نگاهی به اولین شاسی بلند لامبورگینی

خودروآفرود

- 97/10/19
نگاهی به اولین شاسی بلند لامبورگینیلامبورگینی اوروس از زمان عرضه‌ به بازار، توانسته توجه زیادی را به‌‌خود جلب کند و در صدر توجهات و اخبار قرار بگیرد. باوجوداین، اوروس اولین تلاش لامبورگینی برای ورود به بازار خودروهای شاسی بلند نیست و قبلا نیز این خودروساز تلاش کرده بود خودرو شاسی‌بلند به بازار عرضه کند. این مدل که LM002 نام دارد، در سال 1986 معرفی شد. در آن زمان، هیچ‌یک از نیروهای نظامی حاضر نشد این خودرو را بخرد؛ ازاین‌رو، لامبورگینی تصمیم گرفت آن را برای فروش به عموم عرضه کند
نگاهی به اولین شاسی بلند لامبورگینی
لامبورگینی در ابتدای دههٔ 70 میلادی برای پروژه‌ای تحت عنوان «خودروی آفرود عملکرد بالا برای استفادهٔ نظامی» که از سوی ارتش ایالات‌متحده مطرح شده بود، ساخت خودرویی بنام Cheetah را آغاز کرد. این خودرو که اولین تلاش لامبورگینی در زمینهٔ ساخت خودروی آفرود بود، در کالیفرنیا ساخته شده و در نمایشگاه ژنو سال 1977 رونمایی شد. چیتا به یک پیشرانهٔ 5.9 لیتری V8 ضد آب ساخت کرایسلر مجهز شده بود که در عقب خودرو نصب شده و 180 اسب بخار قدرت داشت. این نیرو توسط یک گیربکس سه سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهار چرخ انتقال پیدا می‌کرد.

لامبورگینی LM002 ظاهری زمخت و جعبه‌ای دارد؛ اما زیر پوسته‌ی این خودرو قوای فنی جذابی قرار گرفته که توجه طرفداران لامبورگینی را به‌خود جلب می‌کند. پیشرانه‌ی به‌کاررفته در LM002 نمونه‌ی دوازده سیلندر خورجینی با 5.2 لیتر حجم موتور است که ۴۴۴ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. جالب است بدانید این پیشرانه از لامبورگینی کانتاش افسانه‌ای برای LM002 به‌ارث رسیده است. گرچه LM002 پیشرانه‌ی قدرتمندی دارد، با وزنی نزدیک به سه تُن چندان خودرو سریعی نیست.

این ماشین که اولین محصول تولیدی چهارچرخ محرک لامبورگینی محسوب می‌شد، به تجهیزات لوکس کاملی چون تودوزی تماماً چرمی، تهویه مطبوع، پنجره‌های برقی و سیستم صوتی سطح بالا مجهز شده بود و به همین دلیل بسیاری، لامبورگینی LM002 را پدر SUVهای لوکس می‌دانند. همچنین لامبورگینی به شرکت پیرلی سفارش ساخت لاستیک‌های مخصوصی را داده بود که به‌طور خاص برای LM002 طراحی شده و موجب بهبود حرکت خودرو در مسیرهای ماسه‌ای می‌شدند.

رمبو لامبو بدنه‌ای از جنس آلومینیوم و فایبرگلاس داشت اما بااین‌حال وزن آن به 2.7 تن رسیده بود. همان‌طور که اشاره شد، پیشرانهٔ این SUV لوکس از سوپراسپرت کانتاش قرض گرفته شده بود که نیروی تولیدی آن به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کرد و LM002 را قادر می‌ساخت به سرعتی بیش از 200 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند؛ اما برای کسانی که به قدرت بیشتری نیاز داشتند، امکان سفارش پیشرانهٔ دریایی 7.2 لیتری V12 لامبورگینی با نام L804 هم وجود داشت که بیشتر در قایق‌های موتوری مورداستفاده قرار می‌گرفت.

سرانجام در سال 1993 تولید این SUV لوکس پس از ساخت تنها 328 دستگاه پایان یافت و پروندهٔ شاسی‌بلندهای لامبورگینی تا به امروز و معرفی اوروس بسته شد؛ اما به‌منظور یادآوری LM002، لامبورگینی یک دستگاه از آن‌را با شماره شاسی 12231 از موزهٔ خود خارج و تصاویری از آن منتشر کرده است. این خودرو توسط بخش Polo Storico لامبورگینی به‌طور کامل مورد بازسازی قرار گرفته است.
advertising