سوغاتی های خوشمزه شهر گرگان

گردشگریصنایع و سوغات

- 97/11/02
سوغاتی های خوشمزه شهر گرگانشهر گرگان مرکز استان گلستان و در جانب شرقی شمال کشور ایران است.
گرگان کنونی تا سال 1366 «اَستَرآباد» یا «استرآباد» نام داشت.گرگان قدیمی که به عربی جرجان خوانده می‌شد شهری آباد و مهم بود که در نزدیکی گنبد کاووس امروزی قرار داشته و اینک ویرانه‌های آن در حوالی امام‌زاده یحیی بن زید قرار دارد. نام فعلی گرگان که جایگزین نام کهنش، استرآباد شده، در واقع، برگرفته از (جرجان) و گرگان قدیم از شهریور 1316 برای این شهر استفاده شد.

از تاریخ این شهر کهن که بگذریم، بهتر است سری به سوغاتی‌های خوشمزه و صنایع‌دستی زیبای آن بزنیم. در این مطلب به بررسی سوغاتی‌های گرگان می‌پردازیم، با ماه همراه باشید تا این خوراکی‌های خوشمزه و صنایع‌دستی زیبا را بهتر بشناسید.

خوراکی ها


سوغات گرگان مثل دیگر شهرهای شمالی ایران از تنوع بسیاری برخوردار است. محبوب‌ترین سوغاتی‌های شهر گرگان، شیرینی‌های سنتی است که در کارگاه‌های شیرینی‌پزی و قنادی درست می‌شوند. همچنین بانوان گرگانی به مناسبت‌های مختلف، این شیرینی‌های فوق‌العاده را می‌پزند. نان زنجبیلی (لوزی)، نان خرمایی، حلوا اماج، سرغبیلی، نان شیرمال و نان پادرازی ازجمله این شیرینی‌ها هستند.

نان خرمایی


نان خرمایی، سوغات دیگر شهرهای ایران هم است؛ اما ازآنجاکه خیلی خوشمزه است و در هوای سرد باعث گرمی بدن می‌شود در گرگان هم از زمان‌های دور پخت می‌شده است.

حلوای اماج


حلوای اماج یا حلوای اماچ سوغات مخصوص شهر گرگان محسوب می‌شود که زنان هنرمند گرگانی باوجود سختی زیاد در تهیه آن، برای عید نوروز از قدیم‌الایام درست می‌کردند. حلوا اماج از آرد گندم، عسل، روغن، پودر پسته، بادام، هل و گلاب تهیه می‌شود.

سر غربیلی


سر غربیلی شیرینی سنتی دیگر، مخصوص شهر گرگان است. شاید تاکنون اسم آن را نشنیده باشید. مواد تشکیل‌دهنده آن اعم از آرد، مایه‌خمیر، پودر قند، شیر و شکر از مواد اصلی تهیه آن است.

نان پادرازی


نان پادرازی نوعی نان محبوب در بین مردم گرگان است. نان پادرازی بسیار نرم است و خوردن آن راحت است. مواد تهیه نان پادرازی روغن، آرد، گلاب و سیاه‌دانه است و به علت استفاده نشدن شکر در تهیه آن، برای افرادی که دیابت دارند مفید است.

نان زنجبیلی


نان زنجبیلی (زنجفیلی)، یکی از شیرینی‌های سنتی گرگان است که جایگاه خوبی در مهمانی‌های مردم این شهر دارد. نان زنجبیلی از آرد گندم، شکر، روغن و زنجبیل تهیه می‌شود و عموماً ازنظر شکل ظاهری لوزی است. ترکیب زنجبیل طعم عالی به این شیرینی می‌دهد. علاوه بر این، مصرف شیرینی زنجبیلی، به دلیل زنجبیل موجود خواص درمانی بسیاری دارد.
advertising