پیشگری و درمان لاغری صورت بعد از کاهش وزن

پزشکی و سلامتتناسب اندام

- 97/08/17
پیشگری و درمان لاغری صورت بعد از کاهش وزنساختار صورت انسان به طور قابل توجهی پیچیده است. پوست بر روی لایه‌های چربی زیر پوستی خوابیده است که این لایه‌های چربی بر روی لایه‌های سیستم عضلانی قرار دارند. لایه‌های چربی و عضلانی بر روی استخوان‌های صورت قرار دارند که شکل ظاهری صورت را مشخص می‌کنند.لایه چربی زیر پوستی سهم عمده‌ای در چاقی و پر بودن صورت دارد. اما لاغری صورت هنگام کاهش وزن اجتناب ناپذیر است. کاهش وزن آهسته و پیوسته همراه با ورزش، مصرف مایعات کافی و تمرینات صورت می‌توانند ظاهر سالم و زیبایی صورت شما را هنگام کاهش وزن حفظ کنند. اما اگر در کاهش وزن و یا در اثر فعالیت ورزشی دچار لاغری صورت شدید باید چه کنید؟

علت لاغر شدن صورت چیست؟


آیا فکر می‌کنید کاری هست که شما بتوانید برای جلوگیری از لاغر شدن صورت انجام دهید؟ بله و خیر! لاغر شدن صورت در کاهش وزن تا حد زیادی اجتناب‌ناپذیر است. اما بعضی از عادت‌ها و رفتارهای مربوط به سبک زندگی هم وجود دارد که موجب افزایش سرعت لاغری شدن صورت می‌شود. در ادامه فهرست کاملی از عوامل مؤثر در لاغری صورت برای اطلاع شما ارائه می‌شود:از دست رفتن کلاژن: از دست رفتن کلاژن در بافت‌های زیر پوست، قسمتی از روند طبیعی پیری صورت است. تا زمانی که ما جوان هستیم کلاژن، پوست ما را گوشتی و باطراوت نگه می‌دارد، اما با شروع دهه ۳۰ سالگی از سن ما، کلاژن موجود در پوست هم به تدریج شروع به از دست رفتن می‌کند.کاهش شدید وزن: کاهش وزن شاید برای خوش‌فرم شدن بدن و اندام‌های شما عامل مطلوبی باشد، اما از طرفی باعث می‌شود که چهره شما پیرتر به نظر برسد.

1. نوسان وزن (اثر یو یو) و لاغری صورت


صورت شما به علت نوسان مکرر وزن بدن، به طور مداوم در حال انقباض و انبساط است، اما نهایتاً کار به جایی می‌رسد که پوست صورت به خاطر از دست رفتن کلاژن و کاهش انعطاف‌پذیری آن، نمی‌تواند مانند گذشته منقبض و سفت شود.

2. استرس، بیماری و افسردگی و لاغری صورت


در مورد اثر نامطلوب استرس و فشار روحی بر پوست صورت هیچ تردیدی وجود ندارد. تحقیقات نشان داده است که این عوامل می‌تواند سرعت لاغر شدن صورت را افزایش دهد.

انتخاب اهداف سالم کاهش وزن


گام ۱: با مشاوره دکتر یا مربی ورزش BMI بدن خود را محاسبه کنید. در هر رنجی که هستید، BMI متوسطی که سالم باشد و برای حفظ حجم صورت شما مناسب است انتخاب کنید.

گام ۲: روش آهسته و پیوسته برای کاهش وزن انتخاب کنید. این روش باعث حفظ حجم عضلات هنگام کاهش وزن می‌شود. رژیم های پروتئینی باعث کم آبی و دفع آب بدن می شوند. این موضوع به شدت روی بافت صورت تأثیر دارد و باعث گود افتادگی چشم ها و چروکیدگی پوست می شود.

گام ۳: کالری مورد نیاز برای حفظ وزن فعلی خود را محاسبه کنید. مقدار کالری محاسبه شده را ۲۵۰ کالری کاهش دهید و همزمان فعالیت روزانه خود را افزایش داده تا حداقل ۲۵۰ کالری در طول تمرین بسوزانید. با این روش در یک هفته تقریباً نیم کیلو وزن کم خواهید کرد.

