فواید تمرین حلقه لاغری یا هولاهوپ و میزان تأثیر آن بر لاغری

پزشکی و سلامتتناسب اندام

- 97/10/10
فواید تمرین حلقه لاغری یا هولاهوپ و میزان تأثیر آن بر لاغری

فواید تمرین با حلقه لاغری یا هولاهوپ


هولاهوپ یک تمرین کامل برای کل بدن و قاتل چربی های شکم است که باعث تراشیده شدن کمر و تقویت عضلات شکم می شود. تحقیقات نشان می دهند که تمرین با حلقه لاغری باعث از بین رفتن چربی های احشایی بدن می شود، چربی های که بسیار سخت از بین می روند و برای سلامت قلب و عروق ضرر دارند.

از آنجایی که تمرین با حلقه لاغری یا هولاهوپ یکی از شاد ترین روش های تمرینی است، گرایش به ورزش و داشتن بدنی زیبا با استفاده از این حلقه رو به افزایش است. امروزه در بسیاری از باشگاه های ورزشی بخصوص باشگاه های ویژه بانوان و آیروبیک از حلقه لاغری برای رسیدن به بدنی خوش فرم، شکمی صاف و سلامت عمومی بدن استفاده می شود.

بر اساس تحقیقات انجام شده تمرین با این حلقه لاغری حدود 30 عضله از بدن را به کار می گیرد. عضلات نواحی شکم، مایل شکمی، کمر، باسن، ران ها، اندام های فوقانی و تحتانی را بکار می گیرد. بر اساس گزارش انجمن ورزش آمریکا یک ساعت ورزش با حلقه لاغری حدود 400 کیلوکالری انرژی مصرف می کند. این مقدار مصرف انرژی اگر در حین تمرین با حلقه هولاهوپ، اندام های فوقانی و تحتانی هم مشغول انجام تمرین باشند، می تواند به بالای 600 کیلوکالری برسد.

بر اساس نتیجه یک مطالعه در سال 2009، تنها 8 دقیقه ورزش با این حلقه، یکی از بهترین برنامه های تمرینی برای سلامت سیستم قلب محسوب می شود که باعث مصرفی انرژی حدود 50 کیلوکالری یا حدود 625 کیلوکالری در هر دقیقه می شود. بر اساس گزارش یک تحقیق دیگر، ورزش هولاهوپ باعث مصرف 210 کیلوکالری در 20 دقیقه می شود.

افزایش قدرت و انعطاف بدن با حلقه هولاهوپ


از آنجایی که این تمرین نیازمند حرکت و چرخش در ستون فقرات است در صورت تداوم در تمرینات باعث افزایش قدرت و انعطاف پذیری در ستون فقرات می گردد و همچنین این قسمت ها از بدن نیز در مقابل آسیب های ورزشی مقاوم می گردد. همچنین باعث افزایش هماهنگی های چشم و دست و موتور حرکتی می شود. نیاز این ورزش به هماهنگی عصبی عضلانی باعث به چالش کشیدن سیستم عصبی و مغز همانند سیستم عضلانی برای اجرایی زیبا و بدون نقص می شود.

تأثیر حلقه لاغری بر سلامت قلب


ورزش با حلقه لاغری با افزایش ضربان قلب باعث سلامت قلب نیز می شود.20 دقیقه تمرین روزانه با حلقه هولاهوپ، یک تمرین متوسط تا شدید به حساب می آید که برای توسعه و حفظ سلامتی برای همه افراد توصیه می شود.

گذشته از تمامی فوائد جسمانی انکار ناپذیر ورزش با حلقه لاغری می توان گفت که ورزش با این حلقه باعث شاد شدن شما می شود. ترشح هورمون اندورفین در نتیجه ورزش با هولاهوپ باعث تأثیر مثبت بر روان شما شده و بعد از تمرین احساس شادی و نشاط، جوانی و اعتماد به نفس بالا می کنید.

انواع حلقه هولاهوپ وجود دارد


1. حلقه هولاهوپ وزنی که برای افزایش قدرت و استقامت عضلات بدن و برای ورزشکاران حرفه ای توصیه می شود.
2. حلقه های هولاهوپ ساده و بدون وزن که برای افراد مبتدی مناسب است. قطر دایره حدود 101 سانتی متر برای کمر و حدود 90 الی 100 سانتی متر برای اندام های فوقانی و تحتانی مناسب است.

نحوه انتخاب حلقه لاغری


اگر در استفاده از حلقه لاغری یا هولاهوپ مبتدی هستید و هنوز روش های استفاده از آن را یاد نگرفته اید، بهتر است حلقه ایی بزرگ انتخاب کنید. حلقه های کوچک تر به خاطر نیاز به هماهنگی و آمادگی عصبی عضلانی بیشتر برای شما مشکل خواهد بود. برای تشخیص اندازه حلقه کافی است یک طرف حلقه را روی زمین بذارید و طرف دیگر در مقابل ناف شکم قرار بگیرد. این مقدار اندازه برای شروع مناسب است.

چرا هنگام حلقه زدن بدن کبود می شود؟


بیشتر کسانی که برای اولین بار با حلقه‌های سنگین ورزش می‌کنند دچار کبودی‌ در نایحه دور کمر می‌شوند که ممکن است در نگاه اول ما را بترساند! اما جای ترس ندارد، چرا که این کبودی مربوط به آسیب دیدن عروق سطحی است. به این معنی که بخش کوچکی از خونی که در این رگ‌ها در جریان است، زیر سطح پوست ما جمع می‌شود. وقتی حلقه می زنیم نازک‌ترین رگ‌های خونی ما که مویرگ نامیده می‌شوند، متناوباً تحت شوک ناشی از برخورد یک شیئ حدود یک کیلویی قرار می‌گیرند. بنابراین این ضربه‌ها موجب نفوذ خون به بیرون کرده و در باقت پوست قابل روئیت است. گرچه کبودی‌های ناشی از حلقه ممکن است بعضی مواقع دردناک باشند ولی عموماً بی خطر بوده و جای نگرانی نیست.

چند روز حلقه نزنید. به خودتان زمان دهید تا درمان شود. زمانی که کبودی التیام یابد به احتمال خیلی قوی دیگر هرگز تکرار نمی‌شود. بر اساس بررسی‌هایی که در طول سال‌ها صورت گرفته است اغلب افرادی که برای اولین بار حلقه می‌زنند این کبودی ها را تجربه کرده اند ولی پس از بهبودی هر گز دوباره تکرارنشده‌اند.

چگونه می توان از کبودی جلوگیری کرد؟


برای اینکه کبودی اتفاق نیفتد یا مقدار آن کاهش یابد بهتر است در روزهای اول که شروع به این ورزش می‌کنید حلقه زدن را از زمان خیلی کم (مثلاً 3 تا 4 دقیقه) در روز شروع و به تدریج در طول 2 هفته آن را به 25 تا 30 دقیقه برسانید. در این صورت بدن به تدریج با فشارهای ناشی از حلقه آدابته شده و واکنش کمتری نشان می‌دهد.
advertising