بهون صنایع دستی خوزستان

گردشگریصنایع و سوغات

- 97/09/27
بهون صنایع دستی خوزستانبهون از صنايع دستي عشاير استان خوزستان است . بهون از موي بز بافته مي شود. بافت آن همانند بافت جاجيم بوده و از تار و پود تشكيل شده است. هم تار و هم پود آن از موي بز است. ابتدا موي حيوان را با قيچي مي چينند. سپس آن را تميز كرده وكرك را از آن جدا مي كنند. علت جدا كردن كرك از موي بز آن است كه كرك را آفت بيد از بين مي برد و هرگاه در بافت بهون وجود داشته باشد در اثر بيد زدگي قسمت هايي كه تار وپود كرك داشته باشد، باعث از هم گسيختگي بافت همان قسمت شده و ايجاد شكاف مي كند.
در صورتی که موی بز از بیدزدگی مصون مانده وسالها دوام خواهد داشت. موی بز را پس از چیدن وجدا کردن کرک ، می ریسند. رشتن نخ بوسیله درک چوبی که به آن پره می گویند ، توسط زنان انجام می گیرد.

درست کردن بهون توسط عشایر


پس از آماده شدن نخ ، آن را دولا می کنند و بسته به مورد استفاده و نیاز ، در روی زمین به درازای مورد دلخواه چله کشی می کنند. هر قطعه ای که به این صورت بافته می شود “لت ” می گویند. اصولا لت بهون همانند تخته های جاجیم ، بصورت نوار بافته می شود. پس از آماده شدن لت های بهون ، به تعداد مورد نیاز آنها را کنار هم گذاشته و از پهنا با نخ (با موی بز) به هم می دوزند. نگار مدیا
advertising