نگاهی به خودرو نظامی زرهی و تاکتیکی ایرانی سپهر

خودروسایر

- 97/09/26
نگاهی به خودرو نظامی زرهی و تاکتیکی ایرانی  سپهراصول جنگ های کلاسیک ونامتقارن تفاوت های زیادی باهم از ابعاد گوناگون دارد ازجمله آن درنحوه ی قرارگیری،سرعت انجام ماموریت،شکل حرکت،منطقه ی حرکتی و...می باشد که برای اجرای انواع جنگ ها در ایران باید انواع زره ها برای جایگزینی و یا بارگذاری نیرو وجود داشته باشدمتخصصین و مهندسین ایرانی با توجه به فشارهای وارده تحریم، در چند سال گذشته دست به طراحی و تولید نمونه هایی از خودروهای نظامی زده اند. این خودروهای نظامی ایرانی اگرچه کامل و بدون نقص نبوده، اما توانتسه بخشی از نیاز ارتش و نیروی دفاعی را مرتع نماید یکی از این محصولات خودرو سپهر است که در ادامه به توانایی های آن می پردازیم
نگاهی به خودرو نظامی زرهی و تاکتیکی ایرانی  سپهر
خودرو تاکتیکی 4.3 تنی سپهر ماشینی نظامی است که براساس نیاز نیروهای مسلح طراحی و به تولید انبوه رسیده است. از قابلیت‌های این خودروی تاکتیکی حمل 10 نیروی نظامی با تجهیزات کامل و حمل 5.1 تن بار و تجهیزات است.این خودرو همچنین قادر است تا در مناطق صعب‌العبور کوهستانی ناهموار، دشت، بیابان، کویر و رودخانه‌های کم‌عمق با سهولت حرکت کند. به استناد منابع نظامی، این خودرو جهت استفاده در پروسه عملیات‌های نامتقارن کماندویی طراحی شده است.

از قابلیت های مهم خودروی سپهر حفظ تعادل در موقعیت های کوهستانی با شیب بسیار تند می باشد . علت حفظ تعادل بسیار مطلوب اینست که کمک فنرهای این خودرو طوری طراحی گشته است که هنگام عبور از مناطق تخته سنگی و ناهموار به صورت خودکار کمک فنرهای آن کوتاه و بلند شده و خودرو در یک حالت متعادل قرار می گیرد که این امر باعث عدم چپ نمودن یا انحراف ناخواسته می گردد. تخصص حرفه ای این خودروی کماندویی حمل نیرو و انتقال به ارتفاعات بلند می باشد .

سپهر از یک سیستم تعلیق پیشرفته با قابلیت تنظیم زاویه به منظور جلوگیری از واژگونی استفاده می کند. این خودرو سرعت مناسبی داشته و توان جابجایی بار و مهمات با سرعتی نزدیک به 130کیلومتر در ساعت را دارد.همچنین امکان نصب دوشکا و توپ های25م م با قابلیت شلیک از داخل خودرو می باشد .
advertising