روش پخت مقلوبه عربی

آشپزی و خوراکیغذاها

- 97/09/27
روش پخت مقلوبه عربیمقلوبه یا مکلوبه یک خوراک مخصوص بلاد شامات از جمله، فلسطین، اردن و سوریه است. این خوراک بر پایهٔ برنج و بادمجان است. مواد سازنده مقلوبه در کشتزارهای فلسطین یافت می شود. مقلوبه از برنج، بادمجان، گل کلم، هویج، گوجه سرخ کرده، گوشت قرمز یا مرغ و ادویه هفتگانه (عربی: سبع بهارات) درست می شود. این خوراک در فلسطین و کشورهای شام مانند سوریه، اردن و اسرائیل دوستداران زیادی دارد.

مواد لازم مقلوبه عربی


بادمجان متوسط حلقه شده:2 عدد
پیاز بزرگ خردشده:1 عدد
گوجه فرنگی بزرگ حلقه شده:3 عدد
گوشت گوسفندی خرد شده:1 کیلوگرم
برنج خیس شده:2 پیمانه
آب جوش:2 پیمانه
ادویه پلویی:1 قاشق غذا خوری
پودر دارچین:1/2 قاشق چای خوری
جوز هندی:1/2 قاشق چای خوری
روغن مایع:به مقدار لازم

طرز تهیه مقلوبه عربی


۱.ورقه‌هاي بادمجان را نمك بپاشيد و 30 دقيقه كنار بگذاريد تا تلخ​ی آن گرفته شود، سپس آنها را شسته و خشك كنيد. يك‌ چهارم پيمانه روغن مايع را روي شعله متوسط داغ كرده و هر طرف بادمجان را 8 دقيقه در آن سرخ كنيد، سپس روغن آنها را گرفته و كناربگذاريد.
۲.پنج قاشق غذاخوري روغن را در يك قابلمه روي شعله متوسط داغ كرده و پياز را 5 دقيقه در آن تفت دهيد. شعله را كم كرده و گوشت و ادويه‌ را اضافه كرده و 10 دقيقه ديگر تفت دهيد. هرگاه احساس كرديد شعله كم است و ممكن است گوشت آب بيندازد، شعله را كمي زياد كنيد.
۳.دو پيمانه آب‌جوش را اضافه كنيد، در قابلمه را ببنديد و گوشت را با شعله كم 2 تا 3 ساعت بپزيد تا نرم شود. اگر روي آب كف گوشت جمع شد، با كفگير آن را بگيريد. در پايان زمان پخت بايد يك‌دوم پيمانه آب باقي‌مانده باشد. نمك و فلفل غذا را اندازه كنيد.
۴.برنج را به روش معمول آبكش كنيد، سپس كف و دور يك قابلمه متوسط را چرب كرده و گوجه‌فرنگي را ته آن بچينيد. به ترتيب پلو، مايه‌گوشت و بادمجان را لايه‌لايه بچينيد تا مواد تمام شود. یک چهارم پیمانه آب روی پلو ریخته و در قابلمه را ببنديد. حداقل 30 دقيقه روي حرارت متوسط آن را بپزيد تا برنج دم بكشد
advertising