آب انبار بلور شهرستان تفرش در استان مرکزی

گردشگریآثار تاریخی

- 97/09/30
آب انبار بلور شهرستان تفرش در استان مرکزییکی از آثار شهر تاریخی تفرش که خبر از دیرینه ای کهن می دهد آب انبار بلور می باشد. این آب انبار یکی از بناهای خاص و تاریخی این شهرستان است که نسبت به دیگر آثار کمتر شناخته شده است.
این آب‌انبار در حال حاضر تبدیل به موزه مردم‌ شناسی شده است که می توانید در کنار دیدار از معماری خاص این آب انبار از آثاری همچون ظروف قدیمی، ادوات کشاورزی کهن و دیگر اشیاء که نشان از زندگی گذشتگان دارند را تماشا کنید.ین اثر در تاریخ 23 مرداد 1378 با شمارهٔ ثبت 2366 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
آب انبار بلور شهرستان تفرش در استان مرکزی

تاریخچه آب انبار بلور


آب انبار بلور تفرش متعلق به دوره ناصرالدین‌شاه قاجار است و توسط میرزاحسین بلور، وزیر این شاه قاجار در محله زاغرم تفرش ساخته شد. میرزا حسین وزیر شخصی سیه‌چهره بود که ناصرالدین‌شاه به او لقب بلور داد و از آن زمان به بعد به میرزا حسین بلور شهره شد. وی به کمک برادرش میرزا ابوالقاسم این آب انبار را ساخت و وقف عام کرد تا مردم برای تامین آب شرب خود از آن استفاده کنند.

معماری آب انبار بلور


آب انبار بلور با مساحتی در حدود 450 متر مربع دارای ورودی ، راه پله ، مخزن و دو بادگیر است. مخزن بنا به صورت ستوندار ساخته شده و پوشش طاق و گنبد آن بر روی 18 ستون قرار گرفته است. مصالح اصلی بنا سنگ و آجر با ملات گچ و آهک است. سقف آب‌ انبار دارای دریچه‌هایی است که وظیفه تهویه و خنک شدن فضا را به انجام می‌رسانند و بر روی بام نیز دو بادگیر قرار دارد که همچنان سالم مانده و کارایی خود را حفظ کرده‌اند.

روال کاری این آب انبار اینگونه بوده است که هر ماه یک بار از طریق سیستم فاضلاب، آب مخرن خارج و عمل پاکسازی و گندزایی انجام می‌شد تا مردم از آب شرب سالم استفاده کنند. تا 40 سال پیش که هنوز یخچال در همه خانه‌ها وجود نداشت، آب انبار فعال بود و پاکسازی آب آن نیز به انجام می‌رسید.
advertising