عوارض مصرف بیش از اندازه دارو های مسکن

پزشکی و سلامتپزشکی

- 97/09/07
عوارض مصرف بیش از اندازه دارو های مسکن

مصرف بیش از سه روز مسکن ممنوع


علم پزشکی مخالف این نیست که فرد هنگام بروز درد کوتاه‌مدت با بلعیدن یک مسکن از درد نجات پیدا کند، اما چنانچه درد ادامه یابد نباید به‌طور خودسرانه بیش از سه روز متوالی از مسکن‏های بدون نسخه استفاده کند. درد یک علامت هشداردهنده است که نشان می‏دهد در یکی از نقاط بدن مشکلی وجود دارد. روی سطح پوست یا ارگان‏های بدن سنسورهایی وجود دارند که در اصطلاح پزشکی به آن ناسی‌سپتور می‏گویند. این گیرنده‏های حسی به‌طور بالقوه باعث انتقال پیام محرک‏های دردزا به نخاع و مغز می‏شوند و بدین طریق است که ما درد را حس می‏کنیم. گیرنده‏های درد در برابر مواد شیمیایی خاص، فشار بالا، گرما و سرما واکنش نشان می‏دهند.

مصرف مسکن فقط هنگام بروز درد های خفیف یا نیمه حاد


مسکن‏های بدون نسخه برای دردهای خفیف یا نیمه حاد مجاز هستند. این داروها اگر در حد اعتدال و به‌طور موقت مصرف شوند قاعدتا مشکلی برای افراد سالم به وجود نمی‏آورند. با این حال افراد باید علاوه‌بر تعداد روزهای مصرف توجه داشته باشند که از بالاترین میزان مجاز مصرف فراتر نروند زیرا در غیر این صورت امکان بروز عوارض جانبی وجود دارد.

عوارض جانبی مسکن ها



امکان بروز مشکلات گوارشی


شایع‏ترین عوارض جانبی داروهای مسکن ضد التهاب چون ASA، دیکلوفناک، ایبوپروفن و ناپروکسن ناراحتی‏های گوارشی است. مصرف بی‏رویه این داروها ممکن است باعث ایجاد ورم معده شود یا خطر خونریزی معده را دو تا چهار برابر افزایش دهد که علائم آن وجود خون در مدفوع یا در استفراغ است. در چنین مواقعی پزشک مصرف همزمان مسکن را به همراه داروهای محافظ معده توصیه می‏کند.

مسکن سبب بروز بیماری ‏های قلبی-عروقی


مصرف بالای برخی از مسکن‏ها همچون دیکلوفناک در بلندمدت خطر بیماری‏های قلبی-عروقی را افزایش می‏دهد. فردی که در معرض ابتلا به این بیماری‏هاست باید نوع مسکن را با احتیاط انتخاب کند. برای مثال افرادی که از قرص‏های کاهش‌دهنده فشار خون استفاده می‏کنند باید با پزشک معالج خود مشورت کنند. در چنین شرایطی باید دارویی مصرف شود که با کاهش‏دهنده‏های فشار خون سازگار باشد. همچنین در مواردی چون بیماری‏های کلیوی یا مشکلات کبدی مصرف برخی داروها ممنوع است. بنابراین افرادی که مبتلا به بیماری خاصی هستند باید برای مصرف مسکن‏ها حتما با پزشک معالج خود مشورت کنند.

سردرد های ناشی از مصرف دارو های مسکن


مصرف مسکن‏ها در بلندمدت ممکن است خود باعث بروز سردرد شوند، به همین جهت گفته می‏شود زمانی که شخص دردمند برای تسکین خود از ضد درد‏‏ها استفاده می‏کند در یک دور باطل گرفتار می‏شود. از این رو افرادی که برای مدت طولانی از این مسکن‏ها استفاده می‏کنند باید از چنین عوارضی آگاهی داشته باشند. در آخر، اصلی که باید در مصرف این مسکن‏ها رعایت شود: «تا حد امکان کم و فقط به اندازه‏‏ای که لازم است مصرف شود.» بدین ترتیب از بروز مشکلات پیشگیری خواهد شد.

تداخل مسکن با دارو های افسردگی


مطالعات نشان می دهد برخی داروهای غیرالتهابی ضداستروئیدی به خصوص انواع ایبوپروفن ممکن است با برخی داروهای افسردگی تداخل ایجاد کنند و تاثیر درمانی آن ها را از بین ببرند. در مطالعه انجام شده روی 1500بیمار مصرف کننده داروهای افسردگی بازدارنده های بازجذب سروتونین (SSRI) مشخص شد افرادی که از NSAIDs مصرف می کردند بیشتر در برابر داروهای افسردگی مقاوم هستند.

نارسایی کبدی به علت دارو های مسکن


پزشکان به افراد مبتلا به التهاب کبدی یا نارسایی های کلیوی توصیه می کنند از مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی پرهیز کنند. همچنین مبتلایان به هپاتیت، سیروز کبدی یا مبتلایان به نارسایی کلیوی به طور کلی نباید از این داروها مصرف کنند.
advertising