گام ۴: حداقل در یک هفته ۱۵۰ دقیقه برنامه تمرینی طراحی کنید و از تمریناتی که شما را در رسیدن به هدف کاهش وزن یاری می‌دهند استفاده کنید.

گام ۵: وزن بدن هدف خود را مشخص کنید. انتخاب وزن در پایین ترین مقدار معمولاً منتج به بدنی باریک تر می‌شود اما باعث لاغری بیش از انتظار صورت خواهد شد. وزن ایده الی در حد متوسط انتخاب کنید که سودمند و قابل دستیابی باشد.برای رفع افتادگی عضله‌های صورت می‌توانید صورت را ماساژ دهید، چون باعث تقویت عضلات صورت می شود و به بهبود شکل صورت کمک می کند.

انجام تمرینات مخصوص برای درمان لاغری صورت


گام ۱: برای چاق کردن گونه‌ها نفس عمیقی بکشید و لب‌ها را محکم روی هم بگذارید تا هوا از دهان خارج نشود. هوا را به داخل یکی از لُپ‌ها سپس به درون لوپ دیگر بفرستید. تا حد امکان لُپ‌ها را بزرگتر کنید و متناوباً ۱۵ بار هوا را به لپ‌ها بفرستید. پس از ۳۰ ثانیه استراحت، تمرین را تکرار کنید.

جلوگیری و درمان لاغری صورت بعد از کاهش وزنگام ۲:خنده با دهان باز یکی از تمرینات مخصوص صورت است. برای اینکار چشم‌ها و دهان را کاملاً و تا حد امکان باز کنید که گوشه دهان به گوش‌ها نزدیک شوند. این وضعیت را به مدت ۴ ثانیه حفظ کنید سپس به صورت آرامش دهید. این تمرین را ۱۵ بار تکرار کنید و بین هر تکرار ۳۰ ثانیه استراحت داشته باشید.

چند توصیه دیگر برای چاق کردن صورت


آب میان‌بافتی را زیاد کنید! یکی از نکاتی که شاید بسیاری از ما ساده از کنار آن می‌گذریم نوشیدن آب در طول روز است. آب اثر معجزه‌گری روی پوست و چاقی صورت دارد، نوشیدن آب به ویژه در شرایطی که مشغول تمرینات ورزشی و بدنسازی هستید، بیشتر معنا پیدا می‌کند چون معمولاً مردان و زنانی که تمرینات ورزشی پیوسته و منظمی دارند با لاغری صورت مواجه می‌شوند.
روزی ۵ تا ۱۰ عدد بخورید. یکی دیگر از روش‌های طبیعی برای پر کردن صورت و چاق کردن آن گنجاندن حب ۴ مغز به برنامه و رژیم غذایی‌ است. برای تهیه این حب نیاز به مغز پسته، بادام، فندق و خرما دارید. برای تهیه حب کافی است ۴ عدد از هر یک از این مغز‌ها را با ۲ عدد خرما ترکیب کنید و آن‌ها را به صورت خمیری نرم درآورید، می‌توانید به جای استفاده از خرما از شیره‌خرما نیز برای خمیر کردن این مغزها استفاده کنید و در طول روز۵ تا ۱۰ عدد از این حب‌ها را بخورید. مصرف مغزهای روغنی یکی از بهترین روش‌ها برای پرتر به نظر رسیدن عضلات صورت است.

هشدار:تغییر ساختار استخوانی صورت امکان پذیر نیست، مانند اینکه بخواهید چربی قسمتی از بدن را کم کنید در حالیکه می‌خواهید چربی قسمت دیگری از بدن بدون تغییر باقی بماند. کاهش وزن سریع در ابتدا منجر به کاهش آب بدن سپس کتو‌ن‌ها که نتیجه سوخت و ساز عضلات هستند و در پایان چربی بدن سوزانده می‌شوند. تغذیه کامل، ورزش و صبر بهترین راهکار برای حفظ حجم صورت هنگام کاهش وزن است.
advertising