داروهای موثر بر درمان سرفه

پزشکی و سلامتپزشکی

- 97/08/27
داروهای موثر بر درمان سرفه

1- شربت پکتورامین


شربت پکتورامین (Pectoramin) نوعی داروی ضد سرفه است که برای رفع علائم سرماخوردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو تاثیری در سرعت بهبودی بیماری ندارد و تنها علایم آن را برطرف می‌کند. خواب‌آلودگی و سرگیجه از عوارض شربت پکتورامین است. این دارو به‌ منظور تسكین سرفه و كاهش احتقان بینی ناشی از سرماخوردگی، آلرژی و یا سایر عفونت‌های تنفسی و نیز رفع سایر علائم عمومی ناشی از سرماخوردگی به كار می‌رود. به طور معمول به منظور رفع علایم سرماخوردگی در بزرگسالان میزان 5 تا 10 میلی‌گرم از دارو هر 6 ساعت یک بار مصرف می‌شود.

عوارض: عوارض شربت پکتورامین شامل خواب‌آلودگی و سرگیجه می‌باشد.

2- شربت اکسپکتورانت


شربت اکسپکتورانت (Expectorant) نوعی داروی ضد سرفه است که برای درمان سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی و حساسیت یا عفونت‌های تنفسی توسط پزشک تجویز می‌شود. این دارو برای کاهش غلظت و چسبندگی خلط و سهل شدن خروج آن از ریه‌ها، کاهش موکوس ریوی و تبدیل سرفه‌های خشک به سرفه ترشحی و خلط آور استفاده می‌شود. به طور معمول میزان مصرف برای بزرگسالان 5تا 10میلی‌گرم (5 تا 10 سی سی) است که هر 6 ساعت قابل تجویز می‌باشد.
توجه: تشخیص صحیح نوع سرفه اهمیت بسزایی دارد چراکه عفونت‌های تنفسی، تومورهای قفسه سینه و ریه و… ممکن است تنها با سرفه خود را نشان دهند و لذا درمان علامت آنها باعث پیشرفت بیماری و از دست دادن زمان می‌شود.

عوارض: شربت اکسپکتورانت در صورت مصرف صحیح و به اندازه عارضه خاصی ندارد.

3-شربت پرومتازین


شربت پرومتازین (Promethazine) برای درمان سرگیجه، سرفه و آلرژی تجویز می‌شود. خواب آلودگی، عصبانیت و بی‌قراری از عوارض مصرف شربت پرومتازین می‌باشد. این دارو همچنین در درمان اضطراب، به عنوان آرام‌بخش قبل از بیهوشی عمومی، بیماری مسافرت و کنترل تهوع حتی در زنان حامله نیز استفاده می‌گردد. به طور معمول برای بزرگسالان 25میلی‌گرم از دارو در موقع خواب و در صورت نیاز تا 25 میلی‌گرم، 2بار در روز و یا 10-20میلی‌گرم 3-2بار در روز مصرف می‌شود.

عوارض: عوارض شربت پرومتازین شامل خواب‌آلودگی، هیجان، عصبانیت، بی‌قراری، از دست دادن مهارت در انجام کار یا بی‌ثباتی، حرکات پرشی عضلات سر و صورت، رعشه و تکان دادن دست‌ها، تاری دید، کاهش هوشیاری به ویژه در کودکان، خشکی دهان، کاهش فشار خون و حساسیت به نور می‌باشد.

4-شربت دیفن هیدرامین


شربت دیفن هیدرامین (Diphenhydramine) یک‌ آنتی‌هیستامین‌ است‌ که‌ برای‌ درمان‌ یا پیشگیری‌ مواردی‌ نظیر علایم‌ ناشی‌ از حساسیت‌ها (آبریزش‌ بینی‌، سرفه‌، خارش‌ و قرمزی‌ چشم‌، خارش‌ بدن‌)، سرماخوردگی‌ها (عطسه‌، آبریزش‌ بینی‌، سرفه‌)، پارکینسونیسم‌ (لرزش‌، حرکات‌ غیرارادی‌)، بیماری‌ حرکت‌، سرگیجه ، تهوع‌ یا استفراغ‌ و بی‌خوابی‌ تجویز می‌شود. دیفن‌هیدرامین‌ همچنین‌ یکی‌ از ترکیبات‌ داروهای‌ گوناگونی‌ است‌ که‌ برای‌ تسکین‌ سرفه‌ و سرماخوردگی‌ در هنگام‌ مصرف‌ می‌شوند. به طور معمول میزان مصرف در بزرگسالان 25میلی‌گرم هر 4-6 ساعت یک بار می‌باشد.

عوارض: عوارض شربت دیفن هیدرامین شامل خواب‌آلودگی، گیجی، سردرد، عوارض پسیکوموتور، عوارض ضد موسکارینی مانند خشکی دهان، تاری دید، دوربینی و عوارض دستگاه گوارشی می‌باشد.

5-شربت گایافنزین


شربت گایول با نام گایافنزین (Guaifenesin) یکی از انواع داروهای خلط‌ آور است که برای رفع علائم سرماخوردگی و به عنوان داروی ضد سرفه تجویز می‌شود. در برخی موارد عوارضی مثل تهوع، اسهال و سردرد در خصوص استفاده از این دارو مشاهده شده است. این دارو با شل کردن مخاط راه تنفسی موجب تسکین علائم سرماخوردگی می‌شود. به طوری که فرد مبتلا به بیماری راحت‌تر تنفس می‌کند. به طور معمول به منظور رفع علایم سرماخوردگی در بزرگسالان مقدار 200 تا 400میلی‌گرم هر 4ساعت یک بار مصرف می‌شود.

عوارض: عوارض شربت گایول شامل خواب‌آلودگی و سرگیجه، اسهال، سردرد، تهوع یا استفراغ، بثورات پوستی، معده درد و کهیر می‌باشد.

عسل درمان سرفه


اگرچه درمان قطعی سرفه نیاز به تشخیص پزشکی و رفع علت اصلی آن دارد اما به طور عمومی می‌توان با راهکارهای طب سنتی و داروهای گیاهی نیز به درمان سرفه کمک کرد. بادام، آویشن و انجیر برخی از خوراکی‌های گیاهی مفید به منظور درمان سرفه می‌باشد. همچنین مطالعات نشان داده است عسل در کمک به تسکین سرفه حتی از از داروهای حاوی دکسترومتورفان (یک سرکوب کننده سرفه است) موثرتر می‌باشد.
advertising