خانه تاریخی مهربان تهران

گردشگریآثار تاریخی

- 98/02/18
خانه تاریخی مهربان تهران

خانه مهربان


خانه مهربان یکی از بناهای تاریخی با ارزشی است که در محله عودلاجان تهران قرار دارد. این خانه تاریخی در نقشه‌های آگوست کرشیش به محبعلی‌خان خلج که از رجال دوره قاجار بود تعلق داشت، اما در نقشه عبدالغفار نجم‌الدوله این خانه در اختیار یکی از همسران ناصرالدین‌شاه به نام زبیده خاتون بود. خانه مهربان پس از برخی نقل و انتقال‌ها توسط خانم و آقایی به نام مهربان منش خریداری شد و به عنوان یک موقوفه در اختیار موسسه خیریه کهریزک جهت بسته‌بندی کمک‌های مردمی قرار گرفت. در طی سال‌های مختلف این خانه تغییر کاربری زیادی را به خود دید، در نهایت در سال 1384 پس از مرمت و بازسازی‌هایی که در آن انجام شد، خانه مهربان در لیست آثار ملی ثبت شده ایران قرار گرفت.
خانه تاریخی مهربان تهران
خانه تاریخی مهربان در حال حاضر به عنوان پایگاه مدیریت بافت بناهای تاریخی تهران انتخاب شده است و کاربری آن به دست دانشگاه تهران است. اما قسمت‌هایی از آن برای بازدید عموم آزاد است.برای دیدن خانه مهربان تهران می‌توانید به آدرس خیابان امیرکبیر خیابان شهید علیرضا جاویدی و کوچه شهید فیروز کوهی بروید.

معماری خانه مهربان تهران


معماری خانه مهربان یادگاری از شیوه و اصول معماری عصر پهلوی اول است. این خانه در دو طبقه ساخته شده که دارای حیاط مرکزی و تارمه‌هایی در طبقات فوقانی و تحتانی است. اتاق‌های طبقه زیرین فاقد پنجره و نورگیر بوده و به عنوان انباری از آن‌ها استفاده می‌شد و زندگی روزمره نیز در طبقه فوقانی جریان داشت. در نمای ساختمان خانه مهربان از گچ استفاده شده است و همچنین برای ساخت خود ساختمان از مصالحی همچون گچ، چوب صندل و سنگ اسفنجی استفاده کردند.

پوشش سقفی خانه مهربان از چوب صندل است که روی آن را با بوریا و سپس کاهگل پوشانده‌اند. در خانه مهربان تهران به هنگام بازدید تزییناتی را در درو پنجره‌ها می‌بینید که به صورت گره‌های چینی و هلالی شکلند و در آن از شیشه‌های رنگی استفاده شده است که جلوه خاصی دارند.
advertising