سوغات های شیرین تبریز

گردشگریصنایع و سوغات

- 97/08/12
سوغات های شیرین تبریزسفر به تبریز، دنیایی از شیرینی های خوشمزه را پیش روی شما قرار می دهد که هر کدام طعم و بوی متفاوتی دارند و پاسخگوی همه سلیقه ها هستند. این شیرینی ها عبارتند از:

1. نوقا


یکی از شیرینی های لذیذ و پرطرفدار تبریز، نوقا یا لوکاست که از خانواده گز به حساب می آید. مواد تشکیل دهنده نوقا، سفیده تخم مرغ، شکر، گردو ، وانیل و … است و گاهی در تهیه آن از نان میکادو نیز استفاده می شود. این شیرینی جایگاه خاصی در سفره عید و مراسم شادی و جشن و سرور تبریزی ها دارد و بخشی از فرهنگ آن ها به شمار می رود.

2. قرابیه تبریز


قرابیه یکی از شیرینی های پر آوازه و بسیار سنتی و گران قیمت این دیار به شمار می رود. این شیرینی به شکل کلوچه است که از آرد، شکر، وانیل، تخم مرغ و … تهیه شده و بر روی آن انواع مغزها دیده می شود. معمولا تبریزی ها از این شیرینی برای پذیرایی از میهمانان ویژه خود استفاده می کنند و جایگاه آن در اعیاد باستانی و مذهبی نیز بسیار ویژه است. قرابیه در طعم های مختلفی در بازار وجود دارد که از میان آن ها می توان به قرابیه پسته ای، نارگیلی، گردویی و ... اشاره کرد.
سوغات های شیرین تبریز

3. باقلوای تبریز


باقلوا نام شیرینی خوشمزه ای است که از کشورهای ترکی و آسیای میانه به سایر نقاط دنیا رفته است. در ایران، طعم بهترین باقلوا را می توانید در تبریز بچشید و لحظاتی خوشمزه را برای خود خلق کنید. این شیرینی حتی در رستوران های این شهر هم پیدا می شود و به عنوان دسر در کنار غذا خودنمایی می کند. باقلوا را از آرد، شکر، تخم مرغ، هل و… با طعم های متفاوت پسته ای، نارگیلی و بادامی تهیه و در اشکال مختلف مربعی، لوزی و لوله ای عرضه می کنند.

4. اریس


در میان شیرینی های اصیل و قدیمی تبریزی، اریس یکی از معروف ترین آن هاست که از شیر، شکر، وانیل، پسته، کاکائو و … تهیه می شود و انواع مختلفی به نام تسبیحی و کاکائویی دارد. این شیرینی به سبب طعم خاصی که دارد، با هر ذایقه ای جور در می آید و بسیاری از افراد آن را دوست دارند.

5. راحت الحلقوم


راحت الحلقوم شیرینی خوشمزه ای است که در بسیاری از نقاط ایران دیده می شود و بسیاری از افراد و به ویژه کودکان، آن را دوست دارند. این شیرینی از معروف ترین خوشمزه های تبریز است که از شکر، آب، گلاب، جوهر لیمو، آرد و ... تهیه می شود و در اکثر شیرینی و آجیل فروشی ها به فروش می رسد. راحت الحلقوم یکی از خوراکی ها در شب یلدا و اعیاد به شمار می رود و بیشتر مواقع در کنار آجیل به چشم می خورد.

6. شیرینی لطیفه


لطیفه، یکی از انواع شیرینی های خامه ای و بسیار پرطرفدار است که در بسیاری از نقاط کشور در دسترس قرار دارد؛ اما در شهر تبریز عطر و طعم آن متفاوت است. این شیرینی از دو قطعه نان سبک و دایره شکل تشکیل شده که میان آن ها با خامه پر شده است. لطیفه را از تخم مرغ، آرد، نشاسته ذرت، پودر قند، بکینگ پودر و وانیل تهیه می کنند و معمولا در میهمانی ها برای پذیرایی از مهمان از آن استفاده می شود.

