نحوه تهیه کره سیب درختی به روش خانگی

آشپزی و خوراکیچاشنی

- 99/04/08
نحوه تهیه کره سیب درختی به روش خانگیمسلماً می دانید که سیب ها را می توانید خشک کرده، آب بگیرید و سرکه سیب درست کنید و … اما آیا تاکنون به تهیه ی خوراکی بسیار خوشمزه و سرشار از خاصیت یعنی کره ی سیب فکر کرده اید؟ کره ی سیب خوراکی بسیار خوشمزه ای بوده که کمتر می توان آن را در بازار یافت. کره ای که خوردن آن با نان تست، صبحانه ی بی نظیری را به ارمغان می آورد. استفاده از این کره در انواع ساندویچ، آن را دلپذیرتر می کند. مهم تر از همه اینکه می توانید آن را در فصل پاییز و نوبر تهیه کرده و در تمام طول سال و تا رسیدن سیب های تازه از آن استفاده کنید. کره سیب نوعی پوره ی غلیظ است که در مدت طولانی و با حرارت پایین تهیه می شود.

کره ی سیب یا کره ی دیگر میوه ها تقریباً مانند همان پوره ی سیب است. با این تفاوت که بافت آن کرمی تر و سفت تر بوده و دقیقاً بافتی مانند کره دارد. همین بافت متفاوت آن را از ژله و مربا متمایز کرده است. به علاوه تا مدت زمان بیشتری می توان آن را نگهداری کرد. از میوه های دیگری مانند گلابی و هلو نیز می توان این نوع کره را تهیه کرد که هر کدام طعم منحصر به فردی دارند.

مواد لازم جهت تهیه کره سیب :


سیب: 3 کیلو (البته میزان سیب به دلخواه خودتان بوده و ما صرفاً جهت مشخص شدن نسبت مواد، مقادیر را بیان می کنیم.)
آب سیب شیرین: 2 فنجان (آب سیب شیرین طعم و عطر بیشتری به کره داده و آن را بسیار خوشمزه تر می کند.)
شکر: 3 پیمانه
دارچین: 1/2 قاشق چای خوری
میخک: 1/2 قاشق چای خوری
سعی کنید حدالامکان سیب های تازه و سالم انتخاب کنید. این خوراک را با انواع سیب می توان تهیه کرد که هر کدام طعم متفاوتی خواهند داشت. توصیه می کنیم انواع مختلف را تست کنید.

ابزار لازم برای تهیه کره سیب درختی :


- ظروف شیشه ای تمیز درب دار مانند شیشه ی مربا (کره را در این شیشه ها تا یک سال هم می توانید در دمای محیط نگهداری کنید.)
- قابلمه ی بزرگ برای آب جوش (لازم است همه ی شیشه های حاوی کره در آب جوش انداخته شده و برای نگهداری طولانی آماده شوند. پس قابلمه ای را انتخاب کرده که گنجایش همه ی شیشه ها را داشته باشد)
- دو عدد قابلمه با سایز کوچک و متوسط
- غذاساز برای پوره کردن سیب ها
- تخته ی برش و پوست کن
- لیسک

طرز تهیه کره سیب درختی در منزل


1. شیشه ها را آماده کنید. تمامی شیشه ها را با آب و ریکا کاملاً تمیز شسته و آنها را در آب داغ بریزید. لازم نیست شیشه ها را بجوشانید فقط بهتر است آب حاوی شیشه ها روی حرارت کم بوده و شیشه ها در آب داغ نگهداری شوند. درب شیشه ها را نیز در قابلمه ی کوچک دیگری ریخته و برای آنها نیز همین کار را انجام دهید.

2. سیب ها را شسته، پوست گرفته و چهار قاچ کنید. هسته هایشان را جدا کنید. سپس در آبکش ریخته و با آب سرد آبکشی کنید.

3. سیب ها را بجوشانید. حال باید سیب ها را در قابلمه ی بزرگی ریخته، آب سیب را به آن اضافه کرده و روی حرارت بالا بگذارید. با جوش آمدن آن، حرارت را به متوسط کاهش دهید. سیب ها باید به آرامی به مدت 30 دقیقه بجوشند. سیب ها را به آرامی هم زده و زمانی که نرم شدند آن را از حرارت بردارید.

