آشنایی با سفال قم

گردشگریصنایع و سوغات

- 97/09/27
آشنایی با سفال قمسفال به محصولی اطلاق می‌شود که با استفاده از گل رس و همچنین گل حاصل از سنگهای کوارتز و کائولن به کمک دست و چرخ سفالگری ساخته و سپس پخته می‌شود.

سفالگری در قم


از دیگر صنایع رایج در قم مى‏توان به سرامیک‏سازى و سفالگرى اشاره کرد. از آنجا که این منطقه داراى خاک مرغوب جهت کار سرامیک و سفالگرى مى‏باشد، سرامیک و ظروف سفالى آن معروفیت منطقه‏اى پیدا کرده است. وجود خاکهاى مرغوب جهت سرامیک ‏سازى باعث ایجاد هنرها و صنایعى از قبیل کاشی ‏سازى، سفالگرى و آجرپزى در قم شده است(dot) همچنین آجر قم داراى معروفیت منطقه‏ اى بوده و عده زیادى در این شغل اشتغال دارند و بیشتر محصول آن به شهرهاى مختلف به ویژه شهرهاى اطراف صادر مى‏گردد.مواد و مصالح سفال در قم بسته به نوع محصول، نیاز و ذوق سفالگر با روشهای مختلفی تهیه یا آماده می‌گردد. تولیدات سفال و سرامیک قم شامل انواع محصولات کاربردی، تزئینی- تلفیقی، قالبی، چرخ ساز و حجمی قابل تقسیم بندی است که برخی تولیدات به دلیل نیاز بازار حجم بیشتری از محصول را به خود اختصاص داده اند.

هنر سفالگری


استفاده از لعابهایی با رنگهای مختلف، بهره گیری از نقوش سنتی اسلامی، به کارگیری برخی لعابهای سنتی با توجه به وضعیت بیابانی قم (همچون لعاب قلیایی و نمکی در گذشته)، و تولید محصولات چرخ ساز و قالبی و همچنین برخی سفالهای خاصی چون خرمهره، پی سوزها، شمعدانیها و محصولات تلفیفی- ترکیبی از شاخصه‌های سفال قم می‌باشد.
سفالگری قم به مانند بسیاری از مناطق به روند خود ادامه داده و با گذشت زمان، فرم‌ها و تکنیهای سنتی به تدریج با تغییراتی رو به رو گردیده است. اما امروزه برای ارتقاء هنر- صنعت سنتی سفالگری، توجه به نیازهای جدید، بالا بردن شناخت هنری هنرمندان، حمایت و ایجاد بستر مناسب توسط سازمان‌های متولی و تعامل این دو بخش الزامی است. هر چند سفالگران قم، کاربریهای مورد نیاز روز را نیز مورد توجه قرار داده و فرم‌های جدید را تولید می‌نمایند
advertising