دلایل حالت تهوع و درمان خانگی آن

پزشکی و سلامتطب سنتی

- 97/09/05
دلایل حالت تهوع و درمان خانگی آن

عواملی که منجر به حالت تهوع می شوند



سوزش سردل یا رفلاکس معده


سوزش سردل یا بیماری رفلاکس معده به مری باعث می‌شود هنگام غذا خوردن، محتویات معده به مری برگردد. این رفلاکس، حس سوزشی ایجاد می‌کند که موجب تهوع می‌شود.

عفونت یا ویروس


باکتری‌ها یا ویروس‌ها می‌توانند بر معده تأثیر بگذارند و حالت تهوع ایجاد کنند. باکتری‌های ناشی از مواد غذایی ممکن است باعث مسمومیت غذایی شوند. عفونت‌های ویروسی نیز می‌توانند موجب تهوع شوند.

داروها


برخی از داروها مثلا داروها و درمان‌های مربوط به سرطان مانند شیمی‌درمانی، ممکن است معده را اذیت کنند یا در ایجاد تهوع نقش داشته باشند. حتما قبل از مصرف هر داروی جدید، اطلاعات روی جعبه‌ی آن را به‌دقت مطالعه کنید. خواندن این اطلاعات و صحبت کردن با پزشک‌تان درمورد درمان‌هایی که روی شما انجام می‌شود، می‌تواند کمک کند تهوع ناشی از مصرف دارو را به حداقل برسانید.

رژیم غذایی


پُرخوری یا خوردن برخی غذاها مانند غذاهای تُند یا پُرچرب ممکن است معده را اذیت کند و باعث تهوع شود. خوردن مواد غذایی‌ای که به آنها آلرژی دارید نیز ممکن است حالت تهوع ایجاد کند.

درد


درد شدید می‌تواند در ایجاد حالت تهوع نقش داشته باشد. این مسئله درمورد بیماری‌های دردناکی مانند پانکراتیت (التهاب لوزالمعده)، سنگ کیسه صفرا یا سنگ کلیه صدق می‌کند.

زخم معده


زخم معده یا التهاب در معده و پوشش مخاطی روده‌ی کوچک، می‌تواند موجب تهوع شود. هنگامی که غذا می‌خورید، این زخم یک حس سوزش و تهوع ناگهانی ایجاد می‌کند.

تهوع نشانه‌ی چندین مشکل پزشکی دیگر نیز هست، از جمله:
سرگیجه‌ی ناشی از حرکت دادن سریع سر (BPPV)؛عفونت گوش؛ حمله قلبی؛ انسداد روده؛ نارسایی کبد یا سرطان کبد؛ مننژیت؛

درمان خانگی حالت تهوع



چای بابونه بنوشید


چای بابونه، یک درمان سنتی محبوب برای حالت تهوع است. این چای دارای اثر آرام‌بخشی است که ممکن است به شما کمک کند هنگامی که تهوع دارید، بخوابید و کمی استراحت کنید. چای بابونه یکی از خوراکی‌های کاهش‌دهنده‌ی اضطراب هم است.
چای‌های کیسه‌ای بابونه در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی و داروهای گیاهی یافت می‌شوند. شما می‌توانید با ریختن یک فنجان آب جوش روی یک قاشق غذاخوری گل بابونه‌ی تازه یا خشک‌شده، برای خودتان چای بابونه درست کنید. بگذارید حداقل ۵ دقیقه خیس بخورد و سپس آن را صاف کنید و بنوشید.

لیموترش برای حالت تهوع


لیمو ترش حاوی اسید سیتریک است. اسید سیتریک، یک ترکیب طبیعی است که به هضم غذا کمک می‌کند و معده را تسکین می‌دهد. مقداری آب لیمو را به لیوانی آب اضافه کنید و در طول روز جرعه‌جرعه بنوشید.
اگر تهوع شما ناشی از یبوست باشد، نوشیدن آب گرم با آب لیمو ممکن است باعث تحریک روده‌‌ها شود و یبوست را برطرف کند. بااین‌حال در مصرف آن زیاده‌روی نکنید، چون نوشیدن مقدار زیادی آب لیمو در یک مدت کوتاه ممکن است تهوع را بدتر کند.
رایحه‌ی لیمو نیز می‌تواند تهوع را کاهش بدهد. براساس پژوهشی در سال ۲۰۱۱ مشخص شد که استنشاق عطر لیمو ممکن است به کاهش تهوع و استفراغ در زنان باردار کمک کند. اگر اسانس یا عطر لیمو ندارید، کافی است یک لیموی تازه را ببُرید و آن را بو کنید.

زنجبیل ضد تهوع


زنجبیل احتمالا محبوب‌ترین درمان خانگی تهوع است. براساس یک بررسی در سال ۲۰۱۲، زنجبیل خواص ضدتهوع دارد، البته برای اثبات تأثیرات زنجبیل بر حالت تهوع به تحقیقات بیشتری نیاز است. برای کمک به تسکین حالت تهوع، یک قطعه‌ی کوچک زنجبیل تازه یا زنجبیل شکری (آبنباتی) بخورید. همچنین می‌توانید چای زنجبیل بنوشید. این چای در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی و داروهای گیاهی یافت می‌شود.
با ریختن یک فنجان آب جوش روی یک قطعه‌ی کوچک از ریشه‌ی زنجبیل تازه و پوست‌کنده برای خودتان چای زنجبیل درست کنید. بگذارید حداقل به‌مدت ۵ دقیقه خیس بخورد، سپس آن را صاف کنید و بنوشید.
advertising