دستور طبخ ته چین آلو و اسفناج با مرغ

آشپزی و خوراکیغذاها

- 97/08/15
دستور طبخ ته چین آلو و اسفناج با مرغته چین ها جزو پرطرفدارترین غذاهای ایرونی محسوب میشن. طعم و برنج ایرانی زعفرانی همراه با عطر گلاب و مواد گوشتی میانی ته چین هر ذائقه ای رو برای امتحان کردنش وسوسه می کنه. با اومدن اسفناج در فصل های سرد سال، بازار استفاده از اون داغ شده. الآن که فصل اسفناج هست چه خوبه که این سبزی غنی و پر خاصیت رو بیشتر به آشپزخونه هامون دعوت کنیم و از خاصیت های شگفت انگیزش بهره مند بشیم.

مواد لازم ته چین آلو و اسفناج با مرغ


برنج ۲ پیمانه
مرغ ۲۵۰ گرم
اسفناج ۵۰۰ گرم
برگه قیسی یا آلو بدون هسته ۱ لیوان
پیاز داغ ۳ قاشق غذا خوری
زعفران دم کرده به مقدار لازم
نمک و فلفل و زرد چوبه به مقدار لازم
ماست‏ سفت ۲ قاشق غذا خوری
روغن زیتون ۲ قاشق غذا خوری
روغن حیوانی به مقدار لازم
تخم مرغ (زرده) ۲ عدد

طرز تهیه ته چین آلو و اسفناج با مرغ


۱.برنج را با نمک و آب خیس کنید .
۲.اسفناج پاک کرده و شسته شده را خرد کنید و بدون آب روی حرارت گذاشته و نمک و زردچوبه و ۲ قاشق روغن زیتون اضافه کنید و صبر کنید تا پخته شود و بعد از تبخیر شدن آب اسفناج ،حرارت را خاموش کنید و پیاز داغ را اضافه کنید .
۳.مرغ را با یک عدد پیاز و نمک و فلفل و زردچوبه پخته وپس از پخته شدن آب مرغ را به خورد گوشت داده تا خوشمزه شود و سپس گوشت را ریش ریش و از هم باز کنید
۴.در صورت استفاده از آلو ،آنرا خوب بشویید و هسته را در آورده و با استفاده از کمی آب آنرا بجوشانید تا نرم شود و چنانچه از برگه قیسی استفاده می کنید برگه ها را در آب خیسانده تا کمی نرم شود و خوب شسته تا عاری ازشن شود چون بعضی از برگه ها در سطح شان شن ریزه وجود دارد .
۵.رنج را به سبک کته روی حرارت گذاشته روغن زیتون اضافه کنید و صبر کرده تا آبش تبخیر شود یا برنج را آبکش کرده بعد زرده تخم مرغ و ماست و زعفران را با هم زده و یک الی دو قاشق روغن حیوانی و برنج را به آن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید.
۶.کف قابلمه را چرب کرده و نیمی از برنج را در آن ریخته و با پشت قاشق سطح آنرا صاف کنید بعد به ترتیب یک لایه اسفناج و یک لایه مرغ و یک لایه آلو بچینید و با پشت قاشق صاف کنید و در آخر یک لایه دیگر از برنج و دو باره با پشت قاشق صاف کنید و درب قابلمه را گذاشته با استفاده از شعله پخش کن و حرارت کم برنج را به مدت سه ربع ساعت الی ۵۰ دقیقه دم بیندازید با نگاه کردن به حاشیه برنج در قابلمه میتوانید رنگ ته چین را ببینید و زمان مناسب برای کشیدن در دیس را انتخاب کنید .
۷.یا در فر قرار میدهیم
۸.روی ظرف را با فویل می‌پوشانیم و چند سوراخ روی فویل به وجود می‌آوریم آن‌گاه ظرف را در طبقه وسط فری که از قبل روی حرارت ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد گرم شده به مدت یک تا یک ساعت و نیم می‌گذاریم تا زیر برنج طلایی شود. در نهایت از ظرف در آورده در یک سینی برمی‌گردانیم و با یک چاقوی تیز برش می‌زنی
advertising