یادی از اسب سرکش آمریکایی فورد موستانگ مک وان

خودروکلاسیک

- 97/09/16
یادی از اسب سرکش آمریکایی فورد موستانگ مک وانموستانگ رسماً در تاریخ 17 آوریل سال 1964 در نمایشگاه جهانی نیویورک رونمایی شد و در همان روز رونمایی با استقبال فوق‌العاده‌ای مواجه شد تا جایی که تا پایان روز 22 هزار سفارش خرید دریافت کرد. روند موفقیت خارق‌العادهٔ موستانگ در سال‌های بعد هم ادامه پیدا کرد تا جایی که در سال 1965 فروش آن از مرز نیم میلیون دستگاه هم گذشت. به عقیده کارشناسان، موستانگ نسل اول زیباترین اسب سرکشی است که فورد تا به حال به تولید رسانده است. در میان موستانگ‌های ‌نسل اول مدل 69 یک تافته جدا بافته است. ضمن اینکه این مدل فقط در سال 1969 ساخته شد و از نظر تعداد تولید در پس دیگر مدل‌ها ‌قرار می‌گیرد. هر چند مدل 69 از نظر ابعاد و شکل ظاهری تفاوت‌هایی با مدل‌های قبلی داشت اما دقیقا یک‌سال بعد همین مدل 69 هم با فیس‌لیفتی همراه شد که کمی ‌ظاهر خودرو را به خصوص در دماغه تغییر داد
یادی از اسب سرکش آمریکایی فورد موستانگ مک وان
با توجه به اینکه جنرال موتورز در سال 1970 نسل دوم شورلت کامارو را معرفی کرده بود، فورد هم به فکر انجام یک فیس‌لیفت و بروزرسانی کلی در موستانگ افتاد تا همچنان آن‌را به‌عنوان رقیبی قدرتمند در برابر کاماروی تازه‌نفس حفظ کند. بدین ترتیب همانطور که در قسمت قبلی هم اشاره شد، نسل اول موستانگ در سال 1971 آخرین فیس‌لیفت عمدهٔ خود را تجربه کرد که البته به عقیدهٔ برخی موجب کاهش ابهت و جذابیت آن شد.

در این فیس‌لیفت بازهم طول موستانگ افزایش یافته و از 4.76 متر به 4.81 متر رسید و بدین ترتیب بزرگ‌ترین موستانگ تاریخ شکل گرفت تا جایی که حتی نسل کنونی هم طول کمتری نسبت به آن دارد. به‌طورکلی پس‌ازاین فیس‌لیفت ظاهر موستانگ تقریباً به‌طور کامل نسبت به قبل متفاوت شده و هیچ شباهتی با سری‌های اولیهٔ نسل اول نداشت تا جایی می‌شد آن‌را یک نسل جدید دانست

پس ‌از این فیس‌لیفت مدل محبوب مک وان همچنان حفظ شده و با پیشرانه‌های قدرتمند، شکوه و ابهت موستانگ را حفظ کرده بود. این مدل در ظاهر با اسپویلر عقب، بالهٔ جلو، راهنماهای درون جلوپنجره، خطوط روی بدنه و کاپوت مشکی‌رنگ از دیگر مدل‌های موستانگ متمایز شده و ظاهر جذاب‌تری داشت. همچنین در سال 1971 کماکان پیشرانهٔ 7 لیتری V8 در دو نسخهٔ کبرا جت و سوپر کبرا جت به‌عنوان قوی‌ترین پیشرانهٔ موستانگ برای مک وان هم ارائه می‌شد اما در سال 1971 با اعمال تغییراتی در این پیشرانه مانند افزایش حجم جزئی (از 428 اینچ به 429 اینچ مکعب)، قدرت آن در نسخهٔ سوپر کبرا جت به 375 اسب بخار رسید یعنی دقیقاً مشابه قدرت مدل باس 429 که تولید آن خاتمه یافته بود. بدین ترتیب در این سال قدرتمندترین نسخهٔ استاندارد و تولید انبوه موستانگ متولد شد. البته این موتور قدرتمند برای دیگر مدل‌های موستانگ حتی مدل پایه هم ارائه می‌شد و صرفاً اختصاص به مک وان نداشت.

در سال‌های ‌دهه 60 و 70 بسیاری از خودروهای آمریکایی از نظر ظاهری و فنی شباهت‌های بسیاری به یکدیگر داشتند. برای مثال شورولت مونت‌کارلو اتاق و پلت‌فرمی ‌دقیقا شبیه به پونتیاک گرندپریکس داشت. اما فورد موستانگ واقعا شبیه به هیچ خودرو دیگری نبود و خودش الگویی در طراحی به شمار می‌رفت. به عقیده نگارنده طراحی موستانگ در مدل 69 به کمال می‌رسد. با نگاهی به دماغه خودرو به راحتی می‌توانید ظرافت‌های خاصی را پیدا کنید که حتی اگر سوار بر آستون‌مارتین ونکویش هم باشید نگاهتان را به سوی خودش می‌کشد.

درون کابین هم حال و هوایی خاص دارد. صندلی‌های فورد معروف به این نکته هستند که در پیچ‌ها خوب نمی‌توانند بدن را حفظ کنند. اما صندلی‌های چرمی ‌این موستانگ لبه‌های کناری بزرگ‌تری دارند که این نقصان را کمی‌ جبران می‌کند. مجموعه داشبورد به 2 بخش متفاوت تقسیم شده است که قسمتی از آن رو‌به‌روی سرنشین کناری و بقیه که مربوط به نشانگرهاست در سمت راننده قرار دارد.
advertising