شیرینی های خوشمزه قزوین

گردشگریصنایع و سوغات

- 97/11/04
شیرینی های خوشمزه قزوینسفر برای هر فردی پر است از خاطرات و یادگارهای فراوان.مسافر هر شهر و روستایی ، پس از گشت و گذار و بازدید از مکان های تاریخی و طبیعی، هنوز سفرش را تکمیل نکرده و گویی راهی را تا نیمه رفته و هنوز به حظ کامل از آن نرسیده است.
به همین خاطر ، مسافر راهش را به سمت بازار سنتی شهر و روستا پیش گفته و با صنایع دستی و سوغات آن جا آشنا شده و تحفه ای را برای خانواده و دوستان خود تهیه کرده و آن ها را در لذت این سفر شریک می کند.

شیرینی های سنتی قزوین


عطر و بوی شرینی های سنتی قزوین ، همه گردشگران را به سمت خود می کشاند و آنقدر این عطر و طعم شیرین و جذاب است که معرفی سوغات این شهر را با شیرینی های معروفش باید آغاز کرد. شرینی هایی با رنگ و عطر عالی که با یک بار چشیدن طعم آنها ، هرروز عصر دلت می خواهد با چای عصرانه ات یکی از این شیرینی ها را نوش جان کنی. زنان هنرمند و خوش سلیقه قزوینی برای مراسم ها و اعیاد ، به صورت سنتی شیرینی های شهر خود را می پزند و در کنار عزیزانشان کامشان را شیرین می کنند. البته این سوغات به صورت انبوه و کارگاهی نیز تولید می شود.
نان چای ، نان نازک ، باقلوا ، نان چرخی از شیرینی های سنتی معروف قزوین می باشد.

نان چای قزوین


نانی خوش رنگ و بو که در بیشتر اعیاد ، بانوان قزوینی به پخت آن مشغول می شوند. نانی بسیار خوشمزه از آرد ، شکر ، تخم مرغ ، ماست و کره که رویش را با کنجد و پسته تزیین می کنند.
نان چای ، نوعی شیرینی خشک است که می توان بدون نگرانی از خراب شدن آن ، برای اقوام و دوستان ازین شهر سوغات ببرید.

نان نازک قزوینی


یکی از شیرینی های بسیار خوشمزه و مورد علاقه مردم قزوین نان نازک است که لابه لای آن از مغز گردو ، پسته و بادام استفاده می شود و به نان نازک گردویی ، بادامی ، پسته ای معروف است.
برای پخت این نان از مواد اولیه آن ( آرد ، تخم مرغ و خمیر مایه ) خمیری درست کرده و آن را به صورت لایه ای نازک چهن کرده و لای آن را مغز مورد نظر را ریخته و آن را رول می کنند و برش می زنند.

نان چرخی قزوین


این شیرینی را معمولا در عید نوروز بسیار دیده ایم. شیرینی با طعم دوست داشتنی که مواد اولیه اش شبیه نان چای است ، اما مواد را این بار با چرخ دستی مخصوص ، چرخ می کنند و خمیر را شکل داده و روی آن را با پودر پسته یا خُرفه تزیین می کنند.

نان برنجی قزوینی


نان برنجی قزوین را حتما در شیرینی فروشی های شهر خود بسیار دیده اید؛ اما چشیدن طعم این شیرینی در قزوین لذتی دیگر دارد. معمولا در مراسم های شادی به ویژه عید نوروز از این نوع شیرینی بسیار استقبال می شود. نان برنجی را بانوان قزوینی با آرد برنج ، پودر قند ، روغن جامد ، تخم مرغ ، پودر هل و گلاب درست می کنند.
طعم شیرینی برنجی قزوین با شیرینی برنجی کرمانشاه متفاوت است.

باقلواهای رنگارنگ قزوین


باقلوا از شیرینی های مخصوص و دوست داشتنی و کمی گران قزوین است که برای پخت آن از آرد ، شربت قوام آمده ، زعفران ، گلاب ، زرده‌ی تخم‌مرغ و شیر ، پسته ، بادام ، خاک قند ، پودر هل استفاده می شود.
این نوع شیرینی در انواع مختلف باقلوای گل یا پیچ ، باقلوای سه رنگ پخت می شود و طینت بخش مجالس شادی و اعیادست.

شیرینی قندی


این نوع شیرینی را در اواخر اسفند بانوان قزوینی برای عید نوروز تهیه می کنند. شیرینی قندی را با آرد صرفه ، پودر شکر ، روغن جامد ، پودر هل ، بکینگ پودر و خشخاش درست می کنند. طعم این شیرینی که به نوع خشک شده اش قزوینی ها قاق ( خشک ) می گویند با چای بسیار دلچسب است.

شیرینی پادرازی قزوین


پادرازی مخصوص قزوین ، نوعی شیرینی در سه رنگ است که مانند بقیه شیرینی های قزوین ، مقدارشیرینی آن کم است و به همین خاطر در بین مردم بسیار طرفدار دارد. پادرازی قزوین از پودر قند ، روغن صاف قنادی ، تخم مرغ ، آرد گندم ، آرد برنج ، آرد نخودچی ، شیر، پودر زنجبیل ، وانیل ، زعفران و کنجد تهیه می شود.

شیرینی (قرابیه) بادامی


شیرینی هایی که مواد اولیه آنها را انواع مغز تشکیل می دهند در قزوین و دیگر شهرهای ایران تنوع بسیاری دارند. یکی از این نوع، شیرینی بادامی قزوین است که با پودر بادام، پودر پسته، پودر قند، آرد، پودر هل و روغن جامد پخت می شود.

شیرینی نخودی


نون نخودی یا شیرینی نخودی مخصوص قزوین طعمی دلنشین دارد و مقدار شیرین آن مانند بقیه شیرینی های قزوین کم است و بهمین خاطر بسیار پرطرفدارست. نان نخودی از آرد نخود، روغن، پودر قند، آرد، پودر هل، زرده تخم مرغ تهیه می شود.

شیرینی اتابکی(ولیعهدی)


یکی دیگر از شیرینی های این استان، شیرنی ولیعهدی است که با آرد نول و آرد برنج، پودر قند، روغن جامد، پودر هل و تخم‌مرغ تهیه می شود. شیرینی اتابکی را معمولا دو رنگ درست می کنند یکی کرم و دیگری قهوه ای.

شیرینی شربتی


کیک لطیف و خوش طعمی است که به صورت لوزی شکل برش داده می شود و با پسته و نارگیل روی آن را تزیین می کنند. مواد تشکیل دهنده این نوع کیک یا شیرینی عبارت است از : آرد، شکر، ماست، هل، روغن، تخم مرغ.

نان سنتی اَگِردَک


این نان از نان های سنتی بسیار خوشمزه قزوین با طعمی شیرین است که علاوه بر استان قزوین در دیگر شهرهای ایران نیز پخت می شود. نان سنتی اگردَک با آرد، تخم مرغ، شیر،شکر، دارچین، زردجوبه تهیه می شود.
advertising