سمنوی سید سمنوی اصیل بروجرد استان لرستان

گردشگریصنایع و سوغات

- 98/01/30
سمنوی سید سمنوی اصیل بروجرد استان لرستان

سمنوی بروجرد


سمنو از دیرباز در آستانه عید باستانی نوروز در بیشتر استان‌های کشورمان با سنت‌ها و روش‌های خاصی پخته می‌شود. هر چه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم رونق پخت و پز سمنو در بروجرد بیشتر می‌شود. برخی از این خوراکی خوشمزه بیشتر در وعده صبحانه استفاده می‌کنند و برخی هم تنها به عنوان زینت و یکی از سین‌های سفره هفت سین است.

سابقه پخت این خوراکی خوشمزه، شیرین و زینت‌بخش سفره های هفت سین نوروزی در بروجرد به سال‌های دور بر‌می‌گردد و یکی از سنن قدیمی است که برخی خانواده‌ها آن را با شیوه‌ای خاص طبخ می‌کنند. مردم این شهرستان در تهیه سمنو مهارت ویژه دارند و سمنوی بروجرد از کیفیت بالا، طعم و رنگ مطبوعی برخوردار است. تهیه سمنو و فروش آن در هفته‌های آخر سال یکی از مشاغل رایج در بروجرد است. طی سال‌های اخیر و با سهولت درحمل و نقل، سمنو‌فروشان بروجرد دامنه فعالیت خود را گسترش داده‌اند و شهرهای بزرگ کشور به ویژه تهران، اهواز و اصفهان شاهد حضور سمنوفروش‌های بروجردی هستند.
سمنوی سید سمنوی اصیل بروجرد استان لرستان
با توجه به قیمت ارزان و کیفیت خوب سمنوی بروجرد، مردم دیگر شهرها نیز استقبال خوبی از آن به عمل می آورند و بدین ترتیب باید گفت که سمنوی بروجرد دارای شهرت ملی شده است .سمنوی اصیل بروجرد به نام سمنوی «سید» شناخته می‌شود و شهروندان تمایل دارند که این خوراکی را با همین نام تهیه و استفاده کنند.

دلیل نامگداری سمنوی سید


سالها پیش کارگاهی واقع در میدان صفا جنب حمام سید بوده که در آنجا سمنو پخت می شده است. برای اولین بار برای تبلیغات کارت‌هایی با آدرس این کارگاه که جنب حمام سید می باشد چاپ شده و پس‌ از آن به ‌مرور زمان مردم برای شناسایی سمنوی اصیل بروجرد آدرس را خلاصه به سمنوی سید کردند.
advertising