در زمره داروهایی قرار دارد که می‌توان بدون نسخه از داروخانه دریافت نمود، بنابراین باید از میزان توصیه شده بر روی برچسب پیروی نمود. چنانچه احساس نمودید بیش از حد مجاز استامینوفن مصرف کرده‌اید به پزشک مراجعه نمائید.

استامینوفن بیش از حد تاثیر بر کبد


افراد بسیاری در صورت بروز نخستین نشانه از درد جزئی یا متوسط، مانند سردرد یا کمر درد، از استامینوفن برای تسکین درد استفاده می کنند. در بیشتر موارد مشکلی در این زمینه وجود ندارد، اگر از دستورالعمل مصرف این داروی بی نیاز از تجویز پزشک پیروی کنید.
اما مصرف بیش از اندازه استامینوفن می تواند به مشکلی بزرگ تبدیل شود. این کار می تواند اثر چشمگیری روی کبد و عملکرد آن داشته باشد. مصرف بیش از اندازه استامینوفن در بلند مدت می تواند آسیب کافی که موجب نارسایی حاد کبد می شود را ایجاد کند. در برخی موارد، این مصرف بیش از اندازه استامینوفن می تواند شرایطی را ایجاد کند که حتی به پیوند کبد نیاز باشد.

مصرف بیش از حد دارو های تجویزی موجب نارسایی کبد


مصرف بیش از حد برخی داروهای تجویزی می تواند آسیب جدی به کبد وارد کند و حتی به نارسایی حاد کبد منجر شود. برخی از این داروهای تجویزی بسیار رایج هستند و از آن جمله می توان به آنتی بیوتیک ها اشاره کرد، که برای درمان طیف گسترده ای از بیماری ها استفاده می شوند و برای افراد در هر سنی تجویز می شوند.
از دیگر داروهای تجویزی که مصرف بیش از اندازه آنها می تواند کبد را در معرض تهدید قرار دهد می توان به داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن و داروهایی که برای سرکوب تشنج طراحی شده اند، اشاره کرد.

مکمل های گیاهی ایجاد نارسایی کبد


مکمل های گیاهی نیز می توانند زمینه ساز مشکلات سلامت جدی شوند، به ویژه اگر بیش از اندازه مصرف شوند. به عنوان مثال، مصرف بیش از اندازه پنی‌رویال، افدرا، کاوا، یا اسکال‌کپ می تواند به نارسایی حاد کبد منجر شود.

هپاتیت و سایر ویروس ها منجر به نارسایی کبد


انواع مختلفی از هپاتیت وجود دارند. این ویروس ها می توانند اثر چشمگیر و منفی روی سلامت انسان داشته باشند. موردی مشترک درباره هپاتیت A، هپاتیت B و هپاتیت E این است که در صورت عدم درمان به نارسایی حاد کبد منجر می شوند.
ویروس های دیگری نیز وجود دارند که می توانند موجب آسیب شدید به کبد شوند، که از آن جمله می توان به ویروس اپشتین بار، ویروس سیتومگالو و ویروس هرپس سیمپلکس اشاره کرد. اگر هر یک از این ویروس ها در شما تشخیص داده شده است باید بر اساس دستور پزشک روند درمان را دنبال کنید تا از بروز آسیب فاجعه بار کبدی پیشگیری شود.

مشکلات ژنتیکی تاثیر بر کبد


همانند بسیاری دیگر از بیماری ها، ژنتیک نقش چشمگیری در احتمال ابتلا به مشکلاتی که می توانند بر کبد تاثیرگذار باشند، ایفا می کند. در حقیقت، این امکان وجود دارد که یک ژن معیوب به ارث رسیده از والدین به شکل گیری نارسایی حاد کبد یا مزمن منجر شود.
بیماری های کبدی با ژنتیک پیوند خورده اند و نارسایی کبدی بالقوه شامل هموکروماتوسیس، بیماری ویلسون، هایپرواکسالوریا و اگزالوز می شوند. همچنین، ژنتیک مسئول ابتلا به سرطان هایی است که کبد را تحت تاثیر قرار می دهند، مانند سرطان مجرای صفراوی و البته سرطان کبد.

دلایل نارسایی حاد کبد


داروهای تجویزی خاص
برخی مکمل‌های گیاهی
عفونت‌های ویروسی از قبیل هپاتیت یا تورم کبد از جمله هپاتیت نوع A، B و C
داروی سمی
بیماری‌های خاص خودایمنی

نارسایی حاد کبد در برخی موارد ژنتیکی است. ممکن است فرد ژن‌های ناقص را از یکی از والدین یا هر دوی آنها به ارث ببرد. چنانچه از بیماری‌های ژنتیک کبدی رنج می‌برید، احتمالا مستعد ابتلا به نارسایی‌های کبدی نیز هستید.