7. شیرینی کنجدی


از دیگر شیرینی های محبوب و معروف تبریز و به طور کلی آذربایجان شرقی، شیرینی کنجدی است که به دلیل وجود کنجد در آن ارزش غذایی بالا و طرفداران خاص خودش را دارد. این شیرینی از زرده تخم مرغ، شکر و کنجد تهیه می شود و در جشن ها، مهمانی ها و شب نشینی ها دارای جایگاه خاصی در مجلس است.

8. حلوا برزک


با کمی گشت و گذار در بازار و در شیرینی فروشی های تبریز، نوعی حلوای تیره رنگ توجه تان را به خود جلب می کند و اگر به سراغ فروشنده بروید و در مورد آن بپرسید، تعاریف بسیاری در موردش خواهید شنید. این خوراکی، حلوا برزک نام دارد و دارای خواص زیادی است؛ چرا که از نوعی دانه روغنی به نام بزرک سیاه تهیه می شود. این دانه روغنی از عطاری های شهر، قابل تهیه است.

9. نان زنجبیلی


نان زنجبیلی ،نانی خوشمزه و پرطرفدار در تبریز است که جایگاه خاصی در سفره تبریزی ها به ویژه در زمان افطار و صبحانه دارد. این نان از آرد، تخم مرغ، روغن، کره، ماست، شیر و پودر زنجبیل و... تهیه و در مهمانی ها سرو می شود.

10. شیرینی پیچ انگشتی یا پفک گردویی


پیچ انگشتی یا پفک گردویی از شیرینی های خوشمزه تبریز است که بیشتر در نوروز برای پذیرایی از مهمانان استفاده می شود. تهیه این شیرینی راحت است و برای پخت آن زرده تخم مرغ، گردوی خرد شده، وانیل، پودر شکر و پسته به کار می رود.

11. چوروتمه


چوروتمه، یکی از شیرینی های بسیار قدیمی تبریز است که شاید کمی هم سخت آن را پیدا کنید؛ چرا که جزو شیرینی های کمیاب به شمار می رود. اگر کمی در بازار تبریز بگردید، می توانید طعم این شیرینی خوشمزه را نیز بچشید.

12. لوز تبریز


تبریزی ها با ترکیب شکر، آب، بادام، پودر قند، زعفران دم کرده و پسته کوبیده، شیرینی لذیذی درست می کنند که لوز نام دارد. البته لوز در شهرهای دیگر ایران، همچون یزد هم پخت می شود، اما لوز تبریز دارای طعم بسیار متفاوتی نسبت به آن است. اگر اهل چشیدن شیرینی های خوشمزه هستید، لوز تبریز را از دست ندهید.

14. رشته‌ ختایی


حال و هوای ماه مبارک رمضان در تبریز با عطر و طعم رشته ختایی در هم می آمیزد. این شیرینی که با نام تل کادایف در کشورهایی مانند ترکیه نیز شناخته می شود، با استفاده از نوعی رشته طبخ شده و به آن در شیرینی‌ پزی، باقلوای رشته‌ای نیز می گویند. رشته، کره و پودر قند، ماده‌های اصلی این شیرینی هستند و برای دادن عطر و طعم به آن از ترکیب زنجبیل، دارچین، پودر گل محمدی و گلاب استفاده می شود. در میان این شیرینی مغز گردو و پسته وجود دارد که بر ارزش غذایی آن می افزاید.

13. مربای گل سرخ


یکی از سوغاتی هایی که به وفور در تبریز می توانید آن را بیابید، گل محمدی است. شاید در نظر بسیاری، کاشان مرکز تولید این گل باشد اما گل های محمدی در تبریز نیز عطر و بوی خاصی دارند. تبریزی ها، این گل خوشبو را برای تهیه مربا استفاده می کنند و طعم شیرین و دلچسبی را بر سر سفره های صبحانه شان می آورند.
advertising