4. سیب ها را پوره کنید. سیب ها را بعد از نرم شدن در غذاساز ریخته و پوره کنید تا به بافتی یکنواخت برسند. دقت داشته باشید که تنها، بافت سیب باید یکنواخت شود. پس آنقدری سیب ها را له نکنید که آبکی گردد.

5. سیب ها را بپزید. پوره ی سیب را از غذاساز به قابلمه منتقل و شکر، دارچین و میخک را به آن اضافه کنید. مخلوط را هم بزنید تا شکر و دارچین حل شود. سپس قابلمه را روی حرارت متوسط گذاشته و به طور مداوم هم بزنید. زمانی که جوش آمد حرارت را کم کرده و اجازه دهید بجوشد. همچنان هم زدن را ادامه دهید تا نسوزد. این کار را باید تا زمانی انجام دهید که مخلوط کاملاً غلیظ شود. زمانی که آن را با قاشقِ پشت و رو در می آورید شکل خود را باید حفظ کرده و بافتی کرمی و کره مانند پیدا کند.

6. کره را در شیشه ها بریزید. شیشه ها را از آب داغ در آورده و با استفاده از لیسک و قیف کره را به شیشه ها منتقل کنید. دقت داشته باشید که شیشه ها را تا ته پر نکنید و 1/4 فضای خالی برای آن باقی بگذارید. توجه داشته باشید که هیچ گونه هوایی نباید لابه لای کره وجود داشته باشد. با استفاده از لیسک تمامی هوای لابه لای کره را از بین ببرید. سپس با دستمال کاغذی تمام شیشه ها را کاملاً تمیز کنید. درب آن را محکم بسته تا هوا وارد آن نشود.

7. شیشه ها را بجوشانید. جوشاندن شیشه ها ماندگاری کره را افزایش می دهد. زیرا باکتری های مضر آن را کشته و باعث می شود که درب شیشه ها محکم تر شوند. در نتیجه می توان شیشه ها را تا یک سال در دمای اتاق نگهداری کرد.

8. پس آب را در قابلمه ی بزرگ جوشانده و شیشه ها را در آن قرار دهید. به طوری که شیشه ها کاملاً در آب غوطه ور باشند. اجازه دهید شیشه ها 10 دقیقه بجوشند. سپس حرارت را خاموش کرده و 5 دقیقه اجازه دهید آب کمی خنک شود.

9. شیشه ها را در آورده و به مدت 24 ساعت در حوله بپیچید. در طول این مدت صداهایی از شیشه ها می شنوید که اصلاً جای نگرانی نیست و نشان می دهد روند کار را به صورتی عالی انجام داده اید.

10. بعد از 24 ساعت حوله را برداشته و درب شیشه ها را چک کنید که محکم باشند. درب هر کدام از شیشه ها که شل بود، کره ی آن را نمی توانید به مدت طولانی نگهداری کنید. آن را در یخچال گذاشته و در اسرع وقت مصرف کنید.

11. شیشه های محکم را می توانید در مکانی خشک و خنک مانند زیرزمین تا یک سال نگهداری کنید. فقط یادتان باشد درب هر شیشه ای که باز شد دیگر نمی توان آن را در دمای محیط به مدت طولانی نگهداری کرد بلکه باید آن را در یخچال گذاشته و مصرف کنید و از کره ی سیب لذت ببرید.

12. همانطور که گفته شد کره ی سیب خوراکی بسیار خوشمزه ای بوده که می توانید در وعده ی صبحانه جایگزین مربا کنید. خوردن کره ی سیب با پنیر خامه ای بسیار خوشمزه است. در انواع ساندویچ و لقمه ی کودکان نیز می توان به عنوان میان وعده از آن استفاده کرد. خوردن آن با کره ی بادام زمینی نیز توصیه می شود. در انواع و اقسام غذاهای گوشتی، ژامبون ها و لازانیا نیز می توان از آن استفاده کرد.
advertising