نارسایی مزمن کبد عمدتا ناشی از تخریب بافت کبد یا بیماری‌های مرتبط به کبد چرب الکلی است. مصرف افراطی الکل شایع‌ترین دلیل تخریب بافت کبد در ایالات متحده تلقی می‌شود.

معمولا کبد هر نوع الکلی که مصرف می‌شود را تجزیه می‌کند، اما اگر بیش از حد الکل مصرف شود، تجزیه‌ی آن از تحمل کبد خارج می‌شود. سم شیمیایی موجود در الکل، محرک التهاب کبد است که می‌تواند عامل تورم کبد گردد. این آسیب‌ها منجر به تخریب بافت کبد می‌شود.

چنانچه مبتلا به هپاتیت C باشید، بیش از دیگران مستعد نارسایی مزمن کبد یا تخریب بافت کبد هستید. ویروس هپاتیت C در جریان خون منتشر می‌شود. چنانچه خون فرد مبتلا وارد بدن شما شود، شما نیز به آن مبتلا می‌شوید. استفاده از سرنگ مشترک و سوزن آلوده در طی فرایند تاتو یا سوراخ نمودن گوش و دیگر اندام‌ها از روش‌های انتقال هپاتیت C است.

نشانه های نارسایی کبد


تهوع، بی‌اشتهایی ،خستگی مفرط، اسهال، زردی،کاهش وزن، کبودی پوست یا خونریزی،خارش، تورم یا احتباس مایعات در پاها، احتباس مایعات در شکم

چنانچه از بیماری‌های کبد ناشی از مصرف الکل رنج می‌برید، ممکن است به یرقان یا زردی پوست و چشم مبتلا شوید. احتمال شکل‌گیری سم در مغز می‌تواند موجب خواب‌آلودگی، عدم تمرکز و حتی نقصان عملکرد مغز گردد. حتی ممکن است طحال فرد متورم گردد، خونریزی شکمی داشته باشد و دچار نارسایی کلیه گردد. همچنین ممکن است فرد مبتلا به سرطان کبد شود.

تشخیص و درمان نارسایی کبد


چنانچه با هر گونه مشکلی در این زمینه روبرو هستید به پزشک مراجعه نمائید. چنانچه پیشینه‌ی مصرف بیش از حد الکل، اختلالات ژنتیک یا مشکلات پزشکی دیگر دارید، پزشک خود را در جریان قرار دهید. انجام آزمایشات مختلف مستلزم آگاهی پزشکتان از اینگونه موارد است. چندین آزمایش خون مختلف برای تشخیص اختلالات خون، از جمله تشخیص اختلالات کبدی وجود دارد.

چنانچه دچار مسمومیت دارویی از قبیل استامینوفن شده‌اید، پزشکتان می‌تواند داروهایی تجویز کند که تاثیرات مخرب آن را از بین ببرد. همچنین پزشکتان می‌تواند داروهایی برایتان تجویز کند که خونریزی داخلی را متوقف می‌کند.

نمونه‌برداری یکی از شایع‌ترین آزمایشات تشخیص مشکلات کبدی است. برای نمونه‌برداری از کبد، تکه‌ی کوچکی از کبد برداشته می‌شود و در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد. چنانچه مشکلات کبدی در مراحل اولیه تشخیص داده شوند، برخی از آسیب‌های کبد جبران می‌گردد. آسیب‌های کبدی گاهی خود به خود و گاهی طی فرایند‌های دارویی ترمیم می‌شود.

چنانچه اضافه وزن دارید و یا چربی فراوانی از رژیم غذایی خود دریافت می‌کنید، بیش از دیگران در خطر ابتلا به کبد چرب هستید. تغییر در سبک زندگی و پیروی از رژیم غذایی سالم کمک شایانی در این زمینه به شما می‌نماید. چنانچه دچار آسیب‌های کبدی هستید و الکل فراوانی می‌نوشید، حذف الکل از اهمیت ویژه‌ایی برخوردار است.

نحوه‌ی درمان به مرحله‌ی پیشرفت تخریب و آسیب بستگی دارد. پزشکتان داروهایی متناسب آسیب برایتان تجویز می‌کند. چنانچه فقط بخشی از کبد متحمل آسیب شده باشد، احتمالا با جراحی بخش آسیب دیده برداشته می‌شود. عکس‌برداری نیز بخشی از مراحل تشخیص است. پس از عکس‌برداری چنانچه آسیب بسیار جدی تشخیص داده شود و فرد دچار نارسایی حاد کبد باشد، پیوند کبد الزامیست.

پیشگیری از نارسایی کبد


یکی از ساده‌ترین روش‌های پیشگیری از نارسایی کبد میانه‌روی در مصرف الکل است. کلینیک مایو توصیه‌ می‌کند که زنان سالم میزان مصرف الکل خود را به یک لیوان در روز محدود نمایند. مردان سالم بالای 65 سال نیز باید فقط یک لیوان در روز بنوشند. مردان زیر ۶۵ سال نیز نباید بیش از ۲ لیوان در روز الکل بنوشند.
advertising