طرز تهیه دوغ خانگی

آشپزی و خوراکینوشیدنی

- 97/09/01
طرز تهیه دوغ خانگی

دوغ از جمله نوشیدنی های خوشمزه ای است که جایگزین نوشابه در سفره های ایرانی شده است. البته نوشیدنی های دیگری مانند موهیتو، نوشیدنی مالت، لیموناد نعنایی و دلسترها نیز هستند که در هر نوع مراسمی سرو می شوند دوغ به عنوان نوشیدنی ممتاز ایرانی با طعم های مختلف نغنایی، موسیر و… تهیه می شود. اکثر مردم از مضرات نوشابه ها با خبرند و مصرف دوغ را به آن ترجیح می دهند.دوغ فرآورده‌ ای است که از رقیق کردن ماست با آب آشامیدنی و یا معدنی و یا آب پنیر تخمیر شده به دست می‌آید. رنگ آن باید سفید تا سفید شیری باشد و دارای طعم مطبوع و مخصوص به خود بوده و فاقد هر گونه طعم و بوی خارجی باشد.


مواد لازم برای تهیه دوغ خانگی:


شیر 1 لیتر
آب 2 لیتر
ماست 3-4 ق غ
نمک به میزان لازم

نحوه درست کردن دوغ خانگی:


1.ماست رو توی یه ذره آب یا شیر حل کنین قشنگ که بعدا دوغتون تیکه تیکه نشه میتونین بریزین تو یه شیشه ی دربسته و تکونش بدین .
2.آب و شیر رو بذارین روی گاز تا حدی گرم بشن که دست نسوزه ( عین زمانی که میخواین ماست درست کنین ) بعد ماست و نمک رو هم بهش اضافه کنین و بریزین توی شیشه های پلاستیکی و بذارین تو جای گرم .
3. اگه بذارین زیر آفتاب 1 روزه دوغ خوشمزه ی شیرین درست میشه ولی برای دوغ ترش و گازدار باید 2-3 روز صبر کنین. اگه درست کردین نتیجه شو بگین
advertising