بهترین زمان مصرف مکمل کراتین چه موقع است

پزشکی و سلامتتناسب اندام

- 97/10/04
بهترین زمان مصرف مکمل کراتین چه موقع است

کراتین چیست و چرا باید آن را مصرف کنیم؟


کراتین، مولکولی است که به طور طبیعی در سلول‌های شما وجود دارد و همچنین یک مکمل غذایی بسیار متداول است که مطالعات و آزمایشات زیادی روی آن انجام شده. مصرف مکمل کراتین می‌تواند سطح چگالی و تمرکز آن را در سلول‌های شما افزایش بدهد و فواید زیادی برای سلامت شما داشته باشد.

این فواید شامل تقویت عملکرد ورزشی و سلامت مولکولی و همچنین تاثیرات نورولوژیکی چون افزایش عملکرد ذهنی در افراد سالخورده‌تر می‌شود. مطالعات نشان داده کراتین می‌تواند نتایجی را که از جلسات تمرینی بدنسازی‌تان کسب می‌کنید به میزان 5 تا 10 درصد افزایش بدهد. این فواید به احتمال زیاد ناشی از نقش مهم کراتین در تولید انرژی سلولی هستند. آن‌هایی که قصد دارند قدرت مولکولی و سلامت عمومی‌شان را ارتقاء بدهند، مکمل کراتین چیزی است که ارزش مورد توجه قرار گرفته شدن را دارد.

کراتین یکی از مشهورترین مکمل‌های ورزشی است که مطالعات گوناگونی نشان داده می‌تواند قدرت و حجم عضلات را افزایش بدهد. همچنین تحقیقات گسترده هم نشان داده که مصرف کراتین، بی‌ضرر است. اما شاید در مورد زمان مصرف کراتین و نحوه مصرف کراتین هنوز اطلاعات کافی نداشته باشید. در این مطلب هر چه را که باید در مورد زمان مصرف کراتین بدانید به شما می‌گوییم.

بهترین زمان مصرف کراتین کمی قبل یا کمی بعد از ورزش است


به نظر می‌رسد مصرف کراتین کمی قبل یا کمی بعد از ورزش بهتر از مصرف آن با فاصله‌ی بیشتر قبل یا بعد از ورزش است. یک تحقیق 10 هفته‌ای، اثرات مکملی را بررسی کرد که حاوی کراتین، کربوهیدرات و پروتئین برای بزرگسالانی بود که بدنسازی تمرین می‌کردند.

افراد به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه، مکمل را دقیقاً قبل و بعد از تمرین مصرف کردند و گروهی دیگر مکمل را صبح و عصر، یعنی با فاصله‌ای طولانی‌تر از تمرین مصرف کردند. در پایان مطالعه، گروهی که مکمل را نزدیک به زمان تمرین مصرف کرده بودند، نسبت به گروهی که مکمل را صبح و عصر مصرف کرده بودند، بیشتر عضله سازی کردند و قدرت بیشتری هم کسب کردند.

طبق این تحقیقات، بهتر است کراتین را نزدیک به زمان ورزش مصرف کنید، تا زمان دیگری در روز. مثلاً شما می‌توانید تمام دوز مورد نظرتان را بعد از تمرین مصرف کنید یا آن را تقسیم کنید؛ نیم دوز قبل از تمرین و نیم دوز بعد از تمرین.

آیا باید کراتین را بعد از تمرین مصرف کنیم؟


محققان زیادی سعی کرده‌اند بهترین زمان مصرف کراتین را پیدا کنند. در یک مطالعه، سعی شد موثرترین زمان مصرف پنج گرم کراتین برای مردان سنین بالاتر را کشف کنند، یعنی اینکه قبل از تمرین بهتر است یا بعد از تمرین.

طی این تحقیق چهار هفته‌ای، شرکت کننده‌ها هر هفته، پنج روز تمرین بدنسازی داشتند و کراتین را قبل یا بعد از تمرین مصرف می‌کردند. در انتهای تحقیق، گروهی که کراتین را بعد از تمرین مصرف کرده بودند، افزایش بیشتری در عضلات بدون چربی و کاهش بیشتری در بافت چربی داشتند. اما تحقیقی دیگر، هیچ تفاوتی بین مصرف قبل و بعد از ورزش نشان نداد. به طور کلی، بر اساس پژوهش‌های محدود در دسترس، آشکار نیست که آیا تفاوت خاصی میان این دو زمان وجود دارد یا نه.

زمان مصرف کراتین در روزهای تمرین


در روزهایی که ورزش می‌کنید، سه انتخاب اصلی برای زمان مصرف کراتین دارید. شما می‌توانید کراتین را دقیقاً قبل از تمرین، فوراً بعد از تمرین و یا هر زمان دیگری که نزدیک به تمرین نباشد مصرف کنید. یک راه دیگر نیز این است که دوز روزانه‌تان را در چند قسمت در طول روز مصرف کنید.

مصرف کراتین در روزهای استراحت


مصرف مکمل در روزهای ریکاوری، اهمیت بسیار کمتری نسبت به مصرف آن در روزهای تمرین دارد. هدف از مصرف مکمل در روزهای استراحت، این است که سطح کراتین در عضلات، حفظ شود. معمولاً برای شروع توصیه می‌شود ابتدا مقداری نسبتا بالا (تقریبا ً20 گرم) به مدت حدوداً پنج روز مصرف شود(بارگیری کراتین).

این کار باعث افزایش فوری کراتین در عضلات، طی چند روز می‌شود. بعد از آن، دوز پایین‌تر یعنی حدود 3 تا 5 گرم، توصیه می‌شود. اگر دوزی که مصرف می‌کنید ثابت است، پس هدف از مصرف مکمل در روزهای ریکاوری باید صرفا حفظ سطح کراتین در عضلات‌تان باشد. به طور کلی، وقتی این دوز را مصرف می‌کنید، تفاوت خاصی ایجاد نمی‌شود. اما شاید بهتر باشد مکمل را همراه غذا مصرف کنید که در ادامه برای‌تان توضیح می‌دهیم.
advertising