آب‌ انبار پنج بادگیر کیش

گردشگریآثار تاریخی

- 98/04/25
آب‌ انبار پنج بادگیر کیش

بادگیرهای پنجگانه کیش


آب انبار سنتی کیش پنج بادگیر یکی از جاذبه‌های گردشگری جزیره کیش در استان هرمزگان است که در شمال جزیره واقع شده است. آب‌ا نبار کیش در سال 1372 خورشیدی، در محل یک آب‌ انبار باستانی که به منظور جمع‌آوری آب‌های سطحی بنا شده بود، ساخته شد.زمانی که شما برای اولین بار نگاهتان به آب انبار سنتی کیش بیفتد، بدون شک معماری متداول در شهر یزد در ذهنتان تداعی خواهد شد که بسیار دیدنی و تماشایی است. این آب‌انبار از دو گنبد و پنج بادگیر تشکیل یافته و شیوه معماری آن به سبک معماری سنتی یزد می‌باشد. احداث بادگیرها همانطور که در معماری بناهای یزدی دیده می‌شود، برای خنک نمودن فضای داخلی بنا بوده است.
آب‌ انبار پنج بادگیر کیش
گفتنی است آب‌ انبار پنج بادگیر کیش در مجاورت شهر باستانی حریره و مجموعه درخت سبز واقع شده از این رو گردشگران می‌توانند پس از بازدید از این دو سایت، از آب‌انبار کیش نیز دیدن کنند. معماری خاص این بنا یادآور روزگاران گذشته بوده و برای گردشگران بسیار جالب و دیدنی است.يكي از روش هاي ذخيره آب آشاميدني در قديم الايام در جزيره كيش، ساخت آب انبار بوده است.

معماری آب انبار سنتی کیش


تزئینات خاص آب انبار سنتی جزیره کیش، یادآور معماری جنوب مرکزی ایران است، این بنا در کیش دو گنبد و پنج بادگیر را در خود جای داده است که در گذشته به وسیله‌ی این بادگیرها، آب موجود در آب انبار خنک نگه داشته می‌شد تا مردم در شرایط مختلف بتوانند از آب آن استفاده کنند. بر روی هر دو گنبد آب انبار سنتی کیش، روزنه‌هایی تعبیه شده‌اند که به خاطر تهویه‌ی هوای داخل آب انبار ساخته شده بودند که نقش به سزایی در خنکی آب داشتند. بر روی گنبدهای آب انبار جزیره کیش چند روزنه تعبیه شده که عمل تهویه هوا به داخل آب انبار را انجام می‌دادند.
advertising