سنگ تراشی قدیمی ترین و اصیل ترین صنایع دستی مشهد

گردشگریصنایع و سوغات

- 97/08/28
سنگ تراشی قدیمی ترین و اصیل ترین صنایع دستی مشهد

هرکاره تراشی یا سنگ تراشی مشهد


هرکاره تراشی یا سنگ تراشی، صنعت دست مشهد از قدیمی ترین و البته اصیل ترین صنایع دستی مشهد است که قدمت آن به قرن 14 ام برمیگردد، حتی تماشای قلم کاری کردن و طرح و نقش انداختن بر روی دیگ ها و ظروف سنکی بسیار جذاب است. هز چقدر که از زیبایی و جذابیت این ظروف سنگی بگوییم باز کم است، این ظروف سنگی از سنگ «سرپانتین» ساخته شده و دارای جنسی نرم و ضربه پذیر است، این دیگ ها در برابر آتش مقاوم هستند و پخت غذا به دلیل طبخ ملایم لذیذتر است.

دیزی های سنگی


دیزی سنگی های مشهد دونوع هستند,که شامل دیزی های سنگی استوانه ای که تک نفره و یا دو نفره هستند و نوعی دیگر برای تعداد بیش تر از دو نفر ساخته شده و قابلمه سنگی و یا هرکاره نام دارد.
از دوره امام رضا تا دوره های کنونی مردم مشهد از برکت کوه سنگی که تکیه گاه شهر است دیگ هایی می سازند و با وجود هجوم ظروف تفلون ، لعابی و پیرکس به شهرها برخی از خانواده ها ترجیح می دهند آبگوشت و یا حتی برخی از خورش ها را در این ظروف که موسوم به هرکاره است، تهیه کنند.
هنر سنگتراشی در خراسان سابقه دیرینه ای دارد. از بررسی های باستان شناسی در اطراف مشهد و توس ظروف سنگی کوهسنگی به دست آمده که تعدد این ظروف ، حکایت رواج حرفه سنگتراشی و اهمیت آن و کاربرد ظروف سنگی در زندگی روزمره مردم دارد.
به طوری که پس از زعفران و مهر و تسبیح و زرشک ، دیگ های کوچک سنگی یا همان هرکاره از مهمترین سوغات مشهد که به زیارت مرقد مطهر امام رضا می آیند است.
advertising