فیروزه کوبی یکی از منحصر به فرد ترین سوغات اصفهان

گردشگریصنایع و سوغات

- 97/08/29
فیروزه کوبی یکی از منحصر به فرد ترین سوغات اصفهانفيروز کوبی يکی از معدود رشته های صنايع دستی است که سابقه تاريخی چندانی ندارد و در حال حاضر هم توليد محدود و منحصر به فردی دارد و همين امر باعث آن گرديده تا فيروزه کوبی آنگونه که بايد شناخته نشده باشد هر چند که زيبايی و جلب توجه خاصی را دارد.
قدمت فيروزه کوبی به حدود 70سال قبل می باشد و در آن زمان صنعتگری بنام«يوسف حکيمان» معروف به محمد رضا در مشهد کار فيروزه کوبی بر روی زينت آلاتی همچون دستبند، گل سينه، گوشواره... را شروع کرد. و حدود 20 سال بعد اين صنعت توسط صنعتگر ديگری بنام«حاج داداش» از مشهد به اصفهان برده شد.
در حال حاضر صنعت دستی فيروزه کوبی فقط در اصفهان رايج و صنعتگران شاغل در اين رشته نيز همچون توليد آن محدود است.
در اصفهان فيروزه کوبی به غیر از جواهرات در ظروفی مانند بشقاب، ليوان، کاسه،آینه و گلاب پاش و... نيز مورد استفاده قرارمی گيرد. يکی از کارهای جنبی صنعت فيروزه کوبی تهيه«زيرساخت» است که در کارگاه زرگری و به طور جداگانه صورت می گيرد.
يک فرآورده فيروزه کوب اعم از زيور آلات و يا ظروف عبارت از شيئی است از جنس مسی، برنجی، نقره ای و يا برنزی که ذرات و قطعات ريز سنگ فيروزه بر قسمتهايی از سطوح آن به فرم موزاييک در کنار هم قرار داده شده و به اين ترتيب جلوه ای خاص به آن بخشيده می شود.

ساخت و پرداخت چنين فرآورده ای شامل دو مرحله کلی است


الف) زرگری
ب)فيروزه کوبی
صنعتگر توليد کننده فيروزه کوب در مراحل مختلف کار از ابراز کار و وسايلی نيز بهره می گيرد که عمدتاً شامل قالب، چکش، دريل، چراغ گاز، چراغ بنزينی، گاز انبر، انبردست، پنس، لوله های مختلف فلزی، سوهان و سنگ سمباده است.
نکته قابل توجه در فيروزه کوبی در درجه نخست نصب صحيح فيروزه برروی فلز است به طوری که دارای قدرت کافی بوده و هنگام پرداخت قطعات فيروزه از آن جدا نشود و ديگر اينکه هر چه ظرف فيروزه کوبی شده پرکارتر باشد و قطعات سنگ منظم تر در کنار يکديگر نصب شده باشد و فاصله زيادی در بين قطعات فيروزه ديده نشود کار دارای ارزش هنری بسیار زیادی است.
